'De wolf verandert ons landschap'

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95

Nieuwsredactie

'De wolf verandert ons landschap'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-22 13:29

NieuweOogst.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De komst van de wolf verandert ons landschap. Dat gebeurt niet op een manier die de samenleving voor ogen heeft, stelt CDA-Statenlid Attje Meekma.
Het was een voorteken. Kip Hinke en konijn Tryntsje uit Jubbega waren verdwenen. Alleen een hoop veren bleef achter. Een dag later sloeg de wolf verderop toe: vier verscheurde schapen, dode ongeboren lammeren en vervolgschade door verwondingen, stress en verwerpingen. Niet de eerste keer. Dit jaar kostten wolvenaanvallen in Friesland 31 schapen het leven.

Tot eind vorig jaar was het een 'iets-verder-van-mijn-bedshow', maar de wolf is nu zeer aanwezig in Friesland. Onlangs werd een wolf gesignaleerd in het noordoosten van de provincie, in Westergeest, mogelijk afkomstig uit Drenthe.

Europese regelgeving
We hebben het in de Friese Staten vaak over natuur, maar hoe we daarmee omgaan wordt grotendeels bepaald door Europese regelgeving en nationale wetgeving. Zo ook de status van de wolf, die in Europa de hoogste bescherming heeft gekregen, een prioritaire soort.

Daaroverheen wordt nog Nederlandse wetgeving gelegd, die grote straffen oplegt aan iedereen die de wolf ook maar een strobreed in de weg legt. De wet geeft zelfs aan dat schapenhouders die hun verscheurde schapen in de wei vinden, kunnen worden gestraft. Ze zouden, hoe wrang, hun dieren niet goed beschermen (3e lid van artikel 1.6 besluit dierhouders).

Het is ondenkbaar dat het bij een paar wolven blijft. De Europese wolvenpopulatie groeit met 30 procent per jaar. In Europa is allang een gunstige staat van instandhouding. Duitsland ging ons voor: in 2000 de eerste, nu zijn er 429 volwassen wolven met in het afgelopen seizoen 556 welpen. In Nederland was de vestiging op de Veluwe in 2018 een feit. Nu zijn er rond de 15 wolven.

Afgeslacht
De Veluwe is wat betreft omvang en biotoop misschien het enige geschikte gebied voor de wolf in Nederland. Maar zelfs daar laat de wolf ongewenste sporen na. De op Nationaal Park De Hoge Veluwe uitgezette moeflons, nodig voor het behalen van Natura 2000-doelen, worden afgeslacht door wolven.

Dennen worden daardoor onvoldoende weggevreten en zo verandert heischraal grasland met unieke planten en dieren ongewenst in bos. Nederland mag vrezen voor de heide, waar de schaapskuddes zorgen voor de begrazing.

Rasters
Terug naar Friesland. Zijn we ons bewust dat de komst van de wolf ook hier voor een ander landschap zorgt? Laten we de Friese weiden, omringd door sloten, volplempen met hoge rasters? Rasters die voor de wolf vaak geen barrière zijn en ander wild de kop kosten?

Vinden we het gewenst als boeren en hobbyhouders niet kiezen voor deze maatregelen, die maar deels worden vergoed en de boel verkopen of binnenhouden? Omdat met de constante dreiging van verscheurde dieren niet te leven is?

Weidegang
Vooral schapen, maar ook (jong)vee en pony's zullen uit de wei verdwijnen. Weidend vee is wat de samenleving vraagt, maar is bovenal goed voor de bodem en de biodiversiteit. Weiden zorgt voor een optimaal biotoop voor weidevogels, waar provincie Fryslân jaarlijks ruim 14 miljoen euro in steekt.

Natuurbeheer is keuzes maken. We moeten niet verzuipen in een moeras van tegenstrijdige natuurdoelen, maar focussen op onze grootste verantwoordelijkheden.

