Phryso
Algemeen
Het nieuwe keuringsseizoen staat op het punt van beginnen. Als er iets positiefs uit de voorgaande jaren in coronatijd is voortgekomen, dan zijn dat wel de livestreams van de keuringen. Ook dit jaar zal cameraman Adrian Meindersma alle keuringen afgaan voor live videoverslag. "Ik kom echt overal, de ene keer ben ik op een luxe accommodatie, de andere keer sta ik ergens midden in de weilanden."
Wie de afgelopen jaren met zijn paard aanwezig was op een keuring heeft Adrian ongetwijfeld eens zien staan. En vele ‘afstandskijkers’ zagen zijn beelden vanuit de woonkamer. "Ik sta met één camera langs de ring en volg ieder paard. Een vrij eenvoudig principe, maar het werkt heel goed. Al ben ik ook altijd afhankelijk van de plek. Soms betekent dat improviseren als de internetverbinding niet optimaal is. Dan moet het via een 4G-verbinding."
Volop paarden filmen
Adrian komt zelf niet uit het paardenwereldje, maar filmt al sinds 2014 fokdagen en andere evenementen voor het KFPS, bijvoorbeeld ook de hengstenkeuring en de College Tours. Ook andere paardenstamboeken maken van zijn diensten gebruik. "Toen ik net van mijn opleiding af kwam, zocht ik naar evenementen in de buurt om in opdracht te filmen. Ik zag dat er een hengstenkeuring in Drachten was, en nu ruim acht jaar later vormen paardenevenementen nog altijd een deel van mijn filmopdrachten."
Wat paardenkenners willen zien
Inmiddels kan Adrian naar eigen zeggen redelijk inschatten of hij een talentvol paard in beeld heeft. "Al moet je niet vragen naar exterieurkenmerken, het is het gevoel dat ik bij het paard krijg, hoe het beweegt. Ik let altijd op hoe paardenkenners tegen een paard aankijken. Het is voor mij belangrijk om te weten wat zij willen zien, dan kan ik dat goed in beeld brengen."
Vaste kijkers
Echte favoriete Friese paarden heeft de cameraman niet. "Tijdens de livestreams ben ik non stop bezig met goed filmen, zorgen voor het geluid, het maken van de titels in beeld. Daar ligt mijn focus, zodat de mensen thuis alles goed meekrijgen." Tijdens de Facebook-livestreams ziet Adrian de reacties van kijkers binnenrollen. "Dan komen er groeten uit Singapore, uit Duitsland, of gewoon uit een Fries dorp. Ik zie aan de namen bij de reacties dat er inmiddels een aardige groep vaste kijkers is. Leuk dat ze de livestreams waarderen."