Waarom zo rond rijden? Open het frame van je paard!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Waarom zo rond rijden? Open het frame van je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-22 19:04

*Eurodressage.com
Sport

Afbeelding
Op deze afbeelding is het frame van het paard goed te zien.
Foto: Wikimedia Commons

Dit artikel werd geschreven door Niina Kirjorinne voor Eurodressage.com. In het artikel spreekt men over het frame van het paard. De term "frame" verwijst hierin naar de ruggengraathouding van het paard, van zijn of haar nek tot het kruis - de vorm die wordt gecreëerd door de bovenbelijning (de ruggengraat en spieren langs de schoft, rug en lendenen) samen met de positie van nek en hoofd.

In de dressuurregels van de FEI wordt een correct frame gedefinieerd als iets voor de loodlijn, of deze benaderend tijdens de verzamelde onderdelen. Iets voor de loodijn, het wordt negen keer benoemd en er wordt een paar keer gesproken over het uitstrekken van het frame in de uitgestrekte gangen. Een correct frame is een belangrijke basis voor ruiters, dus het zou logisch zijn als dat ook zou worden overwogen in training van de paarden.

Ik heb het gevoel dat men de afgelopen paar jaar langzaamaan weer probeert een wat opener frame aan te nemen, maar het lijkt erop dat dit nog geen gemeengoed is. Waarom is deze belangrijke schakel in de balans zo’n moeilijk, gevoelig onderwerp, maar tegelijkertijd een onderschoven kindje?

Van argumenten naar praktijk
Bewegen in een frame dat ‘rond genoeg’ is en net achter de loodlijn, is nog steeds algemeen beschouwd als voorkeurshouding of ‘goed genoeg’ in de training. Deze manier van bewegen wordt echt overal gezien en het is niet ongewoon dat je trainers hun leerlingen hoort aanmoedigen dat ze nog een beetje ronder moeten rijden. Soms zelfs met ‘correct gebruikte’ hulpteugels die praktisch allemaal resulteren in een paard dat achter de loodlijn loopt.

Voor ruiters voelt het paard dan mogelijk rond aan en een soort van ontspannen. Voor een trainer kan dit een manier zijn om de weerstand te breken en vastigheid in het frame te krijgen. Maar voor een paard is het een stap in de verkeerde richting. Sommigen zeggen dat het geen hoofdzaak is en we dit niet langs de meetlat moeten leggen, anderen denken dat het paard gewoon nog niet de kracht heeft om het hoofd voor de loodlijn te dragen en een derde groep wil het paard wat ronder in de nek hebben om ook de rug wat omhoog te brengen. Ze willen ons er ook vriendelijk op wijzen dat ze het paard nog wat hoger instellen tijdens de wedstrijd, als dat nodig is in de wedstrijdring. Iedereen die al wat langer paardrijdt heeft deze zinnen al eens gehoord, deze zijn veelvoorkomend en worden ook overal ter wereld gebruikt.

Het was dan ook interessant om studies te zien waarbij van in totaal 355 paarden de hoofd- en halshouding werd geobserveerd tijdens de warming-up bij wedstrijden. Dit resulteerde in de bevindingen dat minder dan 12% van de geobserveerde paarden voor de loodlijn bewoog en meer dan 69% bewoog achter de loodlijn.

Tegenwoordig weet bijna iedereen dat de rollkur slecht is, maar deze manier van overdreven rond rijden kan verrassend gemakkelijk een situatie creëren die ontwikkeling een stuk moeilijker maakt dan nodig is. Toen de rollkur duidelijk onwenselijk werd, zijn er in het FEI handboek voor stewards een aantal verschillende ‘mogelijkheden voor rond rijden’ tegen statische houdingen, met ‘tijdlimieten’ toegevoegd.

Commentaar van de veearts
Ik vroeg de Finse veearts Jaana Tainio (DVM, gecertificeerd chiropractor voor dieren bij de Nikulan Eläinklinikka Oy) om te vertellen wat de extreme rondheid in het frame van het paard voor effect heeft op het lichaam:

“Volgens de studies naar de hoofd-halshouding (HNP) van het paard beïnvloedt de buiging van de hals de biomechanica van het lichaam en de fysiologie. Het verhogen van de nek en terugbrengen van de neus achter de loodlijn verminderen onafhankelijk van elkaar de lengte van de passen. De grootste vermindering in staplengte werd gezien door de combinatie van het verhogen van de nek en het plaatsen van de neus achter de loodlijn.

