[Blog] Troubles in paradise: beperkt trainen en competitie

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

[Blog] Troubles in paradise: beperkt trainen en competitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 00:04

*Bokt.nl
Bokt Community

Afbeelding


Een vriendin vroeg me hoe ik wedstrijd rijd, terwijl ik relatief weinig train. Nu heb ik toevallig een paar wedstrijdvrije jaren gehad, maar als ik wedstrijd rijd, train ik in verhouding inderdaad relatief weinig. Mijn paarden lopen maximum 3 keer per week en krijgen geregeld, ook tijdens het seizoen, een week vrij. Ik maak me niet druk als ik op woensdag voor het laatst gereden heb terwijl ik zondag wedstrijd heb.

Als het weer mooi is, en de bodem droog, staan mijn paarden 24/7 buiten. Ik ben behoorlijk zeker dat dat helpt met het behoud van hun conditie. Want ondanks dat mijn paarden nooit zwaar getraind worden, komen ze ook nooit conditie te kort. Ik train zelden tot nooit echt proef/wedstrijd gericht. Als ik 45 minuten rijd incl. in en uit stappen dan heb ik lang gereden.

Mijn lijf is, zoals geweten, behoorlijk brak. Dat houdt in dat ik heb moeten leren hoe ik kort maar efficiënt kan trainen zodat ik mijn lijf niet te zeer over belast. Consequent zijn is één van de belangrijkste punten die mij helpen om met weinig training een redelijk resultaat te behalen. De oefeningen die ik vraag, moeten goed zijn. Als het mis gaat, overloop ik waar het mis ging en waarom en doen we het opnieuw. Ik sluit altijd af met een correcte oefening ongeacht de omstandigheden. Wat ik op wedstrijd niet wil, sta ik ook in de training nooit toe.

Begrijp me niet verkeerd, het is niet dat mijn paarden geen fouten mogen maken. Het gaat me er dan meer om dat mijn paarden bijvoorbeeld bij een eenvoudige wissel niet consequent “een pasje draf” mogen smokkelen” omdat we toch “maar thuis trainen”. Op zulke dingen worden ze consequent geattendeerd, waardoor mijn paarden ten eerste te allen tijde weten waar ze aan toe zijn en ten tweede ik het hen niet moeilijker maak dan nodig. Wanneer je dat pasje soms wel toe staat en soms niet, zorg je alleen maar voor verwarring. Die verwarring zorgt vervolgens voor een moeizame communicatie en die zorgt op zijn beurt er dan weer voor dat je de neiging zal hebben om “meer” te gaan trainen, want het moet beter. Terwijl veel van zulke dingen voorkomen kunnen worden door consequent en duidelijk te zijn.

Bovenstaande kan ik onder andere, omdat ik me niet echt aan een vast schema of doel houdt. Als ik opstap, heb ik geen vast “idee” in mijn hoofd waar ik aan wil werken. Ik heb een paar ideeën die ik graag zou willen doen en ik bepaal tijdens het opwarmen welke van die doelen die dag het beste past bij hoe mijn paarden voelen. Om altijd duidelijk en consequent te zijn met mijn paarden, moet ik ironisch genoeg in staat zijn om flexibel te kunnen zijn: Wanneer Sam extreem heet en gespannen is kan ik wel in mijn hoofd hebben dat ik hem vanaf het begin lang en laag door de piste wil hebben lopen maar dat is vragen om teleurstelling en frustratie van beide kanten.

Beter kan ik dan even mee gaan in zijn temperament en dingen doen die er beter bij passen en waarin hij zijn ei kwijt kan. Zo houdt dat voor Sam in dat sneller zal galopperen en galopwerk met hem doe tot ik hem voel ontspannen. Van daaruit kan ik dan naar mijn uiteindelijke doel toe werken. Eerst in galop, daarna in draf. Op die manier heb ik geen moment discussie met hem gehad en kan ik op een positieve manier met hem werken. Dat werkt door op lange termijn: samenwerken is een gewoonte. Net zoals in discussie gaan dat is. Wanneer hij op wedstrijd dan eens te heet is om meteen te verzamelen, kan ik datzelfde riedeltje “verkort” doorlopen, hij herkent het patroon en vindt daarin zijn “veiligheid” en ontspanning waardoor ik ook op wedstrijd zonder discussie met een kleine, amper merkbare omweg, naar die ontspanning toe kan. Of ik nu meteen ga draven en vechten, of ik ga galopperen en rijd hem er rustig naar toe: de tijd gespendeerd is in het laatste geval minder dan in het eerste.

