Aftellen naar CHIO 2022 met Marc Houtzager

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14787
Geregistreerd: 20-04-16

Aftellen naar CHIO 2022 met Marc Houtzager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 17:30

CHIO.nl
Sport

Afbeelding
Marc Houtzager en Sterrehof's Calimero tijdens het CHIO Rotterdam 2017.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Een beetje bijgelovig, we geven het toe. Daarom na de beide bondscoaches in onze serie “Aftellen naar het CHIO 2022” graag als eerste Team NL ruiter springruiter Marc Houtzager aan het woord. Waarom? Vorig jaar toen we gingen aftellen naar het CHIO Rotterdam was Marc de eerste ruiter die we spraken. Het vervolg zullen velen van jullie zich herinneren, TeamNL springen won de FEI Longines Jumping Nations Cup in eigen huis na twee jaar zonder CHIO. Mooier konden we ons niet wensen. Dat dus …….

Dante, Calimero en Holy Moley
Marc is goed gehumeurd horen we als we hem bellen. We vroegen als eerste hoe het met hem en zijn paarden gaat. Marc: “Prima ! Alles mag weer, ik ben lekker aan de gang. Met mijn paarden gaat het ook goed. In februari ben ik rustig gestart in Oliva, ook met de oudere paarden. Toen heb ik Den Bosch gereden en daarna eigenlijk niet zoveel. Het NK heb ik met Holy Moley gereden. Nu werk ik rustig verder en rij wat kleine concoursen met Rotterdam als hoofddoel. Het seizoen is lang. Ik rij met mijn toppaarden alleen nog Mannheim 3* en de 5* wedstrijden in Sankt Gallen en Rome. Daarna moeten Sterrenhof’s Dante, Sterrenhof’s Calimero en Holy Moley klaar zijn voor Rotterdam. In principe is Sterrenhof’s Dante dan mijn eerste paard.

Sinds begin dit jaar hebben we een nieuwe bondscoach. We hebben een super mooie tijd gehad met Rob, maar we hebben ook een goede vervanger. Net als voor zichzelf, houdt Jos ervan om met het team lang vooruit te plannen en dat vind ik fijn. Je weet waar je aan toe bent. Jos is een vakman pur sang en heeft van iedereen het volle vertrouwen, dat geeft extra motivatie”.

Dubbel feest in Rotterdam
We zeiden het al, vorig jaar won TeamNL na twee door EK's en Corona CHIO-loze jaren de FEI Longines Jumping Nations Cup in Rotterdam. De zon scheen, er was weer wat publiek, het was een feestje. We vragen Marc nog één keer terug te kijken. Marc, enthousiast: “Dat was geweldig! Er waren een tijd lang bijna geen concoursen, zeker niet in Nederland. We waren vooraf al erg blij dat het CHIO door mocht gaan en op dat niveau weer in het ritme te kunnen komen. En dan winnen, dat was dubbel feest, voor ons, maar ook voor de organisatie en het publiek. Ik hoop dit jaar ook weer vast teamlid te mogen zijn, maar dat is afwachten. De top in Nederland is breder dan dat hij geweest is. Er is gezonde concurrentie, maar dat is goed. Jos zal in ieder geval in Rotterdam het beste team opstellen en dan is de kans op wederom een overwinning zeker aanwezig.

Als ik aan Rotterdam denk, denk ik aan een schitterende piste, perfecte bodems, heerlijk losrijden in het bos en een hele goede sfeer. Gewoon een geweldig concours in eigen land met ook nog de landenwedstrijd, dat is extra mooi.

Doel WK Herning
Ik rij dit jaar bewust geen Global CHampions Tour wedstrijden en concentreer me op het WK. Het seizoen gaat nu voor mijn toppaarden beginnen. Na Rotterdam weten we als het goed is een eind waar we staan. Zoals ik zei, de top is momenteel breed en dat is mooi, want het WK in Herning is behalve het WK ook kwalificatie voor de Olympische Spelen in Parijs. Een dubbel belangrijk doel dus.

Paardenwelzijn
Ik kijk enorm uit naar Rotterdam en hoop daar natuurlijk voor het team te mogen rijden. Als titelverdediger rijden is extra mooi. Wat ik momenteel minder leuk vind, is het beeld wat in de media geschetst wordt van onze sport. Dat is totaal onterecht en wij als ruiters moeten het tegendeel bewijzen. We moeten zo positief mogelijk laten zien hoe mooi de samenwerking tussen ruiter en paard is. Als een paard echt niet wil, doet hij het niet. Onze paarden springen niet onder dwang, die vinden het leuk, ze willen graag foutloos over het hout. Natuurlijk zijn er altijd voorbeelden te vinden die niet deugen, maar dat heb je overal. Echter als daar beelden van in de media verschijnen, wordt er wel een heel verkeerd beeld van ons geschetst”.

Een serieus einde van een enthousiast gesprek. Marc Houtzager, trouw teamlid van TeamNL, winnaar van vele Grote Prijzen en titels heeft er duidelijk zin in. Samen met Sterrenhof’s Dante, Sterrenhof’s Calimero, Holy Moley, trouwe groom Madeleine Broek en de rest van zijn team gaat hij voor een nieuw, mooi buitenseizoen met als einddoel het WK in Herning. Met ons CHIO als belangrijk tussendoel. Dank weer voor je tijd Marc, succes in Mannheim, Sankt Gallen en Rome en dan heel graag tot in Rotterdam !