Instructeur wisselt naaktfoto's uit met leerlinge van de manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Instructeur wisselt naaktfoto's uit met leerlinge van de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 19:54

Bokt
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: © FEI Photos.

Een 43-jarige man uit Kortrijk stond voor de rechter wegens het uitwisselen van naaktfoto's met een twaalfjarige leerlinge.

De man leerde het meisje kennen op een manege in Kortrijk, waar hij rijles gaf. Sinds 2020 begon de man berichten uit te wisselen met het meisje via Snapchat. Hij vroeg haar onder andere foto's van zichzelf te sturen, "terwijl ze over haar borstjes wreef." Hij vroeg haar ook of ze zichzelf als eens had bevredigd. In eerste instantie weigerde het meisje gehoor te geven aan zijn verzoek, maar na enige tijd wist de man haar toch voor bepaalde dingen over te halen. Hij stuurde haar ook foto's van zichzelf, terwijl hij aan het masturberen was. Het meisje mocht er met niemand over praten. Toen ze het toch aan een vriendinnetje vertelde, vertelde die het aan haar ouders en zo is de bal gaan rollen.

De vader van het meisje vertelt de rechter: “Het is verschrikkelijk om zoiets als ouder te moeten meemaken met je dochtertje van 12 jaar. We mogen er niet aan denken wat er had kunnen gebeuren, mocht ze er niet over verteld hebben tegen haar vriendinnetje.”

De eigenaresse van de manege ontsloeg de man op staande voet, toen ze erachter kwam wat de man deed. Uit onderzoek bleek dat de man tien foto's van jonge meisjes op de manege op zijn laptop had staan.

De man riskeert een celstraf van 18 maanden, met uitstel onder voorwaarden en een boete van 208 euro. De ouders van het meisje vragen één euro als symbolische schadevergoeding. De rechter doet uitspraak op 1 juni.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:58

Wat goed dat het meisje het gemeld heeft. Alleen op deze manier kunnen deze zieke mannen worden gepakt. Laat je nooit chanteren.

Taucha

Re: Instructeur wisselt naaktfoto's uit met leerlinge van de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:05

Dit soort mannen zouden ze van mij gewoon mogen castreren, hetzij volledig, hetzij op chemische manier. Zolang het testosteron gehalte lager wordt zijn ze vaak geen gevaar meer voor de omgeving. Goh, wellicht is dergelijke aanpak, al positief bevonden op dieren toch van voorafgaand nut geweest?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 20:21

Pfff, lijkt wel eigen aan mijn regio. Tig jaren geleden had ik ook al weet van twee meisjes van 16 die een veulen kregen van een oudere man, in ruil voor bepaalde "diensten". De ene man (50 jaar) was bijna gaan samenwonen met het ene meisje toen ze net 18 was. Gelukkig heeft één van beide (of allebei) zich bedacht.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 21:31

Symbolische schadevergoeding?! Wat the F... Waarom symbolisch?!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:15

18 maanden maar? Veel te kort,wie weet wat hij allemaal al meer gedaan heeft in het verleden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:21

Dat van die schadevergoeding snap ik niet zo goed?

Fijn dat het aan het licht is gekomen, de schrik van iedere ouder!

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:33

opisop_shop schreef:

Kan het misschien zijn dat ze vinden dat zo'n misdaad niet af te kopen is? In die trant dacht ik..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:16

Shocking dit!!! Wat goed dat ze het met een vriendin heeft gedeeld.
18 maanden is niks ook zeg. Schroef dan die schadevergoeding maar flink op zou ik zeggen. Dat zijn daad hem minstens zo lang zal heugen als zijn slachtoffers.

Jeetje hwn…verschrikkelijk…

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 08:50

Fearn schreef:
opisop_shop schreef:

Kan het misschien zijn dat ze vinden dat zo'n misdaad niet af te kopen is? In die trant dacht ik..

Zoiets van wij hoeven of doen het niet om het geld dacht ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:04

opisop_shop schreef:

Die snap ik juist wel. Het is niet zo dat je zegt "ze is beschadigd en heeft hier en hier last van dus we willen bedrag x" maar alles moet onderbouwd worden.
In mijn zaak waren er heel wat verklaringen nodig van huisarts, psycholoog, verslagen van de arbo arts en ik ben zelfs nog een keer onderzocht door een deskundige van het NIFP (dat was niet direct voor de schadevergoeding maar ook zij heeft mijn ptss klachten en de ernst daarvan opnieuw vastgesteld en dit is meegenomen in de onderbouwing van de schadevergoeding). Dit stukje gaat alleen nog maar over de immateriële schade.
Voor de materiële schade moet je ook alles onderbouwen met rekeningen en bonnetjes.
Ik verwacht dat ze dit hele gedoe niet wilden of dat het teveel was voor het meisje.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 11:40

Bah wat een walgelijke kerel, wel super van het vriendinnetje van het meisje dat ze het aan haar ouders vertelde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 13:45

12! 8)7 wat een zieke vent en een veel te lage straf, zo een moet minstens TBS met dwangverpleging krijgen wat het is gewoon een misbruiker die waarschijnlijk ook k.p in stand houdt.

Deze gaat gewoon door met dit gedrag zo hoor...

Taucha, mee eens..zou een hoop slachtoffers voorkomen en schrikt ook meer af dan zo'n lulige 18 maanden.

Haar vriendinnetje is goud waard!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:20

Levenslang had beter geweest, wat een lachertje 18 maanden....

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:40

[***] schreef:
Ik verwacht dat ze dit hele gedoe niet wilden of dat het teveel was voor het meisje.

