Fotograaf Daniëlle Vink: ‘Door publiek meer sfeer op de keuringen'

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 103258
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Fotograaf Daniëlle Vink: ‘Door publiek meer sfeer op de keuringen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 09:38

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Fries veulen tijdens de keuring. Foto: Marlies Trap Fotografie


Fotograaf Daniëlle Vink kan niet wachten op het nieuwe keuringsseizoen, dat op het punt van beginnen staat. ‘De afgelopen twee jaar ben ik als fotograaf natuurlijk ook op keuringen en fokdagen geweest. Maar ja, dat was zonder publiek, dus geen sfeer he? Straks kan ik naast de paarden gelukkig ook weer die prachtige sfeerbeelden schieten.’

Een gemiddelde keuring was tijdens de coronaperiode een tamelijk klinisch gebeuren, vertelt Daniëlle. ‘Eigenaren kwamen aan met hun paard, het paard werd gekeurd en daarna werd het paard weer ingeladen. Maar we weten allemaal dat een paardenkeuring veel meer is dan dat. Het is ook een sociale bijeenkomst waar mensen elkaar zien en spreken. Ik ben een fotograaf die niet alleen in de ring te vinden, maar ook op het voorterrein. Ik pak graag die kleine momentjes mee die zo’n dag mooi maken. Bijvoorbeeld de trotse blik van de eigenaar die met zijn eerstepremie-merrie terug naar de trailer loopt.’

Meer rust zonder publiek
Door het ontbreken van publiek had Daniëlle, die onder meer fotografeert voor Fokvereniging Zuid-Nederland (fokdagen Boxtel en Oosterland), wél ruim zicht op de paarden tijdens het fotograferen. ‘Wat me ook opviel was de rust bij met name de heel jonge paarden. De omgeving was voor de paarden minder indrukwekkend en dat kan voor sommige paarden een voordeel zijn.’

Wiebelige tweejarigen
Daniëlle houdt van het fotograferen van de veulens en jonge paarden. ‘Waar een tweejarige nog wel eens wat wiebelig is, zie je bij driejarigen al meer ‘paard’. Ze zijn jeugdig, maar ze hebben meer balans en ze lopen al goed door de baan. Ik vind het leuk om van tevoren al een beetje te voorspellen welke paarden ver kunnen komen. In 2019 in Hilvarenbeek schoot ik bijvoorbeeld al op het voorterrein wat foto’s van Amalia van de Heemstede. Later werd zij de fokdagkampioene.’

Afgeleid door hengsten
Maar Daniëlles favorieten om te fotograferen zijn toch de dekhengsten. ‘Die zie je niet op de fokdagen, maar op de fokdag in Boxtel bijvoorbeeld is er wel het shownummer met hengsten. Zodra ik die vanuit mijn ooghoek het voorterrein op zie komen ben ik altijd een ogenblik afgeleid. Ik kijk erg uit naar die kippenvelmomenten, naar het publiek en weer de echte sfeer van de keuringen.’