Barisone onschuldig verklaard, ontoerekeningsvatbaar bij schietpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Barisone onschuldig verklaard, ontoerekeningsvatbaar bij schietpartij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 21:48

Eurodressage.com
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Jim Hollander/ FEI/ Flickr

Michael Barisone, in 2008 reserveruiter voor het Amerikaanse dressuurteam voor de Olympische Spelen en gerenommeerd dressuurtrainer, is op 14 april 2022 in de rechtbank onschuldig bevonden op alle aanklachten tegen hem. Dit is inclusief twee voor poging tot moord.

Een 12-koppige jury in Morris County ging ongeveer 18 uur in beraadslaging om uiteindelijk de 58-jarige Barisone niet te veroordelen voor het twee keer in de borst schieten van zijn pupil Lauren Kanarek. Hij heeft ook niet op haar verloofde Robert Goodwin geschoten, zo vond de jury.

Barisone werd gearresteerd nadat hij op woensdag 7 augustus 2019 twee kogels afvuurde op de borst van zijn klant Lauren Kanarek. Dit gebeurde op zijn bedrijf Hawthorne Farm in Morris County, New Jersey. Kanarek werd in kritieke toestand opgenomen in het Morristown Medical Center en geopereerd. Ze herstelde van haar verwondingen en getuigde in deze zaak.

Het proces tegen Barisone begon op 28 maart 2022, toen toezichthoudende assistent aanklager Christopher Schellhorn 15 getuigen opriep. Daaronder waren ook enkele politieagenten, detectives van de Morris County Sheriff’s Office, Haskins Gray en ook Kanarek en Goodwin. De advocaten van de verdediging riepen 23 getuigen op, waaronder medewerkers van Barisone, ambtenaren van de stad, medisch technisch personeel en verschillende voormalig olympiërs. Barisone zelf getuigde niet.

Na de beraadslaging vond de jury Barisone niet schuldig, hij werd ontoerekeningsvatbaar verklaard voor de poging tot moord op Kanarek. Ook werd hij onschuldig verklaard aan poging tot moord op Goodwin. Hij werd vrijgesproken van de aanklachten op het gebied van wapens.

Afbeelding

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Femke_Tweety

Re: Barisone onschuldig verklaard, ontoerekeningsvatbaar bij schietpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:19

Ho wacht, er staat dus 100% vast dat deze persoon geschoten heeft, maar hij wordt tóch onschuldig verklaard?

Ik volg het even niet geloof ik?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:21

Het is een lang slepend conflict, waarin hij meermaals door de vrouw in kwestie wordt bedreigd.
Zij is op zijn grond, dus waarschijnlijk zelfverdediging. En wapenbezit is vaak toegestaan in USA.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:25

Hij is ontoerekeningsvatbaar verklaard. En daarmee kan het geen moord meer zijn, kennelijk.

Hij had wel vooraf een wapen 'geleend' van een ander, maar kennelijk is dat ook geen voorbedachte rade volgens deze jury.

Rare jongens, die Amerikanen. Je moet rechtspraak ook nooit aan amateurs (jury) overlaten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:38

Hij is ontoerekeningsvatbaar verklaard, moet nu 30 dagen getest worden en als hij dan na die 30 dagen „genezen“ is of veilig verklaard wordt is hij gewoon weer vrij.
Bizar.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:55

Femke_Tweety schreef:
Ho wacht, er staat dus 100% vast dat deze persoon geschoten heeft, maar hij wordt tóch onschuldig verklaard?

Ik volg het even niet geloof ik?

Deze error had ik ook :')
Ik had verwacht te lezen dat er toch bewezen was dat hij het niet heeft kunnen doen oid

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:27

Treurig, dat bizarre Amerikaanse rechtssysteem. :n

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:33

Ok, dus je schiet iemand in de borst (is niet heel gezond) en dan gaan de tuinman, de huisvrouw, de bakker en de slager kijken of je schuldig bent?
Oh, wat ben ik blij dat ik in Nederland woon!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:36

En ik ben vast heel cynisch, maar wie durft er géén flesje wijn op te verwedden dat als het een Afro-American was geweest de uitkomst héél anders zou zijn geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:37

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:43

Ik vind juryrechtspraak echt een slecht idee. Maar ik heb ook niet zo'n hele hoge pet op van mensen :'). Als je hier al op bokt kijkt hoe hersenloos er dingen worden geroepen, dan ben ik blij dat ik daar niet door beoordeeld word.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:46

