Aftellen naar CHIO 2022 met bondscoach Alex van Silfhout

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Aftellen naar CHIO 2022 met bondscoach Alex van Silfhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 16:28

CHIO.nl
Sport

Afbeelding
Alex van Silfhout op zijn paard Zep tijdens een subtopwedstrijd i 2017.
Foto: Bokker wil94/ Flickr


We begonnen deze serie aftellen naar het CHIO 2022 met de kersverse bondscoach van de springruiters Jos Lansink en natuurlijk gaan we dan verder met de kopman van de dressuurruiters. Enthousiast neemt hij de telefoon op en met een duidelijke lach in zijn stem staat hij ons te woord. Als zijn ruiters en amazones net zo goed te pas zijn als onze bondscoach, dan komt het wel goed.

Observaties
We beginnen met de vraag wat de doelen zijn voor TEAM NL dressuur dit jaar. Alex van Silfhout: “Eerst zijn er de observaties. Dat zijn het NK in Ermelo, Exloo, Rotterdam en Aken. De combinaties met de beste vorm mogen naar de wereldkampioenschappen in Herning in augustus. Na het WK gaat de blik richting de Olympische Spelen in Parijs. Ik hoop dat daar weer een team weer kan staan, wat opgewassen is tegen de concurrentie, want het is natuurlijk wel de bedoeling dat we weer eens met een medaille thuis komen.

Rotterdam is een belangrijk meetmoment. Het is een wedstrijd met veel aanzien en een ring met internationale allure. Eerst hebben we dus het NK, dan Exloo en vervolgens kijk ik waar iedereen staat en wat het slimste is. Ik wil in Rotterdam kunnen winnen, maar meteen daarna is Aken en daar zijn ook veel ogen op gericht. Ik zal dus moeten gaan kijken wat het verstandigst is. Bij dat verstandig zijn denk ik dus aan allerlei dingen, zowel individueel als voor het team.

Wedstrijdpauze van Edward
Dat Edward Gal een wedstrijdpauze heeft ingelast is natuurlijk een grote aderlating, hij trekt normaal gesproken de kar. Maar ik respecteer zijn keuze en begrijp het, hij heeft al zoveel jaren achter aan één stuk wedstrijden gereden. Maar lastig is het wel. Ik hoop dat hij er volgend jaar weer is.

Terug naar Rotterdam. Ik ben in mijn leven nog maar één keer in de stad zelf geweest, dus als ik de naam hoor, denk ik eigenlijk alleen aan het CHIO. Ieder jaar is het een mooi concours met veel bezoekers en alles erop en eraan, waar ik de ruiters goed kan testen. Ik zie er dus naar uit. Persoonlijk vind ik het jammer dat de internationale 3* tour er niet meer is voor de dressuurruiters. (redactie: hiervoor is de Nationale GP dressuur in de plaats gekomen). Natuurlijk tellen de punten, maar in een internationaal gezelschap is het voor mij toch makkelijker vergelijken.

NK Ermelo
Maar nu staat eerst het NK in Ermelo op de agenda, waar de hele nationale top aanwezig zal zijn. Ik denk dat we daar mooie sport te zien krijgen. Er zijn verschillende veelbelovende nieuwe combinaties. Emmelie Scholtens zal na haar zwangerschap weer met twee paarden starten, Hans Peter is er met een nieuw paard, Dinja is goed bezig, alle redenen om allemaal naar Ermelo te komen. Het ligt centraal dus voor iedereen aan te rijden. Ik ben heel blij dat we van alle Corona-beperkingen af zijn en dat we weer 100% normaal kunnen rijden. Veel publiek zal door de ruiters gewaardeerd worden en de sport zeker ten goede komen”.

Aldus Alex van Silfhout. Zoals we al zeiden, aan de motivatie zal het niet liggen. Leuk je zo te horen Alex en ook wij hebben er zin in. De voorbereidingen in het Rotterdamse zijn in volle gang. Voor jou en alle ruiters veel succes en plezier in Ermelo, Exloo en eventuele andere concoursen en daarna heel graag tot op het CHIO Rotterdam.