Een wei vol veulens in Vrouwenpolder: 'Schattig, maar brutaal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Een wei vol veulens in Vrouwenpolder: 'Schattig, maar brutaal'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 08:47

Omroep Zeeland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Beschuit met muisjes in Vrouwenpolder. Dit keer geen lentelammetjes, maar veulens. Bij de manege van Sophie Huibregtse was het al drie keer raak en de vierde is op komst. Sophie staat vol trots in de wei naar haar veulens te kijken: "Al deze veulentjes brengen weer wat extra plezier en vreugde."

De komst van de veulens kwam niet geheel onverwachts. "We zijn er vorig jaar eigenlijk een beetje mee begonnen. Het leek ons wel heel leuk om ons bedrijf een klein beetje uit te breiden en daar zelf ook veulentjes aan toe te voegen. Zelf hebben we vorig jaar Mojito aangeschaft, hij is goedgekeurd voor de dekking", aldus Sophie.

Trekpleister
Bij de manege zit ook een camping en leerlingen die komen rijden bij de manege. Zij zijn niet weg te slaan bij de veulens. "De mensen die langskomen, zijn helemaal dol op ze. Dan zijn zij wel de grootste trekpleister. Ze zijn totaal niet schuw, eerder brutaal. Dat maakt het extra leuk."

Een aantal veulens mag bij de manege blijven, behalve Lexie. Zij is de oudste en is verkocht aan een bekende van de familie. Sophie geniet nu nog even van een wei vol paarden. "Ik ben dan altijd wel vol trots. Als ik er dan zo naar kijk, ik zie ze zo lekker lopen in de wei. Lekker met elkaar kroelen. Een mooier gezicht is er niet denk ik."

Bekijk een filmpje van de veulens hier.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:17

Leuk, lekkere brutale veulens icm toeristen >;)

Achterom

Re: Een wei vol veulens in Vrouwenpolder: 'Schattig, maar brutaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:33

Heerlijk toch? :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:54

Veulentjes fokken “voor de leuk”….not a god idea…

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 09:58

paars schreef:

Jeetje, wat een negativiteit… Gelukkig is het leuk, anders zou niemand het doen :D

Ze fokken hier overigens bewuste combinaties en hebben ook hun eigen goedgekeurde Haflinger dekhengst.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:12

paars schreef:

Het leek hun heel leuk om hun bedrijf uit te breiden, dat is iets anders.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 10:29

En hup, gelijk zure reacties.
Wat jammer toch weer.
Ik lees iets heel anders, bedrijf uitbreiden, goedgekeurde hengst aangekocht, en ja, ze vinden het leuk....zou wat zijn als je er geen zak aan vind maar wel gaat fokken.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:48

Ik denk dat Paars eerder bedoelde dat ze in principe niet echt de intentie hebben om een fokkerij te starten maar het eerder doen als "extra atractie" om zo meer mensen te lokken.

Ze doen het echter wel op een bewuste manier dus daar kan verder niks over gezegd worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:49

Even de grens over naar Knokke en daar staan er ca 100 :)). Over een weide vol gesproken.

Wel superleuk, veulens <3.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:44

BillyJ schreef:
Ik denk dat Paars eerder bedoelde dat ze in principe niet echt de intentie hebben om een fokkerij te starten maar het eerder doen als "extra atractie" om zo meer mensen te lokken.

Ze doen het echter wel op een bewuste manier dus daar kan verder niks over gezegd worden.

Maar dan heeft ze niet gelezen, want ze willen graag hun bedrijf uitbreiden en kiezen ervoor om dat middels veulens te doen (super leuk!).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:57

Mindim schreef:

Ik dacht al dat ik de enige zou zijn... := Worden fijne volwassen paarden als je ze dan moet afleren wat ze van de toeristen geleerd hebben. :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:59

Druif_01 schreef:
paars schreef:

Het leek hun heel leuk om hun bedrijf uit te breiden, dat is iets anders.

Gelukkig wel voor de leuk. Moet er niet aan denken dat je zou moeten fokken met de pest in je lijf.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:19

Druif_01 schreef:
BillyJ schreef:

Maar dan heeft ze niet gelezen, want ze willen graag hun bedrijf uitbreiden en kiezen ervoor om dat middels veulens te doen (super leuk!).

En er staat ook dat ze een toeristenattractie zijn ‘geworden’ wat mij met begrijpend lezen doet denken dat dat gewoon een bijwerking is van veulentjes, niet dat ze dat nu bewust hebben bedacht ofzo :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:54

Super leuk!