De hoeken van de buiging van hoofd en hals zijn gerelateerd aan waarden van druk en de lengte van de banden in de nek van het paard. Hyperflexie zorgt voor vier keer meer druk op de slijmbeurs op de atlaswervel en twee keer meer druk op de axis wervel, vergeleken met de neutrale houding. Tevens wordt dit geassocieerd met de meest uitgerekte banden in de nek.

Hyperflexie van de nek leidt tot een hogere stijging van de activiteit van enzymen in de spieren (LDH) en zowel gemiddelde verschillen als variabelen van de actiepotentiaal van de motorische eenheid in de nekspieren.

Het frame kan het probleem zijn
Maar waarom kiezen ruiters er dan voor om deze rondheid toe te staan? Soms komt deze rondheid voort uit training, soms vindt het paard dit gewoon erg makkelijk en stelt het zelf voor. Sommige ruiters zijn niet helemaal zeker wanneer en hoe het frame gecorrigeerd dient te worden. Soms is hen verteld dat dit correct is. De rondheid kan zelfs goed aanvoelen. Maar ondanks dat kan zo’n frame je voortgang behoorlijk blokkeren. Het gebruiken of negeren van een slechte houding, terwijl je technisch iets probeert te bereiken, is de moeite niet waard. Het betekent alleen maar dat je die techniek later moet corrigeren vanwege de problemen met de kwaliteit van de balans en de bewegingen die later voortkomen uit die slechte houding.

Ik heb ruiters ontmoet die verschillende problemen beschrijven met de kwaliteit van contact en balans. Als het paard gewend was om een klein beetje achter de loodlijn te lopen, kan hij vaak verassend statisch zijn in nek en rug. Dit resulteert in een langzamere respons op de hulpen van de ruiter. Dit komt door de effecten van de ronde lichaamshouding en extreme spanning in het lichaam. Zelfs een paard dat maar een heel klein beetje achter de loodlijn loopt heeft een duidelijk meetbare spanning in de nek en daardoor verstoringen in de bewegingen.

Soms omschrijven ruiter problemen met het stapritme. Als de nek niet goed beweegt, of het bewegingspatroon van de nek is veranderd vanwege de lichaamshouding, wordt het lastiger voor de rug om normaal te bewegen. Dit kan zich weer uiten in een laterale stap. Als de ruiter leert om het frame te openen, de natuurlijke beweging van de nek aanmoedigt en het idee van de voorwaarts denkende hand combineert met een goede activiteit in de beweging, zal het stapritme veel makkelijker gaan.

Sommige ruiters worstelen met de impuls in de verzameling en anderen ervaren verschillende soorten contact, de lichaamshouding en problemen die gerelateerd zijn aan de balans. Gewoonlijk worden frame en contact een probleem op het punt waar de kwaliteit van de verzameling belangrijk wordt. De ruiter voelt dan dat het paard niet volledig openstaat voor de ruiter. Er ontbreekt iets en het is niet ongewoon om te horen dat het frame en het contact met de ruiter in de toekomst zal verbeteren, als het paard er klaar voor is. Dit hoopvolle wachten op een betere toekomst is verspilde tijd. Als het probleem met het frame niet herkend en gecorrigeerd wordt, zal het paard een niet-optimale manier van bewegen aanleren welke later weer gecorrigeerd moet worden.

Effecten van het sluiten van het frame
Vanaf hier kun je spelen met de energie, lengte van de pas en de hoogte. Het frame sluiten doet het lichaam geen goed. Het is een uitdaging voor de balans en de visie en die laatste is weer erg belangrijk voor de balans. De houding van hoofd en nek kan de manier veranderen waarop het binnenoor de houding voelt. Dit is een belangrijk systeem en daar moeten we niet mee knoeien. De spanning in de nek heeft een directe verbinding met de ogen en de kaak, via verbindingen in de spieren en de zenuwverbindingen.

