Aftellen naar CHIO 2022 met bondscoach Jos Lansink

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Aftellen naar CHIO 2022 met bondscoach Jos Lansink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-22 10:04

CHIO Rotterdam
Sport

Afbeelding
Jos Lansink. Foto: Radosław Drożdżewski/Wikimedia Commons.


We gaan aftellen, want over minder dan 2 maanden is het al zover, het CHIO Rotterdam 2022! Vlak na een succesvol NK voor de Nederlandse springruiters spreken we met de nieuwe bondscoach van de springruiters, Jos Lansink.

Parijs en Barcelona
We beginnen met een compliment. Een compliment voor het niveau van de springruiters dit afgelopen weekend op het NK. Zowel bij de jeugd, als bij de senioren was het niveau hoog, misschien zelfs wel verassend hoog, met regelmatig welkome verassingen. We zijn dan ook benieuwd welke doelen onze kersverse bondscoach heeft voor komende outdoor seizoen en op de langere termijn. Jos Lansink: “Goede vraag, maar eigenlijk kan ik die simpel beantwoorden. We willen ons op het WK in Herning kwalificeren voor de Olympische Spelen in Parijs en op jullie CHIO voor de finale van de FEI Longines Nations Cup in Barcelona."

"Op langere termijn is het doel om meer doorstroom te krijgen. Ons probleem in Nederland is dat er veel goede paarden verkocht worden, we zijn erg afhankelijk van eigenaren. We hebben veel goede ruiters, dus het moet mogelijk zijn om meer combinaties te verkrijgen die we in kunnen zetten voor de landenwedstrijden. Ook bij de Young Riders zitten veelbelovende ruiters, al moeten we oppassen dat we die natuurlijk niet voor de leeuwen gooien.

Rotterdam is altijd al één van mijn favoriete concoursen geweest, maar zal nu natuurlijk nog belangrijker zijn. Ik vind het een goed concours op alle fronten en prestatiegericht, een mooie graadmeter voor de vorm van de ruiters. Het zal voor mij de eerste keer als bondscoach zijn, voorheen was ik er als ruiter en eigenaar. Ik hoop dat het leuk wordt en spannend op een positieve manier."


Paardenwelzijn voorop
"Begin van het jaar hebben we in overleg met alle ruiters een planning gemaakt. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, maar in grote lijnen weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Ja, ook het team voor Rotterdam is al bekend, maar daar wil ik nog niets over zeggen. Wel kan ik beloven dat we met Team NL zo sterk mogelijk aan de start zullen komen, ondanks dat meteen daarna nog Aken en Falsterbö op het programma staan. Meer ga ik niet zeggen, ik wil mezelf niet voorbij praten. Ik plan altijd bewust vroeg, dat deed ik voor mezelf als ruiter ook al, ik wil weten waar ik aan toe ben. We moeten zorgen dat de paarden niet te veel doen, maar ook niet te weinig. Al is dat voor ieder paard verschillend, sommige paarden hebben ritme nodig terwijl voor sommige ervaren paarden rust beter is, dan is minder meer.

Zoals ik al zei, Nederland heeft geweldige ruiters, we kunnen wel twee teams samenstellen. Misschien niet allemaal 5*-ruiters voor de kampioenschappen, maar zeker wel voor de 3*-landenwedstrijden. Deze laatsten kunnen zo ook weer ervaring opdoen om door te groeien. Ook hier komen we weer op die planning. Het welzijn van onze paarden is heel belangrijk, dat speelt een grote rol in de groei van een paard in de sport."


1988 + 1989
"Als ik aan Rotterdam denk, denk ik aan 1988. Ik won toen de Grote Prijs met Felix en kwam in het team voor de Olympische Spelen van Seoul, mijn eerste Spelen. Wie ik dat in het begin van dat jaar voorspeld had, had me voor gek verklaard. Het jaar daarna won ik brons op het EK in Rotterdam, ook met Felix. Genoeg goede herinneringen aan het Kralingse Bos dus, die ik als bondscoach hoop voort te zetten."

Vrijwilligers
"Echter als ik aan Rotterdam denk, denk ik ook aan de vele vrijwilligers. Waar je gaat of staat zijn ze vriendelijk en behulpzaam aanwezig. Dat begint al bij het uitladen van de vrachtwagens waar de grooms bij geholpen worden en eindigt pas als die zelfde vrachtwagens weer ingeladen worden. De ruiters en ik kijken er naar uit om op het CHIO aanwezig te zijn. Team NL gaat ervoor, we zullen zo goed mogelijke sport laten zien."

Zoals we van Jos gewend zijn, is hij rustig en praat hij weloverwogen, echter het lukt hem niet zijn ambities en enthousiasme te verbergen. Een positief vooruitzicht! Leuk je te hebben gesproken Jos, dank voor je tijd, succes met alles en graag tot over twee maanden in het Kralingse Bos.