Oekraïense paardeneigenaresse ziet geen uitweg en laat paarden vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Oekraïense paardeneigenaresse ziet geen uitweg en laat paarden vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 18:52

*Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie.

Een paardeneigenaresse uit Oekraïne heeft besloten om haar paarden los te laten in de natuur. De oorlog in Oekraïne is inmiddels al twaalf dagen bezig en het eind is nog lang niet in zicht. De vrouw woont in de hoofdstad van Oekraïne, Kiev. Daar is de oorlog momenteel sterk aan de gang.

De amazone maakt het nieuws bekend op haar sociale media. Na drie wandelingen zijn alle vijf paarden losgelaten in het Buchanskybos. “Ik wil niet wachten tot de tweede bom komt en ontploft, zoals is gebeurd in oma’s tuin niet ver bij ons vandaan. Het vijfde paard is twee keer uitgebroken na explosies in de stad. Ik heb geen andere uitweg gevonden en ik hoop jullie terug te zien na de oorlog”, schrijft ze.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:13

Filmpje op FB gezien…stil van….wat een vreselijke beslissing om te moeten maken…

Nicky1963

Re: Oekraïense paardeneigenaresse ziet geen uitweg en laat paarden vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:19

Had het ook gezien en mijn hart brak. Wat hartverscheurend. Kan aan weinig anders meer denken.
Tranen in mijn ogen bij het verzorgen van mijn eigen paarden, stel je toch s voor dat je in zo'n situatie terecht komt dat je zo'n beslissing moet nemen. Echt te verdrietig...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:21

Vraag me af in hoeverre die paarden een kans hebben om het te overleven? Zagen er ook al niet heel goed uit..
Er lijkt me op dit moment niet veel te eten te zijn?

Echt een hartverscheurende keuze.. bah!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:23

paars schreef:
Filmpje op FB gezien…stil van….wat een vreselijke beslissing om te moeten maken…

Heb je toevallig een linkje? Ben nu wel benieuwd ...

Enorm triest natuurlijk ! Maar hopelijk kunnen ze zich nog herenigen ..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:23

Wat heftig, en ontzettend triest,

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:25

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:26

Ze zijn samen en vast niet gek. Denk dat dit een verstandige manier is om ze de beste kans voor overleven te geven. Ik had hetzelfde gedaan. Triest natuurlijk maar wachten tot ze doodgaan van de honger en dorst op stal is ook geen optie.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:26

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5&sfnsn=mo

Wat een onzin trouwens dat commentaar dat ze er niet goed uitzagen... die arme meid is haar complete leven kwijt... het is daar al 12 dagen oorlog.. wellicht is het moeilijk geweest om aan vier te komen... en de levensstandaard ligt daar sowieso anders dan hier he...

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:46

Ik vind de paarden er wel OK uit zien .. er staat ook bij dat er 1 dunne merrie bij is die ze vanaf oudjaar pas hadden opgenomen.

Er reageerde wel iemand op facebook over de ijzers die ze aanhadden, of dat wel zo slim was ivm aftrappen/kwijtraken en dan mss wel verwondingen of hoefproblemen nadien.. vond ik idd wel een goeie ..
Maar daar zou ik zelf ook vast niet aan gedacht hebben in zo een situatie!! Denk dat de paarden idd wel veiliger zijn samen in het bos vrij, dan thuis op dit moment.
Maar brengt ze die laatste nu ook alleen weg? Dan hoop ik wel dat die de rest nog vind in zijn uppie.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:54

Mijn hart breekt van dit nieuws.
Wat een keuzes men daar moet maken allemaal. Onvoorstelbaar echt vreselijk |(

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:56

Wij zagen het op fb inderdaad. Een keuze die niemand zou moeten maken, werkelijk vreselijk. Ik denk wel dat de dieren het in het wild overleven, maar dat is uiteraard enkel hoop.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:11

Verstandige beslissing, ik hoop dat ze haar paarden ooit weer terug ziet.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:23

BillyJ schreef:
Ik vind de paarden er wel OK uit zien .. er staat ook bij dat er 1 dunne merrie bij is die ze vanaf oudjaar pas hadden opgenomen.