Het sluiten van het frame achter de loodlijn duwt de onderkaak een beetje voorwaarts, deze positie zorgt voor minder ruimte in het keelgebied. Dit voelt niet alleen oncomfortabel, maar het heeft ook effect op de ademhaling, de tong en de werking van de speekselklier bij het oor. De tong heeft direct invloed op het contact en kan weer verschillende compensaties in de bewegingen veroorzaken. De ademhaling heeft weer effect op de hele romp en via de inwendige organen via de zenuwverbindingen en heeft zelfs invloed op emoties. Druk in de nek kan ook effect hebben op het zenuwstelsel en daardoor ook op de bewegingen, direct of indirect en op vele manieren. Een gesloten frame heeft ook effect op gevoelens via de zenuwbanen en het anatomische zenuwstelsel. Hierdoor neemt de activiteit van het sympathisch zenuwstelsel toe, met in het ergste geval vluchtreacties en explosief gedrag als gevolg. Een frame dat té rond is, heeft ook sterk effect op de rest van het lichaam vanwege de veranderingen in de biomechanica, zenuwen en gewrichtsbanden en een overbelasting van de lichaamsstructuren. Gespannen spieren maken een gevoelige waarneming onmogelijk en de bewegingen verliezen hun natuurlijke soepelheid.

Het hoofd achter de loodlijn kantelen maakt het voor het paard extreem moeilijk om een zijwaartse buiging te krijgen, die nodig is in vele oefeningen zoals zijgangen. Spanning op de nek creëert ook spanning in het lendegebied en dat maakt het moeilijker om een goede activiteit te krijgen vanuit de achterbenen van het paard. Dit is nog maar een beginnetje, de lijst gaat nog wel even door.

Het neusje eruit leren houden
Het is goed te weten wat niet nuttig is en waarom, maar het is nog belangrijker dat we iets goeds kunnen doen met deze informatie. Het zou helder moeten zijn dat balans en vrijheid in de bewegingen DE belangrijkste basis is voor elke training. En de ruiter zou het paard moeten leren om in verschillende frames en houdingen te bewegen, spelen met de bewegingen, balans en energie terwijl het dier wel voor de loodlijn blijft. De manier van trainen is nuttig om balans en energieke bewegingen te krijgen.

Andersom is het ook erg belangrijk om ruiters te leren welke soorten nuttige frames er zijn en hen te laten zien hoe zij het frame kunnen corrigeren als het paard een suggestie doet die niet nuttig is. Het corrigeren van een houding achter de loodlijn is eerlijk naar het paard toe en erg simpel, ook al moet je het vaak herhalen. Als het paard het frame sluit, gebruik dan onmiddellijk een lichte en duidelijke corrigerende teugelhulp, sta de hand toe te ontspannen en vraag, indien nodig, het paard met een beenhulp om voorwaarts te gaan. Deze correctie helpt het paard om spanning in de nekstreek kwijt te raken en een betere balans in de bewegingen te vinden omdat het op deze manier gemakkelijker omhoog en voorwaarts is te rijden. Als het frame net voor de loodlijn en de nek ontspannen is, helpt dat ook om de activiteit van het achterbeen te vinden en te vergroten. De halshouding en -functie zijn extreem belangrijk voor de balans van het paard. Een ontspannen hals helpt de ruiter om een goede verbinding met het paard te krijgen tijdens ingewikkelde bewegingen en oefeningen. Balans helpt om goede, variabele en ontspannen, maar toch effectieve bewegingen mogelijk te maken.

Alleen een ontspannen en soepel gebruik van de spieren leidt tot een dynamische en effectieve dressuurtraining. Ontspanning staat niet gelijk aan slordig of lui, het is een staat van lichaam en geest waarin goede en effectieve beweging begint. Gezonde dressuur is geschoeid op respect voor de natuurlijke bewegingen en houdingen van het paard. We kunnen geen reserveonderdelen voor onze paarden krijgen, dus moeten we leren hoe hen zo goed als mogelijk trainen.

Afbeelding

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Avalanche

Re: Waarom zo rond rijden? Open het frame van je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:14

Een open frame is niet hetzelfde als een neusje dat altijd voor de loodlijn is. Sterker nog: ook voor de loodlijn kan het frame aardig gesloten zijn, met druk op de speekselklieren.

Interessant artikel, maar ik vind het persoonlijk veel minder van belang waar die neus nu precies is, als het paard van achter naar voren fijn los door het lijf is.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:22

Interessant artikel. Ik had heel graag voorbeelden of stukjes film gezien waarin het verschil zichtbaar is. Dat het te kort rijden van de hals nadelen heeft lijkt mij duidelijk, maar korter in het frame rijden lijkt mij ook samen te hangen met de verzameling. Ik snap nog niet zo goed hoe je je paard meer op zou richten zonder korter te worden in het frame, maar wellicht mis ik hier een denkstap.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:12

Urbiezira schreef:
Interessant artikel. Ik had heel graag voorbeelden of stukjes film gezien waarin het verschil zichtbaar is. Dat het te kort rijden van de hals nadelen heeft lijkt mij duidelijk, maar korter in het frame rijden lijkt mij ook samen te hangen met de verzameling. Ik snap nog niet zo goed hoe je je paard meer op zou richten zonder korter te worden in het frame, maar wellicht mis ik hier een denkstap.