Als je neit zelf het proces volgt als jury en daarmee ook de bewijslasten etc te zien en te horen krijgt kan je inderdaad soms de reden van bepaalde uitspraken niet volgen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:54

Het is natuurlijk niet echt de discussie, maar ik vind het wel een interessante discussie. Ook al zie je alle bewijslast, ik denk dus dat een ongeoefend persoon zich teveel laat leiden door emotie en vooroordelen waarvan hij misschien niet eens wist dat hij ze had. Bovendien is interpretatie van bewijslast niet voor niets iets waar je voor opgeleid wordt...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:55

Sheran schreef:
Het is natuurlijk niet echt de discussie, maar ik vind het wel een interessante discussie. Ook al zie je alle bewijslast, ik denk dus dat een ongeoefend persoon zich teveel laat leiden door emotie en vooroordelen waarvan hij misschien niet eens wist dat hij ze had. Bovendien is interpretatie van bewijslast niet voor niets iets waar je voor opgeleid wordt...

Precies. Zoals hierboven ook al gezegd werd; wat als de dader een gekleurd iemand was? Emoties dus.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 14:06

Rijk, blank, goede connecties.
Raad ik zonder de man verder te kennen.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 14:21

Onschuldig by reason of insanity. Hij was ontoerekeningsvatbaar voor het schieten op Lauren en onschuldig voor het schieten op haar vriend Robert. Je kan op chronicleforums 3 topics van meer dan 3000/4000 berichten lezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:51

Geef mij maar het Nederlandse rechtsysteem.
Lang leve onze regels rondom TBS - en onze rechters hebben de mogelijkheid 'schuldig zonder straf' maar met TBS uit te spreken.

En hiephoi dat wapens gewoon verboden zijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 02:26

Ach in Nederland heb je ook hele rare regels hoor... ik kan me nog wat topics herinneren. Van de week las ik nog eentje waarin bleek dat het helemaal niet strafbaar is om je auto op iemands oprit te parkeren (dus zegmaar onder de carport). Ook kan ik me een topic herinneren van een kind die een privé wei in ging, op iemands paard ging zitten zonder toestemming, en dat de gevolgen daarvan voor de kosten van de eigenaar van het paard waren. Ook schijn je in Nederland je waakhond ‘s nachts in de bench te moeten doen, voor het geval hij een inbreker bijt. Zo zijn er wel meer rare dingen. Sowieso altijd even eerst het hele wetboek lezen voordat je besluit jezelf te verdedigen. En vergeet niet om in die split second dan héél precies af te wegen wat er rechtmatig is, en wat niet.
Maar inderdaad het is een raar bericht. Ze zijn daar nog veel gekker dan hier

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:59

Hij is eerst naar huis gegaan, geweer uit zijn kluis gehaald, geladen, naar het andere huis gegaan om daar te schieten……hoe is dat verdedigen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:22

Sizzle schreef:
Hij is eerst naar huis gegaan, geweer uit zijn kluis gehaald, geladen, naar het andere huis gegaan om daar te schieten……hoe is dat verdedigen?

Nou, gewoon. Als de indianen komen dan ga je toch ook gewoon naar je ranch, haalt alle geweren tevoorschijn en begint met je familie te schieten op alles wat er beweegt.
Ze hebben daar gewoon een wat ruimer begrip van zelfverdediging, proportioneel geweldgebruik, en directe bedreiging. Zeker als de andere partij niet wit is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:49

Maar het rare is, dat het niet op 'justifiable self defense' is gegooid door de verdediging. Die hebben 'insanity' bepleit. En dus met succes.

Persoonlijk denk ik dat z'n advocaat net zo gek is :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:11

Sizzle schreef:

Als Nederlandse zeg ik dat dit moord is: er is 'voorbedachte rade' / tijd om te bedenken dat dit niet de oplossing is.
Met een degelijk psychiatrisch rapport kan het een korte straf met (levens) lange TBS worden, maar verder niet.

Raar en naar land, dat de rechter dan uitkomt op onschuldig.
(Je zou van pure wetteloosheid toch ook maar zelf een wapen kopen...) _-:( 8)7 |o

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 14:23

Je kan de hele zaak online bekijken als je wilt.