Sport
Carl Hester. Foto: Liz Gregg / FEI
In zijn vaste column in Horse & Hound onthulde de Britse dressuurlegende Carl Hester dat hij voor 2022 zijn deelname aan CDI's op het Europese vasteland zal terugschroeven.
Hester kiest ervoor om dit jaar nationale wedstrijden in het Verenigd Koninkrijk te ondersteunen. Hij noemt administratieve en financiële problemen als gevolg van Brexit en de oorlog in Oekraïne als reden om "thuis" te blijven.
Reputatie jurering
De column van Hester is getiteld "De reputatie van ruiters mag geen invloed hebben op de cijfers van juryleden." De meervoudig Brits dressuurkampioen en Olympisch teammedaillewinnaar begon zijn betoog dat "reputatie niet meer zo'n factor is" om goede scores van de juryleden te krijgen.
Hij legde uit: "In mijn beginjaren in de wedstrijdsport was het absoluut noodzakelijk om constant mee te doen in het Europese circuit, het idee was toen dat je jezelf in de ogen van de juryleden moest plaatsen. Als ik terugkijk, herinner ik me dat 'naam maken' zo belangrijk werd gevonden.
In zijn column meent Carl dat "reputatiejureren" niet meer gebeurt.
"Tegenwoordig wordt het jureren op elk niveau zo streng gecontroleerd, en bij grote kampioenschappen is er het Judges' Supervisory Panel, zodat reputatie niet meer zo'n factor is om meer punten binnen te halen. Het moet de proef van de dag zijn die de punten binnenhaalt als je de benodigde kwaliteit en correcte gangen produceert," schreef hij in Horse & Hound.
Nationale shows belangrijker dan Europese CDI's
"Met dat in het achterhoofd, en de woekerprijzen die ons na Brexit worden opgedrongen, en met Rusland dat oorlog voert tegen Oekraïne - ik kan nog wel even doorgaan - heb ik besloten dat het op de lange termijn beter is voor mijn paarden om meer nationale wedstrijden te doen," vervolgde Hester.
Drie decennia geleden was Groot-Brittannië een van de "mindere" scorende dressuurnaties, tot de komst van Hester op Uthopia en Dujardin met Valegro in 2012. Dit veroorzaakte een revolutie in de Britse dressuursport en sindsdien behoort Team GBR steevast tot de medaillekandidaten. Deze enorme ontwikkeling in de Britse sport verstevigde Hesters plaats en reputatie bij de wereldelite.
Voor het welzijn van het paard en de portemonnee
Een snelle optelsom leerde me dat ik voor één internationale reis hier vier wedstrijden kan doen met hetzelfde budget, en met de opleiding van de paarden in het achterhoofd is dat voordeliger. Het betekent ook dat de paarden minder vrije tijd hebben dan ze nodig zouden hebben na een grote internationale wedstrijd."
De beslissing van Carl is geen schokkende openbaring. In de afgelopen vijf jaar is de Brit, die zeer geliefd is om zijn rijkunst en zijn verstand, geen frequent reiziger naar Europa geweest. Een snelle blik op zijn internationale wedstrijdschema leert dat hij sinds het voorjaar van 2017 slechts één CDI op het continent heeft gedaan - afgezien van het jaarlijkse zomerkampioenschap van de FEI - te weten 2019 CDIO Compiegne.