Mark Todd mag weer aan de slag, schorsing opgeheven

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 27371
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Mark Todd mag weer aan de slag, schorsing opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 21:16

Bokt.nl
Sport

Afbeelding
Mark Todd en Leonias II in het springparcours tijdens de FEI Nations Cup 2019 eventing
in Cappoguin, Ierland.
Foto: Libby Law/ FEI/ Flickr


Twee maanden geleden dook er een video op waarop te zien is hoe tweevoudig Olympisch kampioen Mark Todd een paard slaat met een tak. Dit incident, dat plaatsvond op 29 augustus 2020, werd betiteld als "gedrag dat schadelijk is voor de goede naam van de paardensport". Hij kreeg op 16 februari 2022 een voorlopige schorsing van vier maanden, waarvan twee maanden voorwaardelijk. Mark wist dat hij de regel hard overtreden, hij accepteerde dat. Hij heeft zich destijds ook verschuldigd voor zijn gedrag: "Een van de belangrijkste dingen die ik predik is het tot stand brengen van een wederzijds respect tussen paard en ruiter en dat geduld en vriendelijkheid de beste manier is om resultaten te behalen," zei hij destijds. "Ik geloof dat dit een van de belangrijkste eigenschappen is, samen met een groot inlevingsvermogen in dieren, die me in staat heeft gesteld een lange en succesvolle carrière in de eventing te hebben. Ik ben erg teleurgesteld in mezelf dat ik me daar in dit geval niet aan heb gehouden.” Als gevolg van zijn actie legde hij ook zijn rol als beschermheer van World Horse Welfare neer.

Afgelopen week kwam de licentiecommissie van de British Horseracing Authority (BHA) bijeen om deze zaak te bespreken. Ook was een besloten hoorzitting plaats. Een woordvoerder van de BHA laat weten dat “duidelijk werd dat een gemeenschappelijke basis was” tussen de twee partijen. Aan het panel werd een overeengekomen basis voor een pleidooi voorgelegd en zij waren het erover eens dat deze geschikt was. Intussen zijn de twee maanden schorsing voorbij, de licentiecommissie van de BHA is ermee akkoord gegaan om de licentie van Sir Mark terug te geven. Dit was "grotendeels te wijten aan het feit dat de BHA ervan overtuigd was dat deze zaak geen voortdurende problemen opleverde voor het welzijn van de paarden," aldus een woordvoerder van de BHA. "Bij een inspectie op 17 februari bleek dat zijn trainingsfaciliteiten goed onderhouden waren en dat de paarden in goede conditie verkeerden. We zijn de tuchtcommissie dankbaar voor de tijd die ze hebben gestoken in het bestuderen van deze zaak en we erkennen de straf die vanmiddag is opgelegd. Zoals Sir Mark zelf heeft erkend in publieke verklaringen sinds het opduiken van de video en door te accepteren dat hij regel (J)19 heeft overtreden, voldeed zijn gedrag bij deze gelegenheid niet aan de standaard die verwacht wordt van alle personen met een licentie en druiste het in tegen de waarden van zorg en respect voor het paard die ten grondslag liggen aan het Britse racen."

De voorzitter van het disciplinaire panel, Brian Barker, geeft aan dat het panel van mening is dat de acties van Sir Mark op geen enkele manier door de vingers gezien kunnen worden. "Zijn bekendheid en prestaties hebben een hoge gedragsnorm gesteld. Wij nemen nota van de oorspronkelijke en onmiddellijke verontschuldiging, die onder meer inhield dat Sir Mark 'zeer teleurgesteld in zichzelf' was," zegt hij. De straf voor de eerste overtreding van regel (J)19 is een boete van £2,000 of schorsing/terugtrekking/ontzegging van de rijbevoegdheid voor een periode van drie maanden – elk volgend incident is een boete van £1,000 tot £15,000 of schorsing/terugtrekking/ontzegging van een maand tot drie jaar. Dit alles in aanmerking genomen, heeft de jury besloten dat Sir Mark op deze wijze moet worden veroordeeld. De passende straf is er een van vier maanden schorsing, met twee maanden daarvan voorwaardelijk. Dat betekent dat de acht weken die hij reeds heeft uitgezeten voldoende zijn en dat Sir Mark onmiddellijk met zijn vergunning mag rijden. Verder is er de voorwaarde dat er geen overtredingen zijn in de komende twee maanden, tot 14 juni. Dan zal dat voorwaardelijke verdwijnen."

Zware maanden voor Mark Todd
Na afloop van de hoorzitting vertelde Mark Todd aan Horse & Hound dat hij er heel erg naar uitkijkt om dit alles achter zich te laten. "Het zijn twee zware maanden geweest, vooral voor mijn familie en mijzelf. Ik wil ook graag mijn familie en personeel bedanken, en vooral de eigenaren die me gesteund hebben en bij dit alles zijn gebleven, en ook de vele mensen die berichten en brieven hebben gestuurd om me te steunen in deze periode", zegt hij. Hij kijkt er echt naar uit om te doen wij hij het allerliefste doet: het verzorgen van zijn paarden, naar wedstrijden gaan en prijzen winnen.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:24

Net nog filmpje bekeken; schandalig. En dat voor een voorbeeldfunctie. Zo verandert er nooit wat in de (top) sport |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 16:58

Paardenfan25 schreef:
Net nog filmpje bekeken; schandalig. En dat voor een voorbeeldfunctie. Zo verandert er nooit wat in de (top) sport |(
De BHA doet tenminste iets, ook al vond het incident niet eens plaats terwijl hij in zijn capaciteit als trainer van renpaarden handelde; de FEI houdt zich zoals gewoonlijk weer stil.