Houwerzijl: paard en pony drachtig van zebra

Moderators: Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Houwerzijl: paard en pony drachtig van zebra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-22 19:34

Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Een zorse, een kruising tussen een paard en een zebra.
Foto: Bokt Wiki/ Wikimedia Commons

Bij Amber Roeters In het Groningse plaatsje Houwerzijl zijn twee bijzondere veulens op komst. Het betreft namelijk een zony en een zorse, oftewel een kruising tussen een zebrahengst en respectievelijk een pony- en een paardmerrie. Simon de zebra, de vader van de zony in de maak, is sinds anderhalf, twee jaar van Roeters en haar vriend. “Een keer wat anders in de tuin”, zo vertelt ze aan RTV Noord. “Mijn vriend wilde altijd al een zebra hebben. Een paar jaar terug kon hij een zebra kopen en toen heeft hij dat ook maar gedaan”.

De drachtige pony en paard zijn allebei van Roeters, alleen de vader van de zorse is volgens haar de zebra van de buren. Zebra Simon liep eerder achter het huis, maar sinds kort woont hij in de wei voor de stallen. Voorbijgangers moeten wel even met hun ogen knipperen of het klopt wat zij zien: een zebra tussen de paarden, pony's en ezels. Alpaca's, struisvogels en shetlanders kom je in het Groningse land wel vaker tegen, maar een zebra is een heel ander verhaal. Simon zelf voelt zich al behoorlijk thuis in de wei tussen de andere paardachtigen. “Hij was in het begin nog wel een beetje boos, maar hij is nu heel beschermend naar de andere dieren toe,” vertelt Roeters aan RTV Noord.

Het is nog wel een verrassing wat er gaat komen uit deze bijzondere kruising. Deze twee veulens moeten de basis gaan vormen voor meerdere zony’s of zorses bij Roeters op de boerderij. Het is niet de bedoeling om er een kleine dierentuin met verschillende bijzondere dieren van te maken, maar ze heeft wel heel veel plezier in. Volgens haar is het “vooral voor de hobby”.

Een video waarin Roeters over haar dieren vertelt en je kennis kunt maken met Simon de zebra, vind je hier.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:47

Niet zo heel bijzonder. Ken handelaren die regelmatig zebra's te koop hebben en ook de kruisingen. :D

Hevonen

Re: Houwerzijl: paard en pony drachtig van zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:52

Leuk! Zijn dergelijke kruisingen niet onvruchtbaar? Zoals de meeste muilezels en muildieren?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:55

StalNollie schreef:
Niet zo heel bijzonder. Ken handelaren die regelmatig zebra's te koop hebben en ook de kruisingen. :D

Echt? Wie? :)) Ik vind zorses zooo leuk! Denk niet dat ik er ooit een koop maar vind foto's kijken heerlijk. <3

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:09

Grappig, in Lexmond loopt er ook al jaren een zebra in de wei naast de Oude Rijksweg.. Alleen daar nog nooit een veulen gezien…

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:19

Captain schreef:
StalNollie schreef:

Echt? Wie? :)) Ik vind zorses zooo leuk! Denk niet dat ik er ooit een koop maar vind foto's kijken heerlijk. <3

o.a Bjorn jordan, die heeft er ook al meerdere gehad

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 20:27

Wel apart!
Al zou ik echt heel hard huilen, als dit mijn merries zou overkomen.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 02:08

Captain schreef:
StalNollie schreef:

Paardenhandel hidding hebben ook zebras en af en toe een zorse, uit eigen merries.
Rechts achter is een Zorse
https://boktimg.nl/img/m/GmRTFw.jpg
En twee Zonkeys
https://boktimg.nl/img/m/Qq0tCp.jpg

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 05:01

Van wat ik heb gelezen van mensen die ervaring hebben met deze combi zijn ze in ieder geval compleet anders dan paarden en totaal niet makkelijk in training of omgang :')

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 08:52

Zijn ze vruchtbaar?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 08:55

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:01

Weet waar je aan begint denk ik alleen maar.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:02

Wat ik me vooral afvraag is, of 1 zo'n zebra nou op z'n plek is tussen een groep paarden. Spreken die 1 op 1 dezelfde taal? Of zou je dan toch liever wat meer zebra's bij elkaar hebben

Groetjes Karen, Funi, Blíðfari en Sigþór

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:05

Kaatje_S schreef:
Wat ik me vooral afvraag is, of 1 zo'n zebra nou op z'n plek is tussen een groep paarden. Spreken die 1 op 1 dezelfde taal? Of zou je dan toch liever wat meer zebra's bij elkaar hebben

Precies wat ik mijzelf afvroeg, idd.

*Burp*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 09:07

Er zijn er idd wel meer in Nederland, maar ze staan nou niet bepaald bekend om hun makkelijke karakter.
Volgens mij is de zebra ook niet gedomesticeerd.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:11

Ineke2 schreef:
Weet waar je aan begint denk ik alleen maar.

Dit dus ja. Heel veel van deze kruisingen eindigen bij de slager omdat niemand er wat mee kan.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:15

Rivendell dat is zo niet waar
Veel gaan er naar Duitsland als mooi voor in de weide.

Hier worden al wat enkele handelaren genoemd zo zijn er nog meer.

Ken iemand in Duitsland die zebra is net een hond zo braaf en opgevoed, kent ook vrijheidsdressuur etc.
Enkele jaren geleden nog 2 span zebras op de markt

Er zit karakter in maar ze zijn uiteindelijk gewoon te 'temmen'

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:37

Kan een zebra wel tegen het Nederlandse klimaat?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:39

Waarom moet de mens alleen maar doorfokken en dan vooral bepaalde soorten met elkaar fokken?
Wat is de meerwaarde hiervan?
Slaan we niet gewoon een beetje door?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:43

Ben ik de enige die dit echt niet oké vind? Waarom willen mensen toch altijd maar meer? We hebben nu toch al genoeg diersoorten gedomesticeerd?

Adellinde JJ (Turbo Magic X Metall) M1+5

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:44

purny schreef:
Waarom moet de mens alleen maar doorfokken en dan vooral bepaalde soorten met elkaar fokken?

Ik snap niet precies wat hier slechter aan is dan het fokken van elk ander paard of dier.

Zebra's staan dicht bij de natuur, ik ben eerder benieuwd of deze kruisingen voordelen hebben. Bijvoorbeeld sterkere benen, betere hoeven etc. Of dus nadelen

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 10:44

purny schreef:

Dat is wat ik me ook afvraag bij dit soort berichten. Ik vind het een weinig goede ontwikkeling. Ik vind dit dus gewoon niet oké.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:01

Het goede eraan vind ik dat het in elk geval een natuurlijke dekking zal zijn geweest.Want ik ben tegen het kunstmatige geknoei met de voortplanting van dieren. Ik denk niet dat het de bedoeling is om ze als rijdieren te gaan gebruiken want hun karakter is daar niet onderdanig genoeg voor naar ik vernomen heb.Ik vind ze wel prachtig om te zien. Overigens een volle zebra mooier dan een kruising.Maar die zal dan mogelijk iets van het gemakkelijkere karakter van de paardenmoeder erven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:03

Sjira schreef:
Ben ik de enige die dit echt niet oké vind? Waarom willen mensen toch altijd maar meer? We hebben nu toch al genoeg diersoorten gedomesticeerd?

Lees dit topic nog eens door :+

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 11:30

purny schreef:

Zeker weten dat we doorslaan. En niet alleen in de paarden. Ook dit is een zinloze "aanvulling".