CDA Fryslân kiest voor het huidige Friese landschap, inclusief weidend vee en weidevogels. Wij pleiten dan ook voor regulering van de wolf door het aanwijzen van wolfvrije gebieden, waaronder Friesland, en aanpassing van het beschermingsniveau. Dat laatste staat nu in Europa op de agenda.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.

Anna79

Re: 'De wolf verandert ons landschap'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:22

Ik zeg het wel vaker, tijd voor de schaapsherder samen met een paar dikke honden om de kudde te beschermen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:33

Pony's zullen uit de wei verdwijnen?

Ik ga de discussie niet aan, want na Corona is dit weer zo een heftig onderwerp waar mensen te fel discussieren en je in een hokje moet om naar elkaar te wijzen.

Maar ik ga mn paarden echt niet binnen houden. En kan 10 redenen geven, maar dan krijg je dus een eindeloze discussie.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:56

Wat een tendentieus stuk. Bah
Zo word je bij voorbaat al in een kamp voor of tegen gezet.
Moeflons horen niet in Nederland. Ze hadden heel veel last van hun voeten in het begin. Ze kunnen zich niet verweren want er zijn geen rotsen waar ze zich in veiligheid kunnen brengen.
Ik woon in wolvengebied en de paarden blijven gewoon buiten ook snachts.

Er valt niet zoveel voor of tegen te zijn. Ze zijn hier en ze zijn beschermd.
Mensen willen altijd alles naar hun hand zetten.

Dat de schapen worden aangevallen dat vindt iedereen vreselijk en dat is het natuurlijk ook maar dat we een enorme vleesindustrie hebben die zorgvuldig buiten beeld wordt gehouden, daar hoor je dan weer veel minder over terwijl de schaal waarop deze dieren worden gedood echt bizar is.
Mensen zijn zo Schijnheilig |o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:00

Ik wilde niet reageren in topic 1001
Al is dit eindelijk een keer een topic dat wat beter verteld hoe het zit.

Maar op het moment dat schapen met grote wonden rond gaan lopen op de slachterijen, niet als uitzondering maar als normaal.
Kan ik met je mee gaan in je argument.
Nu is het wel zo'n uit verband getrokken idiote opmerking.
En zou de wolf inderdaad enkel en alleen maar met een snelle keeldoding dood maken wat hij opeet, werd het verhaal ook anders.
Maar dat doet hij niet.
Nee hij verwond er 5, die door de schijnheilige mens van de pijn word verlost, dood er 3 en eet een halve.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:13

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:44

DP, dat is ook vreselijk, echt wel.

Maar men moet wel realistisch naar het totaal plaatje blijven kijken.

Een aanval is vreselijk en ook lijden. Maar heel veel dieren lijden dag in dag uit voor de mens en niet eventjes.

Er zijn altijd al dieren die andere dieren iets aandoen en dan hoor je mensen amper. Roofvogels die kleinere vogels en muizen pakken. Vossen die kippen pakken. Honden die weide dieren aanvallen en ernstig beschadigen. Zwijnen die al mensen en honden hebben aangevallen. Ook omdat ze te weinig ruimte hebben en mensen in hun leefgebied komen, rotzooi/eten achterlaten etc.
Maar dan is het niet erg? Die dieren hebben geen gevoel? Geen waarde voor de mens?

Nu er meldingen zijn van veulens en pony's raakt men in paniek, want nu raakt het de mensen pas dat hun geliefde dier kwetsbaar zou kunnen zijn.

En nee, ik wil straks echt niet mn veulen zo buiten vinden, maar ik vind mensen wel hypocriet en zoals elke keer lijkt er geen normale discussie meer mogelijk.
Je moet voor of tegen zijn, mensen zijn weer bloedfanatiek en stoppen elkaar in hokjes.

Als ik nare foto's zie wil ik weten hoe die dieren gehouden werden. Ja, ik ken de filmpjes dat wolven over hoge hekken komen, maar dat zegt me nog niks.
Ik zie bij schapen dat ze toegankelijk zijn en een makkelijke prooi.

