Willem Greve: "Jonge paarden opleiden is een pijnpunt in de sport"

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Willem Greve: "Jonge paarden opleiden is een pijnpunt in de sport"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 19:06

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Willem Greve, hier met Zypria S. Foto: Aniek Molenaar Fotografie.


Tijdens de laatste editie van de hippische talkshow, JUMP-OFF, spraken Ludo Philippaerts, Maurice Van Roosbroeck, kersvers Nederlands kampioen Willem Greve, en Walter Lelie over het opleiden van jonge paarden. "Je moeten durven geloven en je eigenaar overtuigen om te geloven in je paard dan kan je doorstoten tot het hoogste niveau."

"De basis is en blijft het belangrijkste", vertelt Ludo Philippaerts. "Teveel ruiters hebben geen ervaring of kennis van het opleiden van jonge springpaarden. In de toekomst komen deze ruiters zichzelf dan opnieuw tegen, want je hebt altijd wel een periode dat je minder paarden hebt voor het hoogste niveau."

Maurice Van Roosbroeck pikt meteen in "Dat is waar, en erger nog, teveel paarden worden dan ook te vroeg afgeschreven. De ruiters geloven soms te weinig in het paard dat ze rijden."

Op de website van Equnews is een filmpje van de aflevering te zien.

Laurievc

Berichten: 4434
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Willem Greve: "Jonge paarden opleiden is een pijnpunt in de sport"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:14

Jonge paarden opleiden is een passie, een kunst die je in de vingers moet hebben. Maar zo jammer om te merken hoe weinig tijd & geld sommige mensen hierin willen steken. Er is nog zoveel ruimte voor verbetering. De basis neemt een paard voor heel zijn leven mee.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Willem Greve: "Jonge paarden opleiden is een pijnpunt in de sport"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 19:16

Ik denk dat het pijnpunt eerder ligt in het veel te vroeg veel te veel van een paard vragen. Niet heel erg verrassend hebben ze het daar helemaal niet over...

Tazzey
Berichten: 9624
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:01

Dat was in de jaren negentig toen ik jonge springpaarden beleerde al zo. Het is een vak apart waar, zeker de amateurs niet voor willen betalen terwijl een gedegen opleiding die passend is op het paard zo ontzettend belangrijk is. Geen paard is hetzelfde, de een heeft meer tijd nodig dan de ander maar een talentvol paard komt er met de juiste opleiding wel, zolang men daar maar in wil investeren maar dat was destijds al niet best en tegenwoordig nog steeds niet. Om te besparen besteden ze het uit aan het plaatselijke manege meisje die het met de beste bedoelingen gaat proberen maar meer dan eens eindigde dat in ellende.

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Willem Greve: "Jonge paarden opleiden is een pijnpunt in de sport"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:08

Voor jonge springpaarden op te leiden hoef je zelf geen 150 te kunnen springen.
Eerlijk rijden, zonder twijfel, met een goed basistempo is genoeg voor B en L.
Geef je dan het paard de tijd en het vertrouwen kan daarna een betere ruiter heel fijn verder.

Maar ik ben daar bij een eigenaar ook tegenaan gelopen.
Ik kreeg alle tijd voor het zadelmak maken.
Maar als ze eenmaal een BB rondje konden lopen zat er geen rem meer op die man.
Zo zonde want zo zijn er daar bij hem enkele de vernieling in gegaan die veel potentie hadden.
Ben om die reden daar toen ook vertrokken...

Maar heb van bekende namen in de springsport complimenten gehad hoe fijn ze liepen, zoveel vertrouwen.
En dat is alleen maar eerlijk rijden. En bij eerlijk rijden hoort ook kijken naar wat een paard geestelijk aan kan.

Shenavallie
Berichten: 11949
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:08

Ibbel schreef:
Ik denk dat het pijnpunt eerder ligt in het veel te vroeg veel te veel van een paard vragen. Niet heel erg verrassend hebben ze het daar helemaal niet over...

Precies dat.

Kendra

Berichten: 8802
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:29

Tazzey schreef:
Dat was in de jaren negentig toen ik jonge springpaarden beleerde al zo. Het is een vak apart waar, zeker de amateurs niet voor willen betalen terwijl een gedegen opleiding die passend is op het paard zo ontzettend belangrijk is. Geen paard is hetzelfde, de een heeft meer tijd nodig dan de ander maar een talentvol paard komt er met de juiste opleiding wel, zolang men daar maar in wil investeren maar dat was destijds al niet best en tegenwoordig nog steeds niet. Om te besparen besteden ze het uit aan het plaatselijke manege meisje die het met de beste bedoelingen gaat proberen maar meer dan eens eindigde dat in ellende.


Klinkt zo makkelijk. Maar ook hier in dit interview wordt beaamd dat 800 - 1000 euro in de maand voor de ruiter een normaal bedrag is maar voor de eigenaar een bak geld. En dat goed opleiden wel even duurt, ga maar uit van 2 jaar. Dan ben je dus minstens 20k verder. Als je zéker weet dat het een topper is/wordt, kun je die investering een keer doen. Helaas weet je vaker niet dan wel of het een goeie is.
Dus - zegt men hier - komen waarschijnlijk veel goede paarden niet aan de top omdat de meeste eigenaren het niet op kunnen brengen (of hooguit 1 x) om zo veel te investeren. En is het ook moeilijk goede ruiters te vinden die goed een springpaard op kunnen leiden.

(Ook verder een interessante en mooie discussie. In het filmpje vanaf 30 minuten ongeveer).

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 20:59

Ibbel schreef:
Ik denk dat het pijnpunt eerder ligt in het veel te vroeg veel te veel van een paard vragen. Niet heel erg verrassend hebben ze het daar helemaal niet over...

Nee hoor, het is verwend zijn en totaal niet door hebben dat ze er niet klaar uit komen en gedrag dat geheel normaal en logisch is ervaren als gevaarlijk of ‘stout’ en dan niet verder willen/kunnen/durven met het dier of er dusdanig fout op reageren dat ze gevaarlijk worden, zelfs in de basis valt mij al op hoe weinig ruiters beseffen dat paarden niet kant en klaar zijn zodra je er een zadel op legt.

Heel vaak koopt men zich in op een bepaald niveau met een paard dat opgeleid is . Maar vroeg of laat komen ze zichzelf tegen en heel vaak wordt het dan op het paard gestoken. Want die andere konden ze het toch wel mee? Aan hun kan het dus niet liggen. Maar knopjes indrukken of ze er op zetten zijn twee heel verschillende dingen.