Rêve daarentegen moet ik in zo’n bui eerst laten kalmeren in draf. Haar op zo’n moment in galop zetten is vragen om een rodeo sessie. Dan is ze ook haar ei kwijt overigens, maar met wat pech mij ook. :+ Op wedstrijd zal Rêve in de toekomst dus eerder in draf naar ontspanning toe gereden worden.

Belangrijk hierin is je paarden kennen, weten wat werkt en wat niet. Weten welke dingen ze makkelijk vinden en waarvan ze ontspannen. En die kennis gebruiken om elke keer weer naar die ontspanning terug te kunnen wanneer je iets vraagt dat spanning geeft.

Door dat mijn paarden zelden echt moe gemaakt worden, zijn ze eigenlijk altijd vrolijk en fris. Mijn man grapt wel eens dat ik mijn paarden niet eens zou kunnen overwerken als ik het wilde. :+ Tijdens de trainingen en heb ik nog niet vaak mee gemaakt dat hun humeur niet mee zat. Die enkele keer dat dat gebeurde, heb ik simpelweg mijn training aangepast naar heel simpel een ontspannen rondje en klaar. Morgen weer een dag. Al meer dan eens heb ik de commentaar gekregen dat ik op die manier mijn paarden “leer” dat ze onder het werk uit komen, maar in praktijk kan ik alleen maar ervaren dat mijn paarden me eigenlijk nooit in de steek laten wanneer ze aan mij voelen dat het telt.
Ik houd rekening met hun en in ruil houden zij rekening met mij lijk het wel.

Omdat mijn paarden weten wat er van hun verwacht wordt, verspillen ze letterlijk minder energie aan twijfelen en “zoeken” naar wat ik wil. Ik denk dat dat minstens een deel van de reden is waarom mijn paarden altijd conditie zat hebben om wedstrijden te lopen terwijl ze in verhouding veel minder zwaar getraind worden dan de meeste paarden die op wedstrijd gaan. Er gaat weinig tot geen energie verloren aan discussie en verwarring. Een paard kan niet doen alsof, als je wil dat het makkelijk oogt, dan moet het paard het makkelijk vinden. En dat start in mijn mening in het hoofdje. Ik heb het idee dat dat nogal eens vergeten wordt.

Cerosa

Berichten: 779
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [Blog] Troubles in paradise: beperkt trainen en competitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:51

Een leuk stuk om te lezen! Interessant hoe je met een flexibele mindset zoveel kan bereiken met relatief weinig training, en zo het beste uit het paard en jezelf kan halen.

Punz

Berichten: 8647
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [Blog] Troubles in paradise: beperkt trainen en competitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 10:05

Blij met dit stuk!
Een ander heel belangrijk aspect (náást het feit dat je paarden niet overvraagd worden, en er helderheid is in de trainingen):
Ze hebben ruim voldoende hersteltijd na arbeid, en dat niet op stal, maar lekker buiten lopend. Daar hou je ze ook gezond en fit mee.
Mijn ponyruintje is ZZ licht startgerechtigd tussen de paarden en doet dat zonder spierpijn of problemen met 3 x rijden per week. Inderdaad: hij is fris en blij als hij aan het werk kan, doet zijn werk echt met heel veel gemak en plezier

Maflinger_S
Berichten: 12229
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [Blog] Troubles in paradise: beperkt trainen en competitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:53

Gaaf dit!

