CVI Ermelo in volle gang, eerste Nederlands kampioenen voltige bekend

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 104129
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

CVI Ermelo in volle gang, eerste Nederlands kampioenen voltige bekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 13:02

KNHS
Sport

Afbeelding
Voltigevereiging de Wittegheit tijdens de Symphonica Horse Show 2018.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Op de tweede dag van het CVI en Nederlands Kampioenschap voltige in Ermelo zetten de Nederlandse deelnemers hun goede prestaties voort. Deze dag toonden de voltigeurs hun de technische en vrije küren. Sam Dos Santos staat bij de junioren heren nog steeds op een eerste plaats in het tussenklassement voor het CVI. De gouden medaille op het NK heeft hij al binnen. De Nederlandse senioren toonden harmonieuze küren op muziek.

Visitekaartje achtergelaten
De dag begon met de vrije kür van de junioren solisten. Bij de heren behoudt Sam Dos Santos, die na de plicht van gisteren op een eerste plaats stond, de leiding vast in het internationale klassement. Hij toonde een nieuwe kür met nieuwe muziek. Met een totaalscore van een 8.392 mag hij zichzelf met zijn paard Chameur en longeur Rian Pierik ook Nederlands Kampioen Junioren 2022 noemen. “Deze wedstijd ging supergoed, we zijn heel blij met de behaalde resultaten.” Op de vraag hoe deze eerste internationale wedstrijd na de Wereldtitel was antwoordt Dos Santos: “Natuurlijk voel je de druk om na het WK en de winterperiode meteen weer goed te presteren. Je traint door, maar de andere voltigeurs ook. Dat maakt dat het spannend blijft. Maar voor nu ga ik met een goed gevoel naar de finale!”

Renate Maas mag zichzelf met een score van 6.887 reservekampioen van Nederland noemen. In het internationale klassement staat zij op dit moment op een twaalfde plaats als beste Nederlandse junior bij de dames. Lut Oltmans behaalde een bronzen medaille op NK, met haar score van een 6.744 heeft ze zelfs onverwachts de finale van het CVI behaald. “Ondanks de weinige trainingen die ik heb gehad, ben ik heel erg tevreden. Ik heb zelfs mijn salto van het paard af kunnen doen. Na de finale van morgen ga ik mezelf focussen op het CVI in Saumur”, reageert Oltmans.

Bondscoach Claire de Ridder reageert: “Sam zijn kür ging heel goed, hij was samen met zijn paard Chameur en longeur Rian echt een harmonieus team. Hij laat bij deze eerste internationale wedstrijd direct weer zijn visitekaartje achter. Lut voltigeerde een mooie, artistieke kür met dans bewegingen. Haar salto af was een absoluut hoogtepunt. Renate haar paard had wat last van spanning. Ze voltigeerde ondanks dat heel goed door, dat terwijl haar kür veel risicovolle elementen bevat. Dat beide Nederlandse juniorendames in een sterk en groot deelnemersveld in de finale staan van de internationale wedstrijd is een heel knappe prestatie voor Team NL.”

Senioren tonen harmonische küren
Bij de solisten 3*klasse stond de technische test op het programma. Voltigeurs dienen hierbij een kür samen te stellen met in ieder geval vijf vastgestelde technische oefeningen. Hierbij worden elementen zoals dynamiek, balans en spanning getoetst. Joske van Koelen behaalde de beste score van alle Nederlandse dames en heeft op dit moment een 17e plaats in sterke het internationale deelnemersveld. Met paard Chameur en longeur Rian Pierik behaalde zij een 6.481. Ze voltigeerde haar beste technische test tot nog toe, en dat nog wel op haar verjaardag! Van Koelen reageert: “Ik ben heel blij dat nu alles op zijn plek valt. Ik merk dat het paard mij veel vertrouwen geeft. De nationale wedstrijden aan het begin van het seizoen zorgden ervoor dat ik in het wedstrijdritme kwam. Ik ga nu mijn routines perfectioneren richting CVI Saumur en CHIO Aken.” Lotte Geelhoed herpakte zich na een iets minder goede start met de plicht. De technische kür werd beoordeeld met een 6.419. Annebeth Kubbe, die gisteren de beste Nederlandse damesplicht had, scoorde een 6.131 voor haar technische test. Voor de vrije kür van morgen doet ze er een schepje boven op. Ze staat namelijk in het internationale totaalklassement nog wel op een16e plaats en is hiermee tevens op koers voor een gouden medaille op het NK. Overige Nederlandse deelnemers waren Dianne van der Lee (score: : 6.211), Renske van Schaik (score: 5.935, 3e plaats NK-klassement) en Celine Kaag (score 5.392). De leiding in het internationale klassement bij dames is overgenomen door de Franse Manon Moutinho (totaalscore: 8.074).

Quincy Felicia behaalde met zijn paard Doemaar en longeur Jinte van der Heijden de van 5.235 behaald de beste Nederlandse score in de technische test (5.235). De voor Frankrijk voltigerende Lambert Leclezio behoudt zijn eerste plaats in het klassement richting de vrije kür van morgen (totaalscore: 8.819).

Bij de senioren 3* Pas de Deux deden twee Nederlandse combinaties mee. Sofie van der Laan en Renske van Schaik, voltigerend op Rohniro en longeur Danielle van Eijken staan zij met een 7.599 op de 4e plaats in het tussenklassement. Sam Dos Santos en Elise van de Ven voltigeerden voor het eerst bij de senioren na vorig jaar een bronzen medaille behaald te hebben op het WK Junioren. Met paard Doemaar en longeur Jinte van der Heijden staan zij met een 7.365 een 5e plaats.

Nederland wordt door twee teams vertegenwoordigd bij de 3* klasse. Team de Wittegheit 1 staat op dit moment op een 5e plaats in het klassement na de plicht en eerste ronde kür (score: 7.642). Met name de artistieke score viel wat tegen, het team voltigeerde namelijk een heel goede kür op mooie, spannende muziek. Team RoyRogers staat op de 6e plaats (score: 7.505). Voltigerend op paard Smaragd met longeur Nienke de Wolff brachten zij de film War Horse tot leven in de ring.

De tussenstanden bij de Nederlandse voltigeurs tellen ook mee voor het Nederlands Kampioenschap voltige. Zondag 1 mei vindt voor zowel de teams als solisten de finale voor het NK en het CVI plaats. Dit is live te volgen via de onderstaande link.

Link naar de uitslagen NK voltige Junioren.
Link naar de uitslagen van het gehele weekend: https://www.vaultingresults.com/static/184/