Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 14:33

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Een manege. Dit is NIET de manege uit dit artikel.
Foto: Marlies Trap Fotografie


In augustus 2020 viel een achtjarig meisje van een paard in een manege in Mammendorf. Nadien eisten de ouders van de jonge, onervaren amazone een schadevergoeding van 6.000 euro. De rechter van het kanton in München heeft nu een uitspraak gedaan in deze zaak. De manege dient 2.000 euro schadevergoeding te betalen, de ouders zullen wel de gerechtskosten moeten betalen ten bedrage van ongeveer 4.000 euro.

Het ongeval gebeurde toen het meisje op bezoek was in de manege en meereed op het paard van een vriendin. In dezelfde piste longeerde de instructeur een paard. Dat was voor de ouders reden genoeg om naar de rechter te stappen.

Een deskundige bevestigde dat het longeren een gevaarlijke situatie was. Toch werd dit volgens de rechter niet voldoende bewezen, waardoor een minnelijke schikking werd bekomen.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:37

Tja van het paard vallen hoort bij paardrijden. En het kind was op bezoek bij de manege en het zat op het paard van een vriendin
Is de manege dan aansprakelijk ?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:39

Hm hier staat het verhaal iets anders omschreven. Hier staat
"Het ongeval gebeurde toen het meisje op bezoek was in de manege en meereed op het paard van een vriendin. In dezelfde piste longeerde de instructeur een paard. "

In een ander artikel zeggen ze dat een vriendin mee ging en deze op een paard reed die de instructeur longeerde en het 8 jarige meisje in galop op dat paard af reed waardoor haar paard abrupt stopte en het 9 jarige meisje eraf viel. De 8 jarige reed al 1 jaar paard.


Enerzijds... Paardrijden is eigen risico. Staat op veel plaatsen/maneges ook vermeld.
Anderzijds... Met 1 jaar ervaring lijkt me dat je wel een paard kan sturen, en dus weg sturen als die de verkeerde kant op loopt?
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 22-04-22 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Muurp

Berichten: 15143
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:39

Dus eigenlijk verliezen ze 2000 euro :') Ze krijgen dus niet eens de hele rechtzaak vergoedt.

Vind het van de zotte dat een manege wordt aangeklaagd, dus is hun goed recht :+

Foaly

Berichten: 5160
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:41

Art_Ificious schreef:
In een ander artikel zeggen ze dat een vriendin mee ging en deze op een paard reed die de instructeur longeerde en het 8 jarige meisje in galop op dat paard af reed waardoor haar paard abrupt stopte en het 9 jarige meisje eraf viel. De 8 jarige reed al 1 jaar paard.


Zo lees ik het duitse artikel ook idd. Beginner in het midden aan de longe, en de rest met meer ervaring eromheen. Pony van het meisje breekt uit, galoppeert op het midden af en maakt een noodstop. Tja, dan lig je er inderdaad naast.

Beetje flauw wel om daarvoor naar de rechter te stappen. Helemaal omdat het kind er (volgens het duitse artikel) waarschijnlijk niets langdurigs aan overgehouden heeft.

FrNo

Berichten: 3712
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:30

Als iedereen dat doet, blijft er geen manege over.

Shadow0

Berichten: 43697
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:32

Maar aangezien de ouders meer verloren hebben dan gewonnen denk ik niet dat iedereen dat doet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42556
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:47

Ik snap niet hoe een instructeur het in zijn/haar hoofd haalt iemand aan de longe te nemen terwijl een ander los in de baan rijdt. Gevaarlijk. Helemaal met beginners.

In die zin snap ik wel dat de manege een vergoeding moet betalen.

henshem
Berichten: 1153
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:51

Er is geen uitspraak gedaan door de rechtbank. Zoals in de laatste zin staat, hebben de ouders met de manege een schikking bereikt met deze uitkomst. Bovendien speelt e.e.a. zich af in Duitsland niet in Nederland. Maar ook in Nederland kan een manege in bepaalde situaties aansprakelijk zijn.

hagelslagJarig
Berichten: 9623
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:02

Het meisje dat viel reed al 1 jaar paard en reed los.
Het vriendinnetje kreeg beginnerles aan de longe.
Het is alleen voor mij niet duidelijk of er 2 instructrices waren of 1.
Wel staat er ook dat er bij de galop gebruik is gemaakt van een zweepje.
Dan is de vraag of iemand op de grond het zweepje heeft gebruikt, of de 8jarige ruiter Die gevallen is zelf.

Maar duitsers verklagen vaak andere mensen gewoon omdat het kan

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 20:35

Dat is dan wel heel iets anders dan in dit artikel. Zoals het hier staat, staat het ook op Facebook.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42556
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 20:43

Bem benieuwd wat de galopoefening met zweep dan is. Was het de instructrice die de zweep hanteerde, of het kind zelf.

Dan nog, longeren tussen rijdende beginners is gewoon niet verstandig.

hagelslagJarig
Berichten: 9623
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 20:51

Bij een rijles is een meisje gewond geraakt.
De ouders vinden het de schuld van de organisatie.

Mammendorf/München - de pony, die da 8jarige Alina aan het begin van de rijles toegedeeld word op 13 augustus 2020, heeft de naam smiley.
Tijdens het galoperen is het voorbij met lachen. De pony slaat op hol, Alina valt en raakt gewond.
6000 wil de familie hebben en ze werpen de manege een organisatie fout voor.
Afbeelding

Op de dag van het ongeluk worden er 2 rijlessen paralel gehouden, daaronder Alina. Rijden in het 20 bij 60 rijbaan. In het midden een vriendin van Alina, een beginner, die op een paard zit dat aan de longe word gehouden door een instructrice.