Je hebt de valse oprichting, met een weggedrukte rug, en de oprichting waarbij de achterhand iets zakt. Bij de valse oprichting wordt het frame geforceerd, bij correcte oprichting behoud je ruimte in het frame. Tenminste zo is het mij destijds uitgelegd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:13

Dan wordt vooral de onderlijn korter, maar je wilt wel ruimte in de kaak houden. "

Alleen het is niet omdat je het neusje voor de loodlijn hebt dat er ook ruimte in de kaak is.

They tried to bury me.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 07:47

Wat een slecht artikel waarbij achter de loodlijn en de rollkur door elkaar gehaald worden, duidelijk geschreven door iemand met weinig rijtechnische kennis. Er zit zo'n enorm verschil tussen iets achter de loodlijn maar MET het neusje er uit, of achter de LL zonder het neusje er uit.

Het idee is goed en het laatste stuk is goed, maar daarvoor missen er zoveel rijtechnische nuances dat het gewoon jammer is.

Ook het met de hand afdwingen van een houding en naar de hand toe rijden wordt door elkaar gehaald.

LDR is trouwens niet verboden, rollkur en hyperflexie wel..toch als je bij een willekeurige inrij springring gaat kijken zie je een heleboel hyperflexie.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:07

Dankjewel Elisa +:)+ precies dat.

They tried to bury me.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 12:19

Elisa2 schreef:
Er zit zo'n enorm verschil tussen iets achter de loodlijn maar MET het neusje er uit, of achter de LL zonder het neusje er uit.

:') :') :') achter de loodlijn met de neus eruit.... :+

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 12:26

Ik moet zeggen dat ik dit geen fijn artikel vind. Ik ben voorstander van 'voor de loodlijn', maar niet op de manier zoals hier uitgelegd.

Het fijne zit hem in de balans en het ruggebruik. Als een paard niet met zijn voorhand in balans is, dus gelijk gewicht op beide schouders en voorbenen, kán hij zijn bovenlijn niet verlengen en dus wat de schrijver hier beschrijft als 'frame openen' niet voor elkaar krijgen. Als je gaat zorgen dat het paard voorbenen met gelijk gewicht belast in beweging, dus 'verticale balans' heeft, zal hij zijn 'schoft kunnen liften' en daarmee een 'voorwaarts-neerwaartse tendens' krijgen. Het paard zal zijn hals verlengen en de neus eruit duwen.

Met 'schoftlift' bedoel ik dat het gebied in de wervelkolom dat tussen de schouderbladen ligt en het 'CTO' gebied (cervicale-thoracale overgang, oftewel de overgang van de halswervels naar de borstwervels, deze ligt vlak voor het schouderblad), wordt opgetild, als het ware. Een paard heeft geen sleutelbenen en de borst en hals 'hangen' als het ware in de spieren en banden ('shoulder-sling') van de voorhand.

Zodra wij de teugels gaan aannemen en het paard vragen een houding aan te nemen vlak voor, op of achter de loodlijn, zal dit bovengenoemde gebied gaan zakken. (Denk aan een harmonica.) Er komt dan dus meer gewicht op de voorhand. En dat willen we niet! Toch?

Een paard dat met zijn neus achter de loodlijn gereden wordt, zakt dus in de voorhand waardoor hij nooit met zijn achterhand kan ondertreden. Hij kán niet meer gewicht op de achterhand nemen.

Een paard dat gevraagd wordt om zijn schoft te liften in verticale balans, zal zijn neus naar voren doen en hals verlengen en daarmee dus ook de bovenlijn verlengen. Het paard 'moet' dan als het ware meer ondertreden achter, anders valt hij op zijn snufferd! Denk bijvoorbeeld aan een kratje bier dragen. Houd je dat voor je buik, dan gaat dat nog en kun je redelijk rechtop blijven staan, maar als je dat kratje bier met gestrekte armen voor je houdt, moet je wel 'ondertreden' omdat je anders met kratje en al met je snufferd in het zand eindigt.
Door dat ondertreden achter, komt er ook 'meer gewicht' op de achterhand. De achterbenen landen dan namelijk eerder op de grond dan de voorbenen in de diagonaal en komen ook later los van de grond dan de voorbenen op de diagonaal. De achterbenen staan dus langer aan de grond en dragen daardoor dus meer gewicht (langer) dan. Dit is 'horizontale balans'. Dit kan alleen als er ook verticale balans is.