Inderdaad, niet teveel willen vasthouden aan je trainingsplannen maar flexibel genoeg zijn om mét je paard te kijken wat er die dag kan en haalbaar is. Natuurlijk heb je een doel (of niet) maar het daar naar toe werken door in te spelen op wat nodig is op welk moment is de helft van het vermaak.

Zo werd mijn maflinger zen van trailoefeningen met balkjes en wordt mijn arabierig typje ontspannen van werken aan de hand, ook met balkjes. Dus bij harde wind/storm werk ik aan de hand in de bak. Gaat fantastisch terwijl zij toch niet bekend staat als koele kikker.

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Re: [Blog] Troubles in paradise: beperkt trainen en competitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:32

ik herken veel van het efficiënt trainen met lichamelijk beperking.
Fijn jouw mindset te lezen. Ga zo door :)

Pantykous

Berichten: 10525
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [Blog] Troubles in paradise: beperkt trainen en competitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:48

Ik herken hier veel in, zo werk ik ook met mijn paard :j

Mars

Berichten: 33376
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [Blog] Troubles in paradise: beperkt trainen en competitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 15:13

Heel mooi beschreven, je blog is zoals altijd weer inspirerend!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 22:23

Cerosa schreef:
Een leuk stuk om te lezen! Interessant hoe je met een flexibele mindset zoveel kan bereiken met relatief weinig training, en zo het beste uit het paard en jezelf kan halen.


Of ik het beste uit mijn paarden haal weet ik niet maar dat ligt iig niet aan hun. :D Ik ben technisch zeker niet de meest talentvolle ruiter maar ik probeer mijn paarden ten alle tijden voorop te stellen.


ressivs schreef:
ik herken veel van het efficiënt trainen met lichamelijk beperking.
Fijn jouw mindset te lezen. Ga zo door :)


Pantykous schreef:
Ik herken hier veel in, zo werk ik ook met mijn paard :j


Mars schreef:
Heel mooi beschreven, je blog is zoals altijd weer inspirerend!


Ik weet met dit soort stukjes nooit of men dat nu boeiend gaat vinden. :o Ik ben geen uitzonderlijke ruiter met een enorm palmares dus ik vind het altijd best "gewaagd" om mijn manier van trainen als iets te zien waarover ik zou "moeten/mogen" schrijven... Maar goed de vraag kwam nu eenmaal dus ja.. :D :D Fijn dat het zo positief valt!

Punz schreef:
Blij met dit stuk!
Een ander heel belangrijk aspect (náást het feit dat je paarden niet overvraagd worden, en er helderheid is in de trainingen):
Ze hebben ruim voldoende hersteltijd na arbeid, en dat niet op stal, maar lekker buiten lopend. Daar hou je ze ook gezond en fit mee.
Mijn ponyruintje is ZZ licht startgerechtigd tussen de paarden en doet dat zonder spierpijn of problemen met 3 x rijden per week. Inderdaad: hij is fris en blij als hij aan het werk kan, doet zijn werk echt met heel veel gemak en plezier


Ik vind hersteltijd heel belangrijk, en niet alleen meteen na de wedstrijd maar soms ook gewoon een pauze "doorheen" het seizoen. Op het eind van de dag: Of je nu B rijdt of Grand prix, het paard wordt naar niveau getraind. B is voor dat B getrainde paard even zwaar mentaal en fysiek als GP voor dat GP getrainde paard. Ik denk/vindt dat de paardensport in het algemeen zich daar wat op verkijkt. Wedstrijd is wedstrijd, mentaal komt er op beiden even veel af. Fysiek zijn ze getraind naar het niveau dat ze lopen dus in verhouding worden ze belast naar training. Als dat GP paard pauze nodig heeft dan dat B-paard ook.

Sam is dit jaar 17 en hij voelt nog steeds even soepel en fris als toen hij 10 was. :+ eigenlijk verbeterd hij zelfs nog.


Maflinger_S schreef:
Gaaf dit!

