Zomer in aantocht, sluipmoordenaar Jakobskruiskruid weer aanwezig

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Zomer in aantocht, sluipmoordenaar Jakobskruiskruid weer aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 17:17

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Gewoon jakobskruiskruid. Foto: Jaq. Janssen/Flickr

De temperaturen gaan opnieuw de hoogte in en de weides maken zich klaar voor een schitterende zomer. Maar ondertussen komt ook een stille (paarden)moordenaar terug op de voorgrond in verschillende weides ... het Jakobskruiskruid. Een plant die in het eerste jaar een onopvallende rozet vormt. Hierdoor valt hij vaak niet meteen op. In het tweede jaar komen ze in juli en augustus tot bloei. Dan bloeit ze met de kenmerkende gele bloem.

Als levende plant is het Jakobskruiskruid niet meteen gevaarlijk. Dan wordt ze zelden gegeten door paarden. Wanneer is het dan wel problematisch? Zodra de paarden op een vrij kale wei huizen. Dan zullen ze de plant uit noodzaak wel eten. Door haar bittere smaak herkennen de paarden ze thans wel snel op als 'giftig'.

Afgestorven is het kruid wel een sluipmoordenaar. De stengel van de plant is vaak nog wel te herkennen. Deze heeft een paarse kleur. Echter het blad is nauwelijks te onderscheiden van de andere grassen in het hooi.

Gevaarlijk bij meermaals gebruik
Een paard gaat niet dood van een keer Jakobskruiskruid eten. Het gevaar zit hem in de eigenschap dat deze plant een sluipmoordenaar is. Als je paard meerdere dagen achter elkaar veel hooi eet wat deze plant bevat of gedurende een langere periode dagelijks van deze plant eet ontstaan er problemen. Het gif van deze plant komt in de lever en maakt daar het leverweefstel kapot. Op het moment dat dit leverweefsel kapot is, wordt je paard vrij plotseling ziek. Er zijn meerdere symptomen. Het paard kan vermageren, geelzucht krijgen of stille kolder of razende kolder krijgen. Kolder is een hersenverschijnsel. Stille kolder is vooral sloomheid. Razende kolder zorgt ervoor dat het paard rondjes gaat lopen, tegen de muur gaat lopen, gaat zwalken in de achterhand en gaat wankelen. Is er verdenking van vergiftiging, raadpleeg dan direct de dierenarts.

Voorkomen is beter dan genezen
Voorkomen is beter dan genezen, dus is het het beste deze plant te bestrijden. Maaien is een goede optie, maar wel voor de bloei. Anders heeft de plant zich alweer gezaaid. Het beste is de plant met wortel en al eruit te trekken en niet op de mesthoop te gooien als deze mest weer gebruikt gaat worden op het land. Dit is veel werk. Dit zal met de hand moeten gebeuren met goede handschoenen aan, om een allergische reactie te voorkomen. Je zou kunnen spuiten met MCPP, echter kan dit alleen bij de jonge planten. De wortels van een volwassen plant zijn zo sterk, dat deze niet zomaar kapot gaan.
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 15-04-22 06:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Rubs

Re: Zomer in aantocht, sluipmoordenaar Jakobskruiskruid weer aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:37

Tijdje geleden in het programma Binnenstebuiten was boswachter Marieke. Zij liet grote velden met jkk zien en vertelde wat een prachtig bloemetje dit was, en hoe mooi in onze natuur. Mijn b@@ viel open.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:43

Ik reed vorige zomer over een natuurgebied hier in Twente (hoewel, kan ook Salland zijn daar, dat weet ik eigenlijk niet) en daar waren echt enorme vlaktes met JKK, en er liepen van die koeien met kalveren voor de begrazing. Je zag gewoon bijna geen gras meer van het gele JKK. Ongelofelijk.
Ik vraag me af hoe dat dan dit voorjaar zal gaan. Die gedroogde stengels zijn allemaal blijven staan. Zouden ze die dan nu niet opeten?
(voor een koe is het ook giftig toch, dacht ik?)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:49

Eatshay schreef:
Ik reed vorige zomer over een natuurgebied hier in Twente (hoewel, kan ook Salland zijn daar, dat weet ik eigenlijk niet) en daar waren echt enorme vlaktes met JKK, en er liepen van die koeien met kalveren voor de begrazing. Je zag gewoon bijna geen gras meer van het gele JKK. Ongelofelijk.
Ik vraag me af hoe dat dan dit voorjaar zal gaan. Die gedroogde stengels zijn allemaal blijven staan. Zouden ze die dan nu niet opeten?
(voor een koe is het ook giftig toch, dacht ik?)

Klopt onze buurman heeft er de nodige koeien aan verloren.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:03

https://www.staatsbosbeheer.nl/wat-we-d ... elandschap

Dit gebied was dat. Wordt beheerd door Staatsbosbeheer zie ik. Die zijn toch ook niet helemaal debiel, zou je verwachten... Maar was echt 1 grote gele JKK-zee. Ik weet nog dat ik zelfs echt er in ben gaan staan om van dichtbij te zien of het écht JKK was, en ik was 100% zeker.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:06

Als je op de A50 rijdt tussen Apeldoorn en Arnhem......hectares vol JKK en Schotse Hooglanders die die 'natuur' moeten begrazen. Te triest voor woorden.

Morganlefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:09

Kinke schreef:
Als je op de A50 rijdt tussen Apeldoorn en Arnhem......hectares vol JKK en Schotse Hooglanders die die 'natuur' moeten begrazen. Te triest voor woorden.

JKK bloeit nu nog niet .
Kan nu zomaar koolzaad zijn.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:10

Het bloeit inderdaad nog niet, de rozetten zijn nu aan het groeien. Wat we nu wel hebben zijn esdoornzaailingen, zo mogelijk nog dodelijker. Ik speur elke dag de paddock af naar zaailingen om ze te verwijderen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:06

Het wordt ook vaak gebruikt in bermen onder het mom van goed voor de biodiversiteit. Maar vaak zitten daar ook weides in de buurt en waait het jkk alle kanten op ook in de wei. Kunnen gemeentes/provincies niet zaaien waar jkk in het zaaigoed zit?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 16:05

Morganlefay schreef:
JKK bloeit nu nog niet .
Kan nu zomaar koolzaad zijn.

ik had blijkbaar duidelijker moeten zijn in mijn tekst. Heb het niet over nu, maar over de zomerperiode.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 15:13

Vanochtend weer een rondje jkk verwijderd. Hopelijk wordt het elk jaar minder.
Afbeelding