Er reageerde wel iemand op facebook over de ijzers die ze aanhadden, of dat wel zo slim was ivm aftrappen/kwijtraken en dan mss wel verwondingen of hoefproblemen nadien.. vond ik idd wel een goeie ..
Maar daar zou ik zelf ook vast niet aan gedacht hebben in zo een situatie!! Denk dat de paarden idd wel veiliger zijn samen in het bos vrij, dan thuis op dit moment.
Maar brengt ze die laatste nu ook alleen weg? Dan hoop ik wel dat die de rest nog vind in zijn uppie.

Aan die ijzers dacht ik ook, maar daar denk je inderdaad niet aan in zo'n situatie.
Wat erg als je zo'n keuze moet maken, alleen vraag ik me af of ze niet gewoon weer naar huis lopen?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:31

Ik zag vooral de halsters bij de 2 hengsten... Maar eerlijk, het moment dat ik voor deze beslissing zou komen te staan zou ik waarschijnlijk niet meer weten wat de voor en achterkant van het paard is...

Ongelovelijk triest, en heftig... Maar wat moet je in zo'n extreme situatie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:48

Bah wat naar.
Het zijn ook nog warmbloedjes in een dun velletje die waarschijnlijk hun krachtvoer gewend zijn, dat maakt het extra moeilijk.
Die dikharige dikzak van mij die heeft genoeg aan een polletje mos en een twijgje om op gewicht te blijven, maar dat hebben deze waarschijnlijk niet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:55

Misschien vind iemand ze wel en neemt ze mee. Het is een heel groot land en in de gebieden achteraf is minder militaire activiteit dan in de steden en dorpen denk ik.
Wat een verschrikking is het toch wat daar gaande is..

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:59

vreselijk, wat een keuze moet je dan maken.

Wij hebben besloten dat we no matter what bij onze dieren blijven, wij gaan niet weg dan maar met z'n allen er aan.

Maar ik ga er niet vanuit dat wij voor deze beslissing komen te staan hier in Nederland

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:10

Zo verschrikkelijk triest,wat een verdriet en pijn.

M'n hart huilt.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:39

Hartverscheurend
Had het idd als gezien....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:40

Tja ik vraag me af hoe het deze paarden vergaat in de ‘wildernis’ met bommen en knallen overal om ze heen. Ik betwijfel of ze er veel rustiger van worden. Ijzers en halsters nog om. Dit is heel duidelijk een wanhopige en ondoordachte actie en ontzettend triest voor alle partijen.

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:52

Vreselijk om die beslissing te moeten maken, ik ben er echt stil van geweest toen ik t gister zag...
zag ook dat er dus een bom bij hun geland was en niet ontploft was, dat lijkt me ook doodeng. en dan is blijven, inderdaad wachten op de volgende die dan waarschijnlijk wel ontploft...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:52

Nu er zo weinig te eten is in de Ukraïne heb ik een vermoeden hoe deze paarden zullen eindigen ...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:53

Maflinger_S schreef:
Nu er zo weinig te eten is in de Ukraïne heb ik een vermoeden hoe deze paarden zullen eindigen ...

Getsie, nog niet aan gedacht.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 22:03

Ik heb het ook gezien. Hartverscheurend dit ;( ;( ;( . Maar als het zo onveilig is, is er geen andere optie, ik denk dat ik hetzelfde zou doen.. Als er een bom op mijn huis zou vallen, kan ik mijn paarden ook niet meer van voer en water voorzien, dan kunnen ze maar beter los lopen en zelf op zoek gaan...

Het is zo'n verschrikkelijke situatie en zo hebben ze misschien nog een kans en is misschien verder weg van de steden/gebieden waar flink gevochten wordt? Ik snap het van de halsters, die hadden ze beter af kunnen doen denk ik. Maar de ijzers. Daar heb ik weinig ervaring mee trouwens dus weet niet of je dat makkelijk zelf er af kan halen? Maar om in zo'n oorlogssituatie even de hoefsmid te bellen en dat terwijl elke seconde telt...