Vanuit daar kan je verder gaan werken aan wat zwaardere oefeningen waarbij het paard nog meer moet ondertreden en dus nog meer zijn buikspieren gaat gebruiken en zijn 'bekken kantelen'.

Poeh, dat is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie het wel interessant vinden.

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Hulp nodig bij problemen met je paard?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 12:37

Ik ben een enorme leek wat paardrijden betreft maar bij "in het frame" of in dit geval met een "open frame" denk ik aan rijden op een ballonnetje; een paard dat aangespannen is met daardoor een wat bollere rug en bollere buik en daardoor in verhouding wat lagere voor- en achterkant zonder dat het zich ingraaft aan de voorkant. Het paard draagt zichzelf, en de ruiter.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 07:56

JeanneV schreef:
Elisa2 schreef:
Er zit zo'n enorm verschil tussen iets achter de loodlijn maar MET het neusje er uit, of achter de LL zonder het neusje er uit.

:') :') :') achter de loodlijn met de neus eruit.... :+

Dat jij dat niet kent, zegt meer wat over jou :+

Agossie: die schoftlift is belangrijk inderdaad, en ook het voorwaarts/ neerwaarts rijden. Het verschil zit hem heel duidelijk in of een houding afgedwongen wordt aan de voorkant of niet. Een paard wat vw/nw loopt kan nog steeds in horizontaal evenwicht lopen en wat gewicht op de achterhand overnemen. Maar alles wat een houding afdwingt aan de voorkant verstoord deze balans.

Voor mij komt horizontale balans voor verticale balans, want zonder horizontale balans is er geen schoudercontrole.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 07:58

Elisa2, kan je mij een tekening of een foto laten zien van achter de loodijn met de neus er uit?

Elisa2

Maflinger_S schreef:
Ik ben een enorme leek wat paardrijden betreft maar bij "in het frame" of in dit geval met een "open frame" denk ik aan rijden op een ballonnetje; een paard dat aangespannen is met daardoor een wat bollere rug en bollere buik en daardoor in verhouding wat lagere voor- en achterkant zonder dat het zich ingraaft aan de voorkant. Het paard draagt zichzelf, en de ruiter.

Dat zie je beeldend zeer goed, bij open frame denk ik aan het neusje er uit en geen afgedwongen houding of dat nu voor, op of achter de loodlijn is.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

-Kurt Albrecht-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:28

Duidelijk. Ik zie dat mijn perceptie van "neus er uit" verschilt met die van jou.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:52

Daarom zijn definities belangrijk.

Ik heb het dus liever over de kaak openen, want de meeste mensen vatten "de neus eruit" op als de neus voor de loodlijn.

Dat gezegd hebbende, mijn grootste bezwaar tegen dit artikel is dat het suggereert dat de neus voor de loodlijn hetzelfde is als een open frame.

https://www.bitloospaardrijden.info/blo ... suur-4.png

Voor de loodlijn, maar paard laat de kaak niet los.

https://paardendomein.nl/images/Artikel ... odlijn.jpg

Achter de loodlijn, met open frame.

Het is niet zo zwart wit allemaal.

They tried to bury me.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:16

In bovenstaande foto's zie ik beide paarden achter de loodlijn?

Extremely rare and Beyond Compare

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:27

Waar loopt jouw loodlijn? Toch loodrecht van boven naar beneden?

Afbeelding

Deze is ook op de loodlijn (overigens wel met open frame)

They tried to bury me.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:37

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:40

Imo is dat iets voor de loodlijn, neusje is voor het voorhoofd :)

They tried to bury me.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:42

Als de nek het hoogste punt is, dan is de neus er inderdaad iets voor. Op jouw foto vind ik de nek ook net niet het hoogste punt :).

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:48

Achter de loodlijn met de neus eruit, daar wil ik wel eens een foto van zien want naar mijn mening is dat niet mogelijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:53

Staan hierboven :)

Even scrollen, ik heb er een gelinkt.

They tried to bury me.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:14

Avalanche schreef:
Staan hierboven :)

Even scrollen, ik heb er een gelinkt.

De uitleg staat er. Maar dat maakt nog niet dat het mogelijk is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 11:18

De foto's staan er ook. In link, omdat ze te groot zijn om te plaatsen.

They tried to bury me.