Iedereen kan dan de veulens en pony's heel zielig vinden en dat is het ook echt, maar kijk eens om je heen hoe de omheining vaak is. Hoogte is 1 ding, maar het makkelijk maken of minder aantrekkelijk speelt ook mee.

En je mag nooit iets vergelijken, maar paarden lijden echt elke dag door de mens. Ik moet mn paarden hun leven lang laten lijden door op stal op te sluiten, waar ze ongelukkig worden EN wat ongezond is, vanwege een geringe kans op een aanval van een wolf?

Wij hebben gaas rondom, zodat vreemde honden bij ons er niet in kunnen. Die lopen hier dagelijks en niet iedereen heeft zijn hond onder controle. Dan was er allang iets mis gegaan.

Ja, we letten goed op en proberen alles te voorkomen, maar je kan gewoon niet alles voorkomen. Paarden krijgen ook wonden, blessures, koliek etc etc. Het is allemaal vreselijk en naar.
Maar de hysterie nu, terwijl men inderdaad wel vlees en kip eet, nooit maalt om al die gesneuvelde kippen etc, kan ik me wel aan ergeren.

Als ze nu alle wolven die ze zien doodschieten, wil het niet zeggen dat ze er niet meer zijn of niet meer deze kant op komen.

Je dieren opsluiten geeft geen enkele garantie. Als ze honger hebben komen ze alleen maar steeds dichterbij als dat nodig is. + voor die kleine kans, doe je dat zelf je dieren aan.

Ja, we moeten het erg vinden voor die schapen. Maar voor veel mensen een ver van hun bed show.
Wij hebben paarden; ow, leuk, mogen we aaien, wat zijn ze mooi, schattig etc
Wij hebben 2 varkens; super lief, luisteren naar hun naam, willen altijd knuffelen, maar wat je dan hoort? Die moet je niet aaien, die moeten op de bbq. Dus zo zijn mensen.......Het ene dier is niks waard en het andere wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:54

SP
Ik ben realistisch.
Maar ik vind niet dat dieren lijden in de bio industrie.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, wat ook door elke boer uitgekotst word. Maar nee normaal gezien vind ik het daar niet wreed aan toe gaan.

Dat iemand daar anders over denkt, dat mag.
Dat word de laatste tijd in de media en sommige personen wel erg opgedrongen, dat weer wel.
Ik zal nooit uit mijzelf als eerste zeggen van kijk dat moet op de bbq, maar de link met dieren mishandelen als je geen vega bent word dan wel weer zonder blikken of blozen gemaakt.
Wederzijds respect is er echt niet en komt er zo ook niet.

Mijn merrie moet in de nacht op stal door haar allergie, baal daar genoeg van.
Maar nu er wolven in de buurt zitten heb ik er eigenlijk steeds minder moeite mee....

Hier ook alles veilig omheind zoals dat 17 jaar geleden voldoende was.
Er komen geen honden in, geen paarden uit (of ze zouden in paniek overal doorheen klappen)
Maar voor wolven is het niet voldoende....

Ik heb nu foto's geplaats van schapen, maar dezelfde zijn te vinden van hertjes.
Wild, dus dan mag het volgens vele, want die zijn vogelvrij verklaard... die mogen ook nu op gruwelijk wijze gedood worden. Hebben zij geen recht op leven dan? Waarom alleen die wolf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:28

Vind het artikel weer bol staan van veroordelende taal, bah. Eens verder met JustKid. Er valt niet veel voor of tegen te zijn.

Bio industrie dieren lijden niet, serieus joh? Imo verlies je dan alle geloofwaardigheid.

