Johanna Faber: ‘Het is leuk om vanaf mijn plek talent te spotten'

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Johanna Faber: ‘Het is leuk om vanaf mijn plek talent te spotten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 12:44

Phryso.com
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Al heel wat jaren is Johanna Faber een van de vaakst geziene fotografen langs de keuringsring. De fotografe uit Scharsterbrug kijkt uit naar het nieuwe seizoen. ‘Na de relatief rustige coronaperiode zit de agenda weer bomvol met mooie keuringen en andere evenementen’, stelt ze. ‘Dat maakt het voor mij altijd weer lastig kiezen.’

Liefhebber van het Friese paard
‘Ik vind het fotograferen gewoon geweldig leuk om te doen’, verklaart Johanna haar aanwezigheid op vele evenementen. ‘Ik doe het graag omdat ik een liefhebber van het Friese paard ben, en omdat ik veel eigenaren, rijders en ruiters een plezier kan doen met een mooie foto van hun paard. Daarnaast creëer ik met het fotograferen een groot eigen beeldarchief, wat vaak van pas komt bij het schrijven van artikelen.’

Snellere computer
De fotografe schrijft namelijk ook keuringsverslagen en reportages voor diverse media, waaronder Phryso en De Paardenkrant. Nogal eens moeten die ook in hetzelfde weekend klaar. ‘Mensen zien mij op een keuring in actie in de ring, maar vergissen zich wel eens hoeveel werk er daarna nog komt kijken. Alles moet tegenwoordig ook snel gebeuren. Diezelfde dag moet er nog beeld online komen, terwijl je tegelijk foto’s nog moet uitselecteren. Om klaar te zijn voor dit nieuwe seizoen heb ik in elk geval een nieuwe, snellere computer aangeschaft.’

Fokdagen altijd interessant
Na zoveel Friese paarden voor de camera durft Johanna wel te stellen dat ze inmiddels wel enig oog voor een goed paard heeft gekregen. ‘Het is leuk om vanaf m’n plek langs de ring talent te spotten. Dat maakt de fokdagen ook zo interessant. Elk jaar is er weer een nieuwe lichting paarden, waarvan de beste aan het einde van het jaar samenkomen op de Centrale Keuring. Ik leer elke keer weer bij en ik vraag een jurylid tussendoor ook weleens waarom hij het beenwerk van een paard op een bepaalde manier beoordeelt. En soms raak ik ook wel eens in gesprek met een jury over diens oordeel van het paard.’

Dé perfecte foto
Zit er nog een favoriete Fries tussen al die Friezen? ‘Dat is echt heel moeilijk te zeggen, er zijn zoveel Friezen die ik graag zie of die me verrassen’, stelt Johanna. ‘Maar dan noem ik toch Eise 489, omdat hij zo fantastisch opwaarts door de baan kan gaan. Maar door zijn enorme zweefmoment in draf is hij tegelijk altijd een uitdaging om precies goed op de foto te krijgen. Dé perfecte foto van Eise, die hoop ik dit seizoen dus zeker nog te schieten.’

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.