Karin Sevink: 'De verhalen achter de foto's blijven mij boeien'

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 103253
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Karin Sevink: 'De verhalen achter de foto's blijven mij boeien'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 08:53

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Nog even en het keuringsseizoen gaat van start. Ook fotografe Karin Sevink heeft alweer een heel aantal keuringsdata vaststaan, maar echt uitpuilen doet haar agenda niet snel. ‘Ik ben zo iemand die liever wat minder keuringen afgaat, maar op zo’n dag dan wel met veel aandacht voor de paarden te werk ga.’

‘Ik ben waarschijnlijk ook niet degene die de meeste foto’s op een dag maakt, maar meestal zijn ze wel raak’, zegt de fotografe, die aangeeft dat haar ruime fotografie-ervaring in het tuigpaardenwereldje daarbij helpt. ‘Ik leerde de beste tactiek om bewegende paarden te fotograferen van Rijk van Vulpen, voormalig hoofdredacteur van Het Showpaard. Nog altijd liggen de tuigtypische foto’s me erg goed.’

Thuiskeuring geliefd
Welke keuringen vindt Karin het mooist? ‘Persoonlijk vind ik de thuiskeuringen zoals bij Stal Okkema of Stal Chardon magnifiek’, stelt Karin. ‘De groep paarden is minder groot en je kunt daardoor echt de tijd nemen voor elk paard. Ik houd van die manier van werken. Ik leerde van Bauke Jongsma door de jaren veel over de correcte bouw van een paard. Daardoor kan ik zelf fototechnisch ook beoordelen hoe bijvoorbeeld de hoofd-halshouding of de ruglijn van een paard is, en hoe ik een paard daardoor op zijn voordeligst op de foto kan zetten. Dat vind ik echt belangrijk, ik fotografeer ook hengsten voor De Nieuwe Heuvel en examenhengsten en met één foto kan je een paard maken of breken.’

Het verhaal achter de foto
De fotografe geeft aan dat de hoeveelheid publiek op keuringen vóór het coronatijdperk al wat terugliep. Ze hoopt dat dit nu na corona beter zal worden, ondanks het gemak van de livestreams. ‘Paarden moet je in het echt zien om hun kwaliteit te zien. En fokkerij is ook emotie en dat zie je pas als je erbij bent. Als fotograaf hoor ik regelmatig het verhaal van het paard achter de foto. Helemaal als ik bij mensen thuiskom om een paard te portretteren, dan komt een fokker pas echt op zijn praatstoel. Die verhalen blijven me boeien en zouden in de fokkerij óók meer plek mogen krijgen naast alle mooie foto’s.’