Herten zijn een normale prooi voor een wolf, dus prima. Laat alle dieren in het wild dan maar uitsterven als je vind dat wild geen wild mag eten, serieus?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:45

Ik hoop Nederland eindelijk ns anti-wolf beleid gaat voeren. We leven straks in een omheinde gevangenis om de wolf buiten de landerijen te kunnen houden. Beter mag de wolf afgeschoten worden of uitgezet naar Alaska ofzo.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:32

Duopenotti: je weet dat een varken de intelligentie heeft van de slimmere hondenrassen? En dat de zeugen jaar in jaar uit vast staan in een kooi? Hoe is dat geen dierenmishandeling? Verplaats het eens in dat we dat met honden zouden doen, zie je het al voor je? Een border colli klem in een kooi? En als ze jongen krijgen er niet bij mogen? Terwijl het varken in de natuur een nest maakt en bovendien zindelijk is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:43

Anna79 schreef:
Duopenotti: je weet dat een varken de intelligentie heeft van de slimmere hondenrassen? En dat de zeugen jaar in jaar uit vast staan in een kooi? Hoe is dat geen dierenmishandeling? Verplaats het eens in dat we dat met honden zouden doen, zie je het al voor je? Een border colli klem in een kooi? En als ze jongen krijgen er niet bij mogen? Terwijl het varken in de natuur een nest maakt en bovendien zindelijk is.

Als je dan eerst de waarheid verteld gaan we verder oké?

Want je kletst nu onzin maar wilt dat ik daar wel serieus op in ga?

Over geloofwaardigheid gesproken...

Maar voor mensen die te lui Zijn werkelijk info te zoeken.
Zeugen staan niet jaar rond vast.
Alleen net met de bevalling en een paar dagen daarna. Verder niet.

Maar dit is dus precies wat ik bedoel.
Pro wolf. De bio industry erbij nemen.
Maar van beide ver van de bed show gezever als feit benoemen.

En ontstipt dus weer. Daarom wilde ik dus niet meer reageren op die leugen propaganda

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:19

Anna79 schreef:

Ik begrijp echt niet wat dit met de wolf te maken heeft. Je zwamt net als die lui van de PvdD. Altijd een hoop gezeik over de zgn dierenmishandeling op veebedrijven. De mens eet weet hoeveel dieren en dus mag de wolf dat ook. En de wolf mag van mij best een wild hert oid pakken, maar dat doet hij helaas niet. Hier vorige week 18 half verscheurde nog rondlopende hoogdrachtige schapen. Dat is dierenleed,
En dat vindt jij en de PvdD goed omdat de mens ook dieren dood. Bah wat een onzin.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:26

Ik ben zo’n niet-dieren-etende fanatiekeling (zoveel mogelijk plantaardig etende vegetariër) die daarnaast ook niet zit te wachten op de wolf in ons straatbeeld. Waarom zou je het als excuus gebruiken dat mensen ook dierenleed veroorzaken om goed te praten dat dit nu gebeurt?

Ik heb echt het gevoel dat in onze streken er niet voldoende ruige natuur is om wolven een normaal jachtpatroon te laten onderhouden, waardoor er zo’n vreselijke taferelen plaatsvinden waarin schapen, pony’s, alpaca’s, … levend aan stukken worden gescheurd. En nee, daar zit ik niet op te wachten. Ruige natuur bestaat hier niet meer en de mens heeft al een heleboel geregeld hierin (met voordelen en zeker ook grote nadelen, kijk maar naar sommige ‘natuurreservaten’). Mijn hart bloedt elke keer als ik foto’s van verscheurde (landbouw)huisdieren zie. Voor mij liever geen wolven hier. Afschieten vind ik dan ook weer niks, maar er goed over nadenken wat een goede oplossing voor mens, dier en wolf zou zijn, juich ik alleen maar toe.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:31

Degene die zo voor de wolf is in Nederland heeft heel veel sprookjesboeken gelezen.
In een ideale wereld kan dat allemaal samenleven ja maar kijk eens naar de foto’s die DP heeft geplaatst en zo zijn er nog veel meer, dan kan je toch niet met droge ogen beweren dat het best kan!
Ik zou het goed begrijpen als ze eerdaags afgeschoten worden door de boeren, die werken zich drie slagen in de rondte.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s verhuur, kijk op Instagram!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:30

