Bokt community

Monya Spijkhoven. Foto: privébezit.
Monya Spijkhoven is een paardentrainster. Ze is bekend geworden van Het Balingehof, dat ze samen met haar ex-man runde. Inmiddels woont en werkt ze in Spanje en komt nog regelmatig in Nederland. Wij hebben haar bereid gevonden om voor Bokt blogs en colums te schrijven. In deze eerste blog/column stelt ze zichzelf voor.
Voorstellen vind ik altijd zo’n dingetje. Ik bedoel, wat ga ik nou vertellen? Eigenlijk ben ik helemaal niet zo interessant, maar gaat het vooral over wat ik schrijf.
Waar schrijf ik dan over? Over verbinding, over reflectie, over anders kijken, over omdenken, over bewustwording, over dat je veel meer kunt dan je denkt EN over doe-het-zelven. Het is mijn wens een betere paardenwereld achter te laten en tot die tijd werk ik hard aan het creëren van bewustzijn. Ik ga je laten afvragen of je niet beter kan stoppen met paardrijden, maar ik geef je ook zoveel handvatten dat je het niet gaat doen.
Wat ik vreselijk vind is dat er in onze (paarden)wereld nog veel wij versus zij is, veel goed versus fout. En daarom schrijf ik kritisch met een kwinkslag. Via zoveel mogelijk kanten bekeken, zo oordeelloos mogelijk en altijd ruimte voor een knipoog. Het kan je soms ongemakkelijk laten voelen, het kan je antwoorden bieden, het kan zijn dat je meer van jezelf gaat houden. Dat is die spiegel die ik je voorhoud. Waar ik mezelf ook regelmatig mee plaag.
Paardrijden is prachtig, paardrijden is moeilijk. Hoe bewuster je wordt hoe meer je weet dat er nog meer te weten valt. En dan heb je vragen. Of wil je antwoorden.
Al is het met antwoorden altijd zo dat niemand de juiste voor jou heeft. Die heb je alleen zelf.
En daar richt ik me op. Op jou. En soms even op een instantie of omstandigheid. Maar meestal op jou. Zodat je vooruit kunt, iets kunt oplossen, iets kunt loslaten, iets op een andere manier kunt bekijken, iets creatiever kunt zijn, iets meer gaat vertrouwen en iets zelfstandiger wordt. Daar is je paard bij gebaat.
En ik? Ik ben bijna een oude sok. Met heel veel ervaring. Vooral in paarden- en mensengedrag en ik ben ook nog eens heel erg eigenwijs. Ik was ooit sportruiter, ooit westernruiter, ooit WE-ruiter, ooit horsemanshipper en kwam al snel tot de conclusie dat er niet 1 weg naar Rome is en dat je er zelf het beste van moet maken.
De rest kun je hier vinden: https://www.hippischeprofessionals.nl/docenten/monya

Ik zal het zo nog eens over doen, en we komen ook echt nog een keer terug! En ondanks dat het maar eenmalig was, ben ik er wel écht zekerder van geworden. Want ik weet wat ze nodig heeft.