Wat belachelijk dat een slachtoffer moet bewijzen 'het een landurige impact heeft'. Alsof de standaard niet zo is en diegene de uitzondering! Echt schandelijk. Wist niet dat dit moest, dacht meer met lichamelijk letselschade na een ongeluk-door-schuld/onschuld enzo.

En dan is 18 maanden ook nog eens onvoorstelbaar laag. Je krijgt een langere straf voor belastingonduiking/oplichting, zelfs als je gedupeerden alles terugbetaald. Zoals die man van de staatsloterij affaire. Kan daar echt compleet niet bij.

Van het geld kan ik ook voorstellen, alsof een geldbedrag het dan goedmaakt. Zou ook zoiets hebben, hou je smeergeld maar. En is het een aanzienlijk bedrag, voor complete studiebeurs ofzo, dan wordt je later in je leven alsnog geconfronteerd ermee. Dat 'hij' dat betaald voor je. Dan zou ik echt proberen het maximale eruit te halen en te doneren aan een (goede) slachtofferhulpinstantie voor sexueel misbruik.

Hoe kunnen dingen in een land als Nederland zo krom zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 14:48

Rivano schreef:
[***] schreef:

Wat belachelijk dat een slachtoffer moet bewijzen 'het een landurige impact heeft'. Alsof de standaard niet zo is en diegene de uitzondering! Echt schandelijk. Wist niet dat dit moest, dacht meer met lichamelijk letselschade na een ongeluk-door-schuld/onschuld enzo.

En dan is 18 maanden ook nog eens onvoorstelbaar laag. Je krijgt een langere straf voor belastingonduiking/oplichting, zelfs als je gedupeerden alles terugbetaald. Zoals die man van de staatsloterij affaire. Kan daar echt compleet niet bij.

Van het geld kan ik ook voorstellen, alsof een geldbedrag het dan goedmaakt. Zou ook zoiets hebben, hou je smeergeld maar. En is het een aanzienlijk bedrag, voor complete studiebeurs ofzo, dan wordt je later in je leven alsnog geconfronteerd ermee. Dat 'hij' dat betaald voor je. Dan zou ik echt proberen het maximale eruit te halen en te doneren aan een (goede) slachtofferhulpinstantie voor sexueel misbruik.

Hoe kunnen dingen in een land als Nederland zo krom zijn.

18 maanden is zelfs ontzettend hoog voor een zedenzaak. Dit is ook nog maar de eis, ik verwacht niet dat hij dit ook daadwerkelijk krijgt.
Ik ben zelf onder ernstige dreiging verkracht en bedreigd met de dood en mijn keel is dichtgeknepen, door iemand die eerder veroordeeld was voor doodslag. Hij heeft in eerste aanleg 3 jaar gekregen en in hoger beroep iets minder dan 4 jaar. Daarnaast TBS. Dat is een extreem hoge straf in Nederland, komt erg weinig voor.
Meestal zijn de straffen nog geen jaar, zeker als het gaat om "alleen maar" foto's (niet dat ik het niks vind maar voor de wet is het veel minder ernstig dan een verkrachting dus vandaar aanhalingstekens)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 18:13

Ik kan het echt niet begrijpen.. sommige mensen moet je gewoon niet los laten lopen..(zeker niet zonder tbs oid)

Wat erg dat je zoiets mee hebt moeten maken. :(:)

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:19

Wat een verschikkelijk dat je dit hebt moeten doormaken en dan ook nog moeten bewijzen dat je er "landurig last van hebt".

Ik hoop dat je goede hulp hebt kunnen krijgen/krijgt. En dank je wel voor het delen. Hoop dat meer mensen naar buiten durven komen en naar de politie stappen. Al kan ik me ook goed voorstellen dat dit heel moeilijk is.

Ben benieuwd of hier een advocaat is die uit kan leggen waarom straffen zo laag uitvallen in vergelijking met fraude/oplichting. En dan in vergelijking met die man die het staatsloterijfonds opgericht had en met het geld vandoor ging maar later terugbetaalde. Daar was flink wat jaren voor geëist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:29

Rivano schreef:
Wat een verschikkelijk dat je dit hebt moeten doormaken en dan ook nog moeten bewijzen dat je er "landurig last van hebt".

Ik hoop dat je goede hulp hebt kunnen krijgen/krijgt. En dank je wel voor het delen. Hoop dat meer mensen naar buiten durven komen en naar de politie stappen. Al kan ik me ook goed voorstellen dat dit heel moeilijk is.

Ben benieuwd of hier een advocaat is die uit kan leggen waarom straffen zo laag uitvallen in vergelijking met fraude/oplichting. En dan in vergelijking met die man die het staatsloterijfonds opgericht had en met het geld vandoor ging maar later terugbetaalde. Daar was flink wat jaren voor geëist.

Dat komt omdat er bij zedenzaken vaak een oorzaak achter het gedrag zit. Dan is behandeling belangrijker dan straf. Daarnaast zijn er bij zedenzaken meer maatregelen die naast de straf toegepast worden, maar die komen vaak niet in al die nieuwsartikelen waardoor er geoordeeld wordt op basis van een niet volledig beeld van het vonnis.
Bij een financieel voordeel bij een misdrijf zit er meestal geen oorzaak achter het gedrag behalve bijvoorbeeld geldnood of gelegenheid. Daarbij is het belangrijk om een signaal af te geven dat diefstal minder oplevert dan netjes werken voor je geld.

Ik ben geen advocaat maar ik heb er de laatste 5.5 jaar aardig wat gesproken en ik heb een bijdrage geleverd aan een project over seksueel geweld waarbij ik hier ook over heb gepraat met advocaten van verdachten :)