Willem Greve rijdt naar zijn eerste nationale titel

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14970
Geregistreerd: 20-04-16

Willem Greve rijdt naar zijn eerste nationale titel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-22 18:10

KNHS
Sport

Afbeelding
Willem Greve en Grandorado TN. Foto: Marlies Trap Fotografie.


“Eindelijk lukt het. Ik heb er al zo vaak dicht bij gezeten. De eerste keer op het podium en dan ook nog op de hoogste”, is de reactie van Willem Greve (Markelo), de nieuwe kampioen van de springruiters. Met de hengst Highway TN won Greve niet alleen de titel, ook het derde onderdeel van het NK schreef hij op zijn naam. Bart Bles reed een sterk kampioenschap met El Rocco en verdiende het zilver. Sanne Thijssen maakte steeds sprongen naar boven in het klassement en stond finaal op brons.

Jack Ansens had als laatste starter de titel voor het grijpen met zijn fantastisch springende merrie Fliere Fluiter. Maar in het finaleparcours van het NK springen voor senioren maakten ze twee springfouten en zakten daarmee in het klassement naar de vijfde plaats.
Net daarvoor wist Willem Greve foutloos te blijven met zijn gretige en fantastisch springende tienjarige hengst Highway TN. Greve balde zijn vuist bij het passeren van de finish omdat hij zeker was van zilver. Het werd goud. “Eindelijk lukt het. Ik heb er als zo vaak dicht bij gezeten. Ik was zelf gebrand om hier te winnen”, is de eerste reactie van Greve. “Dit is mijn eerste keer op het podium en dan gelijk op de hoogste trede. Highway TN is een crack van een paard waar ik veel tijd in heb geïnvesteerd. Alles valt hier op de plek. Hij wint heel veel. Hoe hij hier in het kampioenschap groeit is echt abnormaal. Ik ben hier super blij mee.”

Greve won met Highway TN de titel, maar was met zijn andere hengst Grandorado TN wellicht nog een grotere favoriet voor de titel. “Met hem maakte ik vrijdag twee tijdfouten. Daar was ik echt ziek van. Ik was vandaag een van de favorieten. Alle goede ruiters waren hier, maar misschien niet alle toppaarden. Hoe Highway TN hier vandaag sprong, was fantastisch. Dan valt er wel een druk van mijn schouders. Ik wilde dit gewoon graag een keer winnen.”

“Ik heb dit bij de junioren wel eens meegemaakt, maar dit is de eerste keer bij de senioren. Voor mij echt fantastisch deze zilveren medaille”, aldus Bart Bles, met El Rocco winnaar van het zilver. “En eigenlijk nog niet eens met mijn beste paard. Ik wilde graag meedoen aan dit NK. Top. Dit is voor El Rocco een super prestatie.”

Volgende week rijdt Bles in Mexico City weer mee in de Global Champions Tour met zijn toppaard Kriskras DV. Ook Sanne Thijssen, nu derde op het NK, rijdt dan in de hoofdstad van Mexico met Con Quidam RB.

“Ik had dit echt niet verwacht”, laat Sanne Thijssen, de nummer drie in het kampioenschap, bescheiden weten. “Hi There is een super fijn paard, maar ik weet niet of het direct een kampioenschapspaard is. Het zijn wel vier rondes. Een slechte ronde en je bent weg. Hi There is naast Con Quidam RB mijn tweede paard. Mijn vader heeft hem zelf gefokt. Hij kan overal over. Dit paard is op zijn eigen manier ook een heel goed paard.”

Jur Vrieling won het eerste onderdeel van het NK met Chabada de l’Esques, maar viel daarmee weg uit het klassement op de tweede dag. Met zijn toekomstpaard, Long John Silver 2, eindigde de routinier uit Holwierde net naast het podium. “Ik hoopte echt op Long John Silver. Vanochtend kreeg ik een hele dure fout. Ik hoop dat ik me in de kijker gereden heb bij de bondscoach. Het is een heel goed paard. Hij heeft een heel goed kampioenschap gelopen. Jammer dat ik dan net geen medaille heb.”

Voor Jos Lansink was dit het eerste NK in zijn rol als bondscoach. “Ik ben tevreden. We hebben goede sport gezien. Top. Het is mooi om hier alle paarden over hetzelfde parcours te zien. Ook de ruiters onder druk te zien presteren, is belangrijk. We hebben de komende landenwedstrijden al ingevuld met de ruiters. Daar proberen we aan vast te houden. Iedereen weet waar ze aan toe zijn. Ik heb het gevoel dat ik een goede klik heb het de ruiters.”

Uitslag NK Springen senioren, na drie ronden
Goud: Willem Greve (Markelo), Highway TN (v.Eldorado van de Zeshoek), 1.27 str pnt
Zilver: Bart Bles (Babberich), El Rocco (v.Zirocco Blue VDL), 6.83 str pnt
Brons: Sanne Thijssen (Sevenum), Hi There (v.Nabab de Reve), 8.03 str pnt

Klik hier voor de eindstand.

Klik hier voor uitslag van het derde onderdeel van het NK.