Vijf manieren om je paard te beschermen tegen de zon

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Vijf manieren om je paard te beschermen tegen de zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 16:46

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Een plek in de schaduw kan bijvoorbeeld een schuilstal zijn.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Het zonnigere seizoen is in aantocht en hoezeer we ook houden van de zingende vogels en de warme zon op onze rug, het is heel belangrijk om onze geliefde paarden te beschermen tegen de zonnestralen! Want niet alleen wij kunnen verbranden in de zon, maar ook de paarden. Om helemaal voorbereid te zijn op de komende zonnige buitenritten, hebben we een aantal tips en tricks voor je op een rijtje gezet om je optimaal paard te beschermen tegen de zon.

Gebruik zonnebrandcrème
Breng zonnebrandcrème aan op alle witte of roze aftekeningen op je paard. Gebruik een hoge SPF zonnebrandcrème en vergeet niet dat je het regelmatig moet aanbrengen voor een volledige dekking. Veel van de zonnebrandcrèmes voor kinderen zijn veilig voor paarden en hebben meestal een hoge SPF.

Vachtbescherming
Een spray gebruiken om je paard te beschermen tegen insecten is een absolute must. Overweeg het gebruik van vliegensprays of vachtconditioners die UV-beschermende middelen bevatten en spray ze op een regelmatige basis. Pas op voor het gebruik van vaseline op het paard wanneer de zonnestralen hard aankomen. Dit kan leiden tot extra gevaar voor verbranding door de zon.

Zoek de schaduw op
Probeer de tijd dat je paard in de zon staat nauw te beheren en zorg ervoor dat er plaatsen in de schaduw beschikbaar zijn. Om ze volledig te beschermen tegen de zon en insecten, kun je overwegen om een zonwerende vliegendeken en een gezichtsmasker met UV-bescherming te gebruiken voor de ultieme bescherming tegen de felle zon.

Behandel de verbrande plekken meteen
Als je paard toch verbrand raakt wil je deze meteen behandelen! Smeer een verzachtende zalf met bijvoorbeeld aloë vera erin. Doe vervolgens een dikke laag zonnebrandcrème over de zalf om verdere verwonding van de verbrande plek tot een minimum te beperken.

Last but not least
Zorg ervoor dat je paard toegang heeft tot veel vers water, want hydratatie helpt de beschadigde huid te genezen. Als je paard zonnebrand oploopt en geen van bovenstaande maatregelen kan de wonde behandelen, neem dan contact op met je dierenarts voor verdere medische hulp!

Paarden hebben het zonlicht nodig, maar wel in de juiste hoeveelheid. Preventie is de beste en gezondste manier om met zonneschade om te gaan!

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 16:56

Sorry, maar wat een onzin weer.
Alsof ze in de natuur elke paar uur zichzelf insmeren..kan iemand even de zebra's in Afrika bellen? :+

Als ze gevoelig zijn doe je er uiteraard wat aan, maar mijn ervaring is dat dit vaak meer een immuunding is dan puur reactie op de zon.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:28

Flauwe reactie!
Met de huidige zonsterkte vind ik het super dat er gewezen wordt op de risico's.
Voor mij hoeft een uv werende deken ook niet op mijn paarden maar van schaduw aanbieden heeft ook nog niet iedere paardenhouder van gehoord helaas

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 17:30

De zebra's in Afrika hebben een zwarte huid :+

Maar verder eens, het is wat overdreven. Mijn ervaring met roze neuzen is dat ze keurig 'bruin' worden (oranje, eigenlijk), en witte benen doe ik al helemaal niets aan. Die staan in de schaduw van het gras, als het goed is (lees: als ze fatsoenlijk weiland hebben waar het gras een hand en een duim hoog staat).

tiwi1969

Berichten: 7740
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Vijf manieren om je paard te beschermen tegen de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:00

Pas op met het scheren van witte benen, de haren beschermen namelijk goed tegen zonnebrand.

Sintara

Berichten: 7644
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:05

tiwi1969 schreef:
Pas op met het scheren van witte benen, de haren beschermen namelijk goed tegen zonnebrand.

Het eeuwige opscheren en wassen met allerlei agressief spul is denk ik inderdaad een goed risico om te noemen wbt witte benen :o...

CharleyT
Berichten: 4074
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:14

Sunnda schreef:
Sorry, maar wat een onzin weer.
Alsof ze in de natuur elke paar uur zichzelf insmeren..kan iemand even de zebra's in Afrika bellen? :+

Als ze gevoelig zijn doe je er uiteraard wat aan, maar mijn ervaring is dat dit vaak meer een immuunding is dan puur reactie op de zon.



Inderdaad, wat een kul verhaal. Dacht even dat het weer 1 april was :D . 24/7 buiten prima, maar dit???
Heb je toevallig een gevoelig paard dan smeer je waarschijnlijk al een zonnebrand creme, daar heb je dit verhaal niet voor nodig. Slaan we door in de vertrutting??

tiwi1969

Berichten: 7740
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:58

Sintara schreef:
tiwi1969 schreef:
Pas op met het scheren van witte benen, de haren beschermen namelijk goed tegen zonnebrand.

Het eeuwige opscheren en wassen met allerlei agressief spul is denk ik inderdaad een goed risico om te noemen wbt witte benen :o...


Ik heb nu twee keer een paard gezien me de blaren en wonden op de benen doordat de bescherming van het haar was weggeschoren.