Tja we kunnen wel net doen alsof het niet zo is maar de fokzeugen staan jaarrond vast in een soort kooi, 20 cm voor en achteruit, op stand zeg maar. Ik heb de landbouwschool gedaan, heb op diverse bedrijven stage gelopen. Ik ben geen wappie van een dierenrechten organisatie maar het is wat het is. En dat voor zo'n intelligent dier vind ik mishandeling ja, ook al wordt het verder nog zo goed verzorgd.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:44

Waarom ga jij nou door over de varkens. Het gaat over de wolf en het landschap, daar hebben varkens niks mee van doen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:44

Ga alsjeblieft het feit dat mensen dieren eten niet gebruiken om goed te praten wat voor ellende de wolf aanricht.

Ik vind dieren leuk hoor, maar de wolf mag je van mij per direct afschieten. Leuk voor de schapenboer, zoveel van je schapen en lammetjes dood. Maar joh, de wolf in Nederland terug kan prima. Geen punt. :roll:

Alles omheinen tegen wolven, dus dusdanig sterk en hoog, is onmogelijk. Dat kan iedereen wel bedenken. Schapen hebben geen vast weitje zoals we met onze paarden doen. Dat zit allemaal net even wat anders in elkaar. Maar een wolf die het levenswerk van de boer verminkt en vermoord is prima?

Ik heb mijn paard in een gebied waar de boer een kilometer verderop schapen is verloren, en ik ken werkelijk niemand, echt niemand, die het er mee eens is dat de wolf blijft.

I am because you were

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:20

Ine23 schreef:
Ik ben zo’n niet-dieren-etende fanatiekeling (zoveel mogelijk plantaardig etende vegetariër) die daarnaast ook niet zit te wachten op de wolf in ons straatbeeld. Waarom zou je het als excuus gebruiken dat mensen ook dierenleed veroorzaken om goed te praten dat dit nu gebeurt?

Ik heb echt het gevoel dat in onze streken er niet voldoende ruige natuur is om wolven een normaal jachtpatroon te laten onderhouden, waardoor er zo’n vreselijke taferelen plaatsvinden waarin schapen, pony’s, alpaca’s, … levend aan stukken worden gescheurd. En nee, daar zit ik niet op te wachten. Ruige natuur bestaat hier niet meer en de mens heeft al een heleboel geregeld hierin (met voordelen en zeker ook grote nadelen, kijk maar naar sommige ‘natuurreservaten’). Mijn hart bloedt elke keer als ik foto’s van verscheurde (landbouw)huisdieren zie. Voor mij liever geen wolven hier. Afschieten vind ik dan ook weer niks, maar er goed over nadenken wat een goede oplossing voor mens, dier en wolf zou zijn, juich ik alleen maar toe.

Helemaal mee eens en vanuit hetzelfde standpunt. Mijn hart huilt ook voor de wolf wanneer deze aangereden langs de kant van de weg ligt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 23:48

Ik zou zeggen: Jachtgebied te klein voor wolf en de wolf is niet schuw meer voor mensen en andere zaken dus semi tam puur omdat hij anders echt niet kan jagen in die mini gebeidjes in Nederland en Belgie, Duitsland enz. Wij moeten aanpassen in hekwerk en krijg je heerlijk gesnipperd landschap waar ik eigenlijk juist thuis aan het werken was naar natuurlijk hekwerk met vlecht heggen enz. Dat helpt niet tegen de wolf. Dus staat er nu gaas/en schriklint enz. 100% niet te doen bij mijn terrein. En zonde zicht op landschap.

En zit die wolf uiteindelijk nog meer klem met wat hij nu moet eten. Dan maar jou kat/hond/konijn/cavia/kip opeten want honger doet veel bij een wolf.

