Algemeen

Een deelnemer aan de Paardenprocessie Hakendover 2006. Foto: Wikimedia Commons.
Het Belgische Hakendover had na twee jaar eindelijk weer iets te vieren: de legendarische paardenprocessie van Hakendover kon weer plaatsvinden.
Volgens de traditie gaat op Tweede Paasdag de internationale paardenprocessie door. In de processie wordt het beeld van de Goddelijke Zaligmaker gedragen, dat dateert uit de periode 1330-1340. Uiteindelijk trekken duizenden bedevaarders en honderden ruiters te paard naar de Tiense berg.
Eenmaal aangekomen op de berg kan de galop beginnen. De paarden racen drie keer rond de toeschouwers, om zo de vruchtbaarheid van de gronden te bevorderen. Dit gaat niet helemaal zonder kleerscheuren: hier en daar vallen enkele ruiters van hun paard. Tijs van Laer is zo'n ongelukkige ruiter: “Het paard is gestruikeld en voor je het weet is hij weg. Het paard kwam alleen terug en ik ben onder het lint gekropen in het midden. Ik heb wel wat last van mijn pols, maar ik kruip zo weer op mijn paard, met vallen en opstaan”, glimlacht hij.
Liesbeth Vanhelmont, van het organisatiecomité, verklaart dat ze deze editie de mensen uit de zorgsector graag in het zonnetje willen zetten.
Op de website van VRt.be is een filmpje van de paardengalop te zien.