Nederlandse Grand Prix-ruiters op trainingskamp bij Kyra Kyrklund

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49085
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Nederlandse Grand Prix-ruiters op trainingskamp bij Kyra Kyrklund

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 20:16

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Kyra Kyrklund. Foto: Caygill/Wikimedia Commons.


De Nederlandse Grand Prix-teamruiters waren uitgenodigd voor een training met Kyra Kyrklund. Het trainingskamp werd georganiseerd door de KNHS, als onderdeel van hun voorbereiding op het Wereldkampioenschap Dressuur 2022.

Het kamp vond plaats op een particuliere stal in Voorthuizen, Nederland, op 13 april 2022.

Een frisse kijk
De Nederlandse bondscoach Alex van Silfhout nam het initiatief om iemand met een frisse kijk te vragen de Nederlandse ruiters naar Herning te trainen.

"We wilden dit al heel lang. We hebben het van tevoren met alle ruiters besproken en er tijdens een teammeeting over gesproken. Iedereen moest ermee instemmen, want we wilden iemand met wie iedereen overweg kon", aldus Van Silfhout.

Normaal gesproken worden juryleden uitgenodigd voor deze trainingskampen, zodat zij advies kunnen geven over waar meer punten te halen zijn in de proeven. Deze keer werd de hulp ingeroepen van een buitenlandse trainer.

"We trainen vaak met juryleden, maar wilden deze keer een frisse kijk op de training", verklaarde Alex. "De training met Kyra was superleuk en heel interessant en motiverend. Ze heeft een nieuwe kijk op dingen en gaf een aantal ruiters goede praktische tips om punten te verbeteren."

Teammeeting
De Finse Grand Prix-amazone Kyra Kyrklund is gevestigd in het Verenigd Koninkrijk. Ze wordt onder haar collega's beschouwd als een legende, vanwege haar training en expertise.

Alle Nederlandse A- en B-kaderruiters namen deel aan het trainingskamp, onder wie Hans Peter Minderhoud, Edward Gal, Denise Nekeman, Dinja van Liere, Adelinde Cornelissen, Marlies van Baalen, Marieke van der Putten, Thamar Zweistra en Emmelie Scholtens.

"Het was heel inspirerend voor iedereen", vertelt Marlies van Baalen aan Eurodressage. "Kyra heeft haar eigen unieke stijl. Ze gaf hele bruikbare tips en het was leuk dat iedereen naar elkaars training keek. Dat is heel goed voor de teambuilding."

Een nieuwe benadering
Kyra heeft genoten van haar eendaagse trainingssessie in Nederland, met de Nederlandse senioren teamruiters.

"Ik vond het heel erg interessant om met iedereen te werken. De ruiters waren heel recht door zee met mij over wat ze moeilijk vonden, en ze waren bereid om te werken aan de basis, die (volgens mij) eigenlijk hun problemen veroorzaakte", vertelt Kyra aan Eurodressage. "Ze waren echt open en blij om misschien een nieuwe 'benadering' te proberen."

Kyra Kyrklund is de officiële bondscoach van Portugal. Ze weigerde onlangs een uitnodiging van de Deense hippische federatie voor een training van de Deense ploeg, vanwege belangenverstrengeling. Denemarken hield zijn eerste ploegbespreking met het Deense 5*-jurylid Susanne Baarup, die deze zomer ook voorzitter is van de grondjury op WK 2022 in Herning.

"Ik besprak de uitnodiging met de Portugese federatie en zij stonden er volledig achter dat ik een eenmalige training van één dag met de Nederlanders zou doen", vertelt Kyra aan Eurodressage. "Ik heb de mogelijkheid om met het Deense team te werken zelfs nooit met de Portugese federatie besproken, omdat ik het gevoel had dat het mijn rol als bondscoach van Portugal zou hebben doorkruist. In Denemarken zou het een tweedaagse training worden, niet alleen een "inspirerende" dag. Wat bleek, ze zochten iemand die hen kon adviseren op grote wedstrijden, en dat had ik niet kunnen doen."

In de aanloop naar Herning hebben de Nederlandse teamruiters nog een trainingskamp.

"Dit is om de puntjes op de i te zetten", aldus Van Silfhout. "In de toekomst zullen we dit soort trainingsdagen, zoals we met Kyra hebben gedaan, vaker organiseren."


Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 50059
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Nederlandse Grand Prix-ruiters op trainingskamp bij Kyra Kyrklund

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:08

Wat leuk! Prachtige kans lijkt mij. Je bent nooit uitgeleerd en Kyra heeft letterlijk haar sporen wel verdiend. Lijkt me geweldig om bij haar te mogen trainen en tips te krijgen.

xmarliez

Berichten: 4108
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 21:29

Super dat ze dit gedaan hebben. Wat een vakvrouw en hoe gaaf is het om bij zo iemand een keer te mogen trainen? Ben niet snel jaloers maar nu toch echt wel ;) :D moet vast een hele inspirerende dag geweest zijn!