Eventingpaard Arctic Soul overleden op Weston Park Horse Trials

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49085
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Eventingpaard Arctic Soul overleden op Weston Park Horse Trials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 18:20

Bokt
Algemeen

Afbeelding
Arctic Soul en Gemma Tattersall tijdens de Badminton Horse Trials i 2017.
Foto: Matt Parry/Flickr.


Soul Syndicate's Arctic Soul is overleden. Hij wist Advanced-klasse op Weston Park Horse Trials te winnen, met zijn amazone Gemma Tattersall, maar overleed daarna, vermoedelijk aan een hartaanval.

Arctic Soul begon zijn carrière in de rensport. In 2008 ging hij met pensioen, op vijfjarige leeftijd. Na zijn pensioen bracht Nicky Roncoroni hem voor zijn toenmalige eigenaar, Phillip Kerr, uit. In 2012 nam Gemma Tattersall de teugels over. Gemma en Arctic Soul waren een heel goed team. Dit bleek wel uit hun eerste seizoen. Samen klommen ze op van Novice (U.S. Preliminary) tot CCI4*-L, eindigden in de top vijf in negen van hun veertien runs en eindigden nooit lager dan dertiende plaats. Het jaar daarop stelden ze nog hogere doelen en hadden ze het hele seizoen zware concurrentie, maar hun top tien-finishes in de CCI4*-S in Chatsworth en de CCI4*-L in Blenheim versterkten hun status als een van de meest formidabele combinaties van Groot-Brittannië.

Arctic Soul wist in zijn carrière verschillende hoogtepunten te behalen: hij behaalde vijf top-tien finishes op Badminton en Burghley. Zijn beste resultaat was een derde plaats, vóór Michael Jung en Andreas Ostholt, in Badminton in 2019. Verder won hij de uitzonderlijk zware Gatcombe-etappe van de Event Rider Masters-serie in 2017 en werd hij de British Open Champion in het toernooi. Hij hielp het Britse team ook aan goud op de Wereldruiterspelen van 2018 in Tryon.

"Arctic Soul, mijn absolute held, mijn bestie, mijn lieve jongen. Vandaag hebben we je verloren maar je zal voor altijd bij me zijn en ik zal elke dag aan je denken", schreef Gemma in een verklaring op haar social media. "Wat we samen bereikt hebben was echt ongelooflijk, van het falen als renpaard tot zoveel geweldige prestaties die te talrijk zijn om op te noemen. Wat echter in mijn hoofd blijft hangen, is zijn 3e op Badminton in 2016 en zijn baanbrekende cross country ronde in Tryon op de Wereldruiterspelen die het team zo veel vertrouwen gaf en we wonnen allemaal teamgoud. Vandaag won hij zijn laatste evenement ooit, eindigend op een prachtige dressuur, hij vloog rond de xc met zijn oren stevig gespitst en vond de volgende hindernis in zijn eentje!

Woorden komen niet eens in de buurt van wat ik nu voel, letterlijk afschuwelijk, ik zal hem elke dag vreselijk missen. Ons partnerschap was iets dat ik misschien nooit meer zal hebben, gewoon iets zo speciaal, we begrepen elkaar gewoon en ik wist altijd wat hij wilde en hij wist altijd hoe hij voor mij terug moest zorgen. Ik wil zijn geweldige eigenaren en alle mensen die betrokken zijn geweest bij zijn carrière en die ons door de jaren heen zo gesteund hebben, heel hartelijk bedanken. Het is zo'n ongelooflijk team geweest. Hij heeft ons echt zoveel geweldige herinneringen gegeven die we allemaal voor altijd zullen koesteren. Dank je, mijn lieve jongen. Ik nam afscheid en bedankte hem en vertelde hem hoe geliefd hij was bij iedereen, en natuurlijk hoeveel ik van hem hield."


Arctic Soul is 19 jaar geworden.