Tja dan zeg ik het pas niet meer in dit landschap. Dus vang het dier maar en plaats het maar in reservaten achter hekken waar ze niet meer uit kunnen zoals een dierentuin. Jammer genoeg moet het dier daar ook eten en wordt dat zelfde schaap geslacht en aangeboden met hopelijk minder lijden dan dit. De wolf is niet meer wild dus jaagt ook anders. En daar krijg je die enge foto's van niets goed gejaagd maar aangevreten levend soms nog. en dat wordt niet minder maar wel erger. Zo is het vroeger ook uit gedooft met de wolf.

En de hele wolf kan er niets aan doen dat dit zo ontstaat. Wij mensen maken onze eigen natuur kapot omdat we geen balansen kunnen creeeren met mensen handen. Er komt altijd onbalans uit omdat we niet weten wat goed gaat en wat niet en er dus geen tegen partij is voor de wolf weer. Moeten we dan straks ook maar beren invoeren die jagen op de wolf?

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 01:25

Anna79 schreef:
Tja we kunnen wel net doen alsof het niet zo is maar de fokzeugen staan jaarrond vast in een soort kooi, 20 cm voor en achteruit, op stand zeg maar. Ik heb de landbouwschool gedaan, heb op diverse bedrijven stage gelopen. Ik ben geen wappie van een dierenrechten organisatie maar het is wat het is. En dat voor zo'n intelligent dier vind ik mishandeling ja, ook al wordt het verder nog zo goed verzorgd.

Je landbouwschool was zeker voor 2013? Misschien even de actualiteiten met betrekking tot regelgeving voor varkenshouderijden bijhouden voordat je dit verspreid. Sinds 2013 is groepshuisvesting verplicht. Zeugen liggen vaak nog wel in kraamstallen tijdens het werpen, dan kunnen ze iid 50 cm voor en achteruit maar de rest van de 10 maanden hebben ze een groepshuisvesting waarin ze prima de ruimte hebben om te lopen. Prima als je het er alnog niet mee eens bent maar check dan wel eerst ff de feiten.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 05:12

Jagers schieten elk jaar 2 miljoen dieren af. En zelf slachten we een half miljoen schapen.

En dan wordt de vee-industrie hierboven ook nog even goedgepraat. Zeugen die meer biggen krijgen dan ze aankunnen, worden volgespoten met antibiotica en nooit daglicht zien. Die drachtig worden gemaakt dankzij hulp van bloedtapperijen. Vinden we allemaal maar normaal. Dat die vee-industrie onze hele planeet kapot maakt, wordt maar even vergeten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:16

Het topic heet De wolf verandert ons landschap dus al dat gedram over varkens heeft hier niets te zoeken, open zelf een topic.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s verhuur, kijk op Instagram!

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:23

Anna79 schreef:

Ik weet het offtopic, maar kan het even niet laten. Omdat ik het zo zat ben dat de boeren overal maar zo door het slijk gehaald worden op compleet verkeerde en oude informatie.

Gelukkig heeft de ontwikkeling in de dierenhouderij niet stil gestaan. Toen jij de landbouwschool deed, meer dan een kwart eeuw geleden, was dat misschien zo.
Het zou fijn fijn als je geroeptoeter op feiten baseert.

Dat we vroeger op de basisschool een tik op de vinger kregen met een lineaal, wil niet zeggen dat het nu nog steeds gebeurd. En dat zeg jij nu wel!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:26

Degenen die hier jagen door de mens en slachten vergelijken met het urenlang creperen wat de aangevreten schapen doen begrijpen het niet helemaal geloof ik.
Als een wolf net zo snel en efficient zou doden als een kogel of de pin zou ik direct zeggen, prima. Laat die wolf de herten maar reguleren ipv een jachtopziener. En dat schaap, tja, het kost de boer geld als-ie 'm niet zelf laat slachten, maar als het dier netjes in 1x dood is lijdt het tenminste niet. Het gaat dan hooguit te vroeg dood (oh, dat vinden we bij huisdieren in laten slapen ook niet goed, da's waar ook)

Het gaat er om dat die wolf dieren aangevreten en nog levend achterlaat. Zelfs mijn kat maakt verdikke een muis nog sneller dood.