Stoeterij Gut Einhaus, ook wel “Europa’s mooiste stal" genoemd, heeft een nieuwe eigenaar gevonden. Al ruim een jaar stond de stoeterij in het Duitse Herzlake te koop. Via een stille veiling is het nu verkocht.
De stoeterij was in eigendom van de Oekrainse oligarch Alexander Onischenko. De nu 53-jarige springruiter nam deel aan de Olympische Spelen van Bejing in 2008 en London in 2012. Op zijn stoeterij Gut Einhaus wou hij grote ruiterevenementen gaan organiseren. Echter, in 2016 werd er vanuit Oekraïne een internationaal uitleveringsbevel tegen hem uitgevaardigd wegens corruptie, door toenmalig president Porosjenko. Hij heeft toen de paarden van het Oekrainse team, die hij in bezit had, verkocht en is een tijdje op de vlucht geweest. Hij is later gearresteerd en heeft een tijdje in hechtenis gezeten in afwachting van uitlevering. Intussen is het lot 100% gedraaid voor hem, hij heeft nu een permanente verblijfsvergunning ontvangen van de Duitse Staat.
Zijn landgoed en stoeterij Gut Einhaus zette hij ruim een jaar geleden te koop. Via een zogenaamde stille veiling is het nu verkocht aan een investeerder. In tegenstelling tot bij een gewone veiling, is er bij de stille versie geen veilingmeester betrokken. De bieders schrijven hun bod op een formulier na het sluiten van de veiling is degene met het hoogste bod de winnaar. Er is op Gut Einhaus geboden vanuit de hele wereld, er kwamen biedingen uit onder andere Turkijke, Amerika, Zwitserland en Frankrijk. Uiteindelijk trok een Duitse investeerder aan het langste eind. Wie precies het gekocht heeft is echter niet bekend.
Wat hij of zij gekocht heeft, is wel bekend en het is om van te watertanden. Gut Einhaus heeft maar liefst 60 hectare grond, een indoor rijhal en buiten zijn vijf rijbanen. Ook zijn er een villa, appartementen en luxe stallen op het domein. De nieuwe eigenaar moest hiervoor wel diep in de buidel tasten. Het startbod lag op € 8.000.000, met een waarborgsom van € 1.000.000. Wat er uiteindelijk voor betaald is, is niet bekendgemaakt. Onischenko zal wel op het terrein blijven wonen, en hij wil er paarden blijven fokken. Ook zal er training en onderwijs blijven op Gut Einhaus. Maar er waren hoge investeringen nodig voor een verdere goede ontwikkeling van de faciliteit. De nieuwe eigenaar is echter ook ambitieus, deze heeft plannen om enkele internationale wedstrijden te gaan organiseren op Gut Einhaus.
Een impressie van wat de nieuwe eigenaar gekocht heeft, kun je zien in onderstaand filmpje:
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.
Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij! &if=1