Inderdaad, niet teveel willen vasthouden aan je trainingsplannen maar flexibel genoeg zijn om mét je paard te kijken wat er die dag kan en haalbaar is. Natuurlijk heb je een doel (of niet) maar het daar naar toe werken door in te spelen op wat nodig is op welk moment is de helft van het vermaak.

Zo werd mijn maflinger zen van trailoefeningen met balkjes en wordt mijn arabierig typje ontspannen van werken aan de hand, ook met balkjes. Dus bij harde wind/storm werk ik aan de hand in de bak. Gaat fantastisch terwijl zij toch niet bekend staat als koele kikker.

Ik ben echt een hele slechte planner. Ik zie ruiters bezig met apps en boekjes en ik zou niet eens weten hoe er aan te beginnen. _O- Ik zeg altijd "ik doe maar wat." en dat is gewoon de waarheid. :+ Momenteel sukkel ik met mijn knie en flink. Dan kan ik wel van alles willen maar dan moet ik me gewoon aanpassen. Ik kan momenteel niet lichtrijden dus daar moet ik mijn training gewoon op aan passen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik heel weinig grondwerk doe. Ik vind dat wel een gemis maar mijn gewrichten werken daarvoor echt te zeer tegen. Dan raak ik gefrustreerd van mezelf en dat werkt gewoon niet. :o

Maflinger_S
Berichten: 12229
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [Blog] Troubles in paradise: beperkt trainen en competitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:36

Dat is het ook precies: als teamleider, want dat ben je als ruiter in principe, kijk je wat het team nodig heeft en hou je rekening met wat de teamleden daaraan - op dit moment - kunnen bijdragen.

Ook een mooie: “Always do your best”. (Een van de 4 agreements van Don Miguel Ruiz.) “Your best” is ook niet statisch maar situationeel afhankelijk.

Mars

Berichten: 33376
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:38

Misschien juist omdat jouw lichaam per dag (zo begrijp ik uit je blog) elke dag weer anders voelt/reageert. Dan heb jij ook niet veel aan weekplanningen maar je moet in het hier-en-nu voelen/ervaren en werken met hoe je op dat moment in je vel zit. Wellicht dat dat jou ook zo bewust laat voelen naar je paarden toe en hoe zij die dag voelen, om zo te beslissen waar je aan wilt en kunt werken voor die dag.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 23:05

Mars schreef:
Misschien juist omdat jouw lichaam per dag (zo begrijp ik uit je blog) elke dag weer anders voelt/reageert. Dan heb jij ook niet veel aan weekplanningen maar je moet in het hier-en-nu voelen/ervaren en werken met hoe je op dat moment in je vel zit. Wellicht dat dat jou ook zo bewust laat voelen naar je paarden toe en hoe zij die dag voelen, om zo te beslissen waar je aan wilt en kunt werken voor die dag.


Ik kan inderdaad geen week of zelfs dagplanning maken. Afgelopen weekend heb ik eigenlijk niet gereden ondanks dat het weer prachtig is omdat ik amper kan steunen op mijn knie. Vandaag heb ik Sam gereden en ontdekte ik dat lichtrijden dus echt geen optie is. Ik had nog even hoop dat het wel zou beteren maar het wordt enkel erger. := :x Dan moet ik dus al gaan aanpassen want dan moet ik hem in stap zo ver krijgen dat hij me "laat zitten" want zolang Sam niet los laat is doorzitten geen doen voor ons allebei niet. Als mijn vermoeden klopt dan gaat die knie een permanente aanwinst zijn dus dan moet ik terug herberekenen... :x Ondanks dat ik dus een aantal hulpen moet veranderen (ik kan nl ook geen "druk" verdragen op die knie :x ) paste Sam zich gewoon razendsnel aan. Het was even "verstaan en voelen" in stap. Op het gemak "zo gaan we het nu doen jongen." en zodra hij juist reageerde meteen belonen en hoppa. Hij was er mee weg. :+: Dan besteed ik dus een training aan dat even bevestigen en moet al de rest even naar achteren geschoven worden.