Afbeelding

Tijdens het galoperen met een zweep gebeurt het. Smiley loopt naar het paard aan de longe, remt abrubt en wijkt uit. Bij 1 van deze bewegingen valt Alina, die sinds 1 jaar rijles neemt.
Over haar letsel word in München niet gesproken.
Langdurige schade heeft ze niet.
Alina zit naast haar vader tijdens het verhoor met een knuffel
Afbeelding


Zo even snel vertaald

PowerPoef

Berichten: 1212
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 21:45

Dat is gewoon een risico van het paardrijden. Had het beter gekund? Ja, ze hadden even met een touw een gedeelte kunnen afzetten. Als er niet werd gelongeerd maar toevallig een paard op de volte zat was er denk ik hetzelfde gebeurd.

san4nie
Berichten: 3629
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:00

Mijn Duits is niet zo goed, dus misschien staat het er in. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of de pony aan een lange longeerlijn op de cirkel liep. Of dat bijvoorbeeld in het midden van de bak de pony aan een opgerolde longeerlijn werd vastgehouden en er een beetje mee gestapt werd.
Maakt naar mijn idee wel een verschil.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42556
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:05

san4nie schreef:
Mijn Duits is niet zo goed, dus misschien staat het er in. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of de pony aan een lange longeerlijn op de cirkel liep. Of dat bijvoorbeeld in het midden van de bak de pony aan een opgerolde longeerlijn werd vastgehouden en er een beetje mee gestapt werd.
Maakt naar mijn idee wel een verschil.

Er staat dat er gelongeerd werd in het midden van de rijbaan.

hagelslagJarig
Berichten: 9623
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:05

san4nie schreef:
Mijn Duits is niet zo goed, dus misschien staat het er in. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of de pony aan een lange longeerlijn op de cirkel liep. Of dat bijvoorbeeld in het midden van de bak de pony aan een opgerolde longeerlijn werd vastgehouden en er een beetje mee gestapt werd.
Maakt naar mijn idee wel een verschil.


Ik heb hierboven mijn best gedaan qua vertalen.
De pony waar het meisje op zat die is gevallen reed los in de bak. Tegelijk werd en een ander meisje aan de longeerlijn het rijden aangeleerd.
Hoe wie wat precies gebeurd is staat er verder niet in

san4nie
Berichten: 3629
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:29

hagelslag schreef:
san4nie schreef:
Mijn Duits is niet zo goed, dus misschien staat het er in. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of de pony aan een lange longeerlijn op de cirkel liep. Of dat bijvoorbeeld in het midden van de bak de pony aan een opgerolde longeerlijn werd vastgehouden en er een beetje mee gestapt werd.
Maakt naar mijn idee wel een verschil.


Ik heb hierboven mijn best gedaan qua vertalen.
De pony waar het meisje op zat die is gevallen reed los in de bak. Tegelijk werd en een ander meisje aan de longeerlijn het rijden aangeleerd.
Hoe wie wat precies gebeurd is staat er verder niet in


Ja dat had ik gelezen inderdaad, maar inderdaad, hoe die pony precies aan de longeerlijn werd gehouden wordt niet heel duidelijk. In mijn optiek kan dat op verschillende manieren.
Hoe dan ook, alleen maar verliezers.

Sunnda

Berichten: 7850
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:52

Dat gezeik van mensen om geld..waarschijnlijk vrolijk toe staan kijken en zodra het mis gaat staan de dollartekens in de ogen.

Je wordt er simpel van.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 23:08

Dat arme kind ook, dit maakt het paardrijden niet leuker voor haar

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 23:14

Denk dat die meid niet meer op deze manege welkom gaat zijn (bij andere maneges ook niet als ze haar naam kennen) Wat 'n onzin om een manege aan te klagen omdat je van een pony valt. Rijden leer je met vallen en opstaan.

Friezenkind
Berichten: 89
Geregistreerd: 13-07-21

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 23:29

Oke paard werd in de bak gelongeerd dat snap ik, maar was dat midden in de bak of bij de a of c was en een grote volte of een 10m volte? Je zou zeggen dat als je al een jaar rijd je wel zou snappen dat je let op het paard wat aan de longe mee loopt.
Het zou toch ook raar zijn vd manege als ze de pony aan de longe houden (zoals e-b-e) terwijl de rest normaal rijdt.

Elisa2

Berichten: 38788
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:44

Hmja ik vind het ook te ver gaan..vallen hoort erbij om een goede ruiter te worden. De situatie was misschien niet handig maar kom op.

Bij de manege waar ik vroeger leerde rijden kwamen de paarden nooit los, op maandag hadden ze een rustdag en reken maar dat er dinsdag veel zandruiters bijkwamen. Ook niet handig, en na een klacht gingen de paarden op maandagochtend even los in de binnenbak. Zo los je dat soort dingen op.

DuoPenotti

Berichten: 31746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ouders klagen manege aan nadat achtjarige dochter van paard valt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:57

En als er iemand op de volte rijd en die gebruikt een keer zijn zweep, dan kan ze er net zo goed af donderen.

Ga dammen... zulke ouders zou je toch wat.

smurffie

Berichten: 11142
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:09

Ik hoop dat alle maneges in d3 buurt dit gelezen hebben en dit meisje de toegang ontzeggen. Anders kan het iemand nog eens veel geld kosten als ze van een van de pony's valt en er meer te verhalen lijkt.
Doe dr lekker op schaken ofzo, daar zit ook een paard in.