Momenteel zijn de paarden niet aan te slepen dus alleen maar goed dat er wat fijne recreatiedieren bij gefokt worden!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:52

Ayasha schreef:
Mindim schreef:

Ik dacht al dat ik de enige zou zijn... := Worden fijne volwassen paarden als je ze dan moet afleren wat ze van de toeristen geleerd hebben. :=

Jullie zijn echt niet de enige die hierbij de wenbrouwen fronst.

Hier blij met overbeschermende merries die niet vriendelijk zijn naar vreemden. Altijd handig als je kan melden dat ze beter het veulen met rust laten als ze geen boze merrietanden in hun hand willen hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 18:47

Fokken is alleen voor mensen die de merries achter hekken, geïsoleerd van mensen en zieke kienen, stamboek verantwoord en Bokt goedgekeurd weggelegd. 8)7 Niet zo elitair doen jongens.

Leuk , straks een aantal dieren die op veel gebieden al bombproof zijn.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:44

Heb hier afgelopen 2 jaar een aantal keer een strandrit gemaakt. Fijn bedrijf met eigenaresse die het beste met haar dieren voorheeft. De paarden waren keurig opgevoed en zeer fijn te rijden, geen dode automaten, en ook geen oncontroleerbaar gescheur over het strand. Dus over die brutale veulens maak ik me niet zo'n zorgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 21:49

rien10 schreef:
Fokken is alleen voor mensen die de merries achter hekken, geïsoleerd van mensen en zieke kienen, stamboek verantwoord en Bokt goedgekeurd weggelegd. 8)7 Niet zo elitair doen jongens.

Mijn paarden kunnen mensen aan maar brutaliteit wordt niet ‘weg gelachen’ zoals in dit artikel gebeurt. Mijn issue is niet het contact maar hoe het brutale een beetje weg gelachen wordt. :)

Wat je niet wil dat ze doen als ze 400kg wegen mogen ze ook niet als ze 80kg wegen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:44

Het is een artikel uit lokale media, ik geloof niet dat die de moeite nemen om een uitleg over opvoeding en alles wat er bij het goed grootbrengen van veulens komt kijken te publiceren.
Als ik een artikel schrijf voor de lokale krant over zaken op stal pikken ze er altijd de bijzinnen uit, lijkt het wel. Het moet immers leesbaar zijn voor veel meer mensen dan alleen paardenliefhebbers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:55

rien10 schreef:

Niks elitairs aan, heb ook niks op fokken tegen. Maar wel de combi toeristen en als attractie de veulens. Wij hadden vroeger veulens in de wei, die aangehaald en gevoerd werden jan en alleman, daar krijg je hele vervelende veulens van. Mensen die het zelfs schattig vonden om hun peuter bij het schattige veulen in te zetten. De veulens hebben we uiteindelijk verplaatst, want ze werden veel te brutaal, heb er uiteindelijk een blauwe kaak aan overgehouden.

Veulens waar toeristen van een afstandje naar kunnen kijken prima, maar geen contact, niet verantwoord voor leken en je krijgt er geen bomproof veulens van, maar klieren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 22:58

Dreamybol schreef:
Het is een artikel uit lokale media, ik geloof niet dat die de moeite nemen om een uitleg over opvoeding en alles wat er bij het goed grootbrengen van veulens komt kijken te publiceren.
Als ik een artikel schrijf voor de lokale krant over zaken op stal pikken ze er altijd de bijzinnen uit, lijkt het wel. Het moet immers leesbaar zijn voor veel meer mensen dan alleen paardenliefhebbers.

Ze geeft zelf ook een interview hè... op video zeg maar.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 23:18

Ayasha schreef:
Dreamybol schreef:

Ze geeft zelf ook een interview hè... op video zeg maar.

Excuus, laatste regel niet gezien.

Edit: ooit was mijn manege op het jeugdjournaal ivm zadeldiefstallen in de omgeving. In dat filmpje leek het net of de enige vorm van bewaking een malthezer hondje was.
Dus ook beeld en interview kan enorm vertekenen.

Van wat ik op het bedrijf van Sophie heb gezien gaan ze serieus om met hun dieren. Ze willen de veulens over een x aantal jaar zelf gaan inzetten. Dat kan niet op een veilige manier als je de boel de boel maar laat. Dus ik denk nog steeds dat de soep niet zo heet gegeten wordt.