Ik heb altijd paarden gehad en gereden die om één of andere reden het wat moeilijker hadden met "voldoen" (wat een akelige term eigenlijk.) Sam is echt een paard dat gewoon niet functioneert met het standaard management, daarom is hij ook bij mij beland want ik was helemaal niet op zoek naar een paard toen ik Sam nam. _O- Rêve wellicht wel nog al gok ik dat weinig mensen haar ook daadwerkelijk op stal zouden willen maar iemand die niet al te bang is zou met Rêve prima uit de voeten kunnen. Of ze haar het "waard" zouden vinden is een tweede maar het zou kunnen. Maar Sam heeft echt heel veel aanpassingen nodig in elk aspect van het "houden". Sam zijn handleiding is zo ongeveer een boek. :+

en onder mijn management doet hij het fantastisch. Gaat hij GP lopen? Nee. In geen geval. Maar gaat hij Z2 lopen? Ongetwijfeld. Is dat een enorme mijlpaal? Wel voor een paard dat op zes jaar "afgeschreven werd als sportpaard" omwille van zijn lijf en karakter IMO.... :) en zonder gesleur. Hij voelt soepel en happy. Is fris in het hoofdje. We hebben er langer over gedaan dan een gemiddelde combinatie (al hebben er ook wat operaties tussen gezeten, dat was zijn schuld niet. :+) maar dat "ongeschikte paard" kan dus gewoon ruim voldoen aan wat de gemiddelde ruiter kan bereiken. Want laten we wel eerlijk wezen; De ruiters die geschikt zijn voor meer dan Z2 zijn zeldzamer dan de paarden. :+

Rêve heeft een paar dagen pauze gehad omdat ze niet helemaal "zichzelf" voelde na het kappen. Ze liep niet mank of onregelmatig maar ook niet zoals ik haar gewoon ben, reageerde net wat minder fijn op die hulpen, was net dat beetje humeuriger terwijl Rêve normaal heel vrolijk is..... Dan ga ik er van uit dat ze ergens last van heeft en heeft ze dus een paar dagen vrijaf gekregen om het aan te kijken. Na een drietal dagen er weer op gegaan en ze was weer de oude. Ik kan op zo'n moment wel gaan pushen omdat ik mijn schema wil volgen maar daar wordt niemand vrolijk van.

en dat mis ik echt heel erg in de paardenwereld. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die heel veel rekening houden met hun paarden. Maar heel vaak voel ik bij ruiters toch een zekere "druk" die ze zichzelf op leggen... En niet eens omdat ze hun paard willen pushen maar omdat ze denken dat ze anders hun paard tekort doen... en als ze daar nu blij van zouden worden dan zou ik nog zeggen: Doe maar.... Maar ze maken zichzelf ook nog eens onzeker en ongelukkig met die gedachtegang.. :(:) en dat vind ik heel erg jammer. Paarden zijn leuk, paardrijden is leuk.... Als je er onzeker of oncomfortabel van wordt dan moet je het roer omgooien.


Maflinger_S schreef:
Dat is het ook precies: als teamleider, want dat ben je als ruiter in principe, kijk je wat het team nodig heeft en hou je rekening met wat de teamleden daaraan - op dit moment - kunnen bijdragen.

Ook een mooie: “Always do your best”. (Een van de 4 agreements van Don Miguel Ruiz.) “Your best” is ook niet statisch maar situationeel afhankelijk.

Hier is het motto een beetje: Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. :+ Heb nu al tijden geen les meer gehad door omstandigheden. Ik ben al het hele jaar aan het zeggen "dat ik moet bellen" maar er komt steeds iets tussen en inmiddels is het wedstrijdseizoen alweer bezig. _O- Tsja, jammer. Dan stap ik maar wat later in. :+ wilde oorspronkelijk een wedstrijd starten waarvan ik dacht dat die de 1e mei was maar die blijkt op 24 april te zijn. Dan maar 8 mei. _O-

Anoniem

Re: [Blog] Troubles in paradise: beperkt trainen en competitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 23:16

Tof en inspirerend stuk :list: