Community

Een merrie en veulen bij Vulina op De Doniahoeve. Foto: Vulina
Binnen het onderdeel [FA] Fokkerij en Afstamming is bokker Vulina geen onbekende. Elk jaar worden er bij haar een aantal veulens geboren, van haarzelf of van haar klanten. Vulina biedt namelijk merriebegeleiding aan, van het drachtig worden tot het afspenen. Ook geeft zij, bijvoorbeeld in de Dikkebuikentopics, adviezen over fokkerij en dingen die daarbij komen kijken. Wij van de NR werden nieuwsgierig naar wat zijn allemaal doet en hebben haar een aantal vragen voorgelegd.
Op jouw website lezen we dat je aan merrie-veulenbegeleiding doet, van drachtig worden tot afspenen. Wat houdt dit allemaal in? Kan de merrie bij jou bijvoorbeeld ook gedekt worden, gescand op dracht etc?
In principe regelen wij alles voor de eigenaar wat maar met drachtig zijn of worden te maken heeft. Het enige wat een eigenaar hoeft te doen, is doorgeven welke hengst we moeten gebruiken. We zorgen ervoor dat de merrie wordt gescand, eventueel medische handelingen regelen we (zoals dichtzetten of spoelen van de baarmoeder etc) we zorgen ervoor dat het sperma wordt besteld en dat de merrie wordt geïnsemineerd. Daarna wordt de merrie op dag 18 na de eisprong gescand op dracht. Zodra de merrie drachtig is kan ze bij ons blijven, of de eigenaar haalt de merrie weer op. Ook doen we het afveulen traject, de geboorte begeleiding. Wij zorgen ervoor dat we bij de geboorte aanwezig zijn om de kans op complicaties voor te zijn óf op te lossen. Daarna kan de merrie met veulen bij ons blijven, of worden opgehaald zodra merrie en veulen daar aan toe zijn.
Doe je dit allemaal zelf of werk je hierin samen met een vaste dierenarts? Of kan de eigen dierenarts van de eigenaar hier ook in betrokken worden?
Wij werken samen met 2 dierenartspraktijken. De ene dierenartspraktijk komt aan huis (bijna dagelijks komen ze 's ochtends bij ons te scannen) en de andere gaan we heen voor het spoelen van embryo's of uitvoeren van OPU/ICSI. Een eigen dierenarts mag gerust in het proces betrokken worden, maar in de praktijk gebeurt dat eigenlijk nooit.
Ik neem aan dat de eigenaar van de merrie ook betrokken is bij het hele proces. Op welke manier betrek je hen hierin?
Klopt, we houden de eigenaren zoveel mogelijk op de hoogte. We hebben telefonisch contact of via Whatsapp. Ik geef door hoe ver een merrie is in de hengstigheid, of bijvoorbeeld wanneer ik vermoed dat er een veulen aan zit te komen. Wel is het heel verschillend per eigenaar. De doorgewinterde fokkers zeggen bijvoorbeeld: “laat de volgende dag maar weten hoe het verlopen is”, terwijl een ander graag wil dat we ze uit bed bellen, zodat ze mee kunnen volgen.
Kunnen alle merries, in alle rassen, typen en maten, hiervoor bij jou terecht?
Ja, type, ras of maat maakt bij ons niks uit. Alles is welkom

Kun je ook onderdelen van de merriebegeleiding los afnemen, bijvoorbeeld dat een merrie alleen bij jou komt om te bevallen?
Dat kan. Sommige merries staan hier 365 dagen per jaar, anderen komen alleen voor het drachtig maken of geboorte begeleiding.
Hoeveel merries kun jij per jaar maximaal hebben voor deze merriebegeleiding?
We hebben per jaar meestal rond 20 a 25 merries voor geboortebegeleiding.

Een veulen bij Vulina op de Doniahoeve.
Foto: Vulina
Wat heeft jou ooit doen besluiten om dit te gaan doen? Hoe ben je hier ooit mee begonnen?
Vroeger, toen ik nog thuis woonde, fokten mijn vader en moeder al elk jaar een veulentje. Toen wij zelf deze boerderij kochten, werden dat steeds meer. We kregen de vraag of we ook plek hadden voor drachtige merries, en zo werden dat ook steeds meer. En voor je het weet heb je de stal vol staan met drachtige merries. Ik denk dat het vooral zo gelopen is, omdat mijn man en ik de fokkerij erg leuk vinden, en we door de jaren heen steeds meer ervaring op hebben gedaan, waardoor het nog leuker wordt. We redden ons met zo goed als elke bevalling en hebben voor veel problemen een oplossing.
Je hebt zelf ook een aantal fokmerries, hoe combineer je dat met de merries die voor begeleiding bij jou staan?
Eigenlijk gaan die gewoon mee in het dagelijkse werk. Het enige verschil is, dat ik zelf de hengstenkeuze maak en niemand op de hoogte hoef te brengen.
Het lijkt mij dat je het in veulenseizoen erg druk hebt met alle bevallende merries, inclusief je eigen dames. Hoe hou je daar overzicht in en zorg je dat je ook nog aan je rust/ slaap toekomt?
Overzicht is vooral een goede boekhouding betreft de vorderingen van elke merrie. We werken met merrie kaarten voor het drachtig maken, zodat we precies weten wat we met welke merrie hebben gedaan, en ook voor het jaar erna is dat handig, dan kun je exact zien wat een merrie het jaar ervoor deed.
Het waken doen we met ons drieën. Mijn vader kijkt mee op de camera's (we kunnen negen camera's tegelijk bekijken) zodat wij eerst even kunnen slapen. Daarna gaat één van ons (mijn man of ik) uit bed, en daarna neemt de ander het over, zodat de eerste nog even kan gaan slapen. Verder werken we ook met geboorte alarm, voor wanneer de merrie het nog niet spannend maakt, maar we toch de zekerheid hebben dat we het niet missen.
Wat maakt een merrie voor jou een goede fokmerrie?
Sport. De merrie moet beslist uit een éxtra goede sportlijn komen. Ik zeg altijd; je moet er wat over kunnen vertellen. Al onze merries hebben het sport of prestatie predicaat. Zo gaf 1 merrie al 2 goedgekeurde zonen, een ander liep zelf lichte tour en liep mee met de wereldkampioenschappen en weer een ander werd zelf kampioen op de stamboekkeuring. Zo hebben ze allemaal wel wat speciaals.
En hoe kies je de hengsten voor je merries?
Ik kijk naar verschillende dingen: Fokwaarden van de hengst, genetisch rapport, afstamming, maar natuurlijk ook een persoonlijke voorkeur speelt mee. Ik probeer de goede dingen van de merrie te verankeren en de minder goede dingen te verbeteren. Ik wil beslist niet inleveren op karakter en gezondheid.
Geef je ook advies over hengstenkeuze of juist niet?
Ja, we hebben zelfs een klein bedrijfje hierin: http://fokadvies.nl/. Wel alleen voor dressuurhengsten.
Superleuk werk, waar ondertussen ook zeer regelmatig gebruik van wordt gemaakt!
Binnen de Dikke Buiken Topics op Bokt sta je bekend om je ontwormschema's voor veulens en de bijbehorende adviezen. Hoe ben je aan deze kennis gekomen en wil je wat tips delen met de bokkers over het ontwormen van merrie en veulen?
De meeste kennis heb ik eigenlijk uit eigen ervaring, in combinatie met veel lezen. Ik vond het altijd al erg interessant, dus heb er een ministudie voor mezelf van gemaakt.
Persoonlijk ben ik ontzettend vóór preventief ontwormen van veulens. Helaas heb ik in de praktijk veel te vaak gezien dat dit niet werd gedaan, met alle gevolgen van dien. Nog steeds krijg ik wekelijks appjes of pb's met vragen over ontworming, waarbij ik toch vaak schrik van de gegeven adviezen. Vooral de werkzame stof Pyrantel (tegen spoelwormen) wordt zó vaak vergeten... Zo kreeg ik laatst nog een appje van iemand, die een 1,5-jarige had met veel spoelworm, met een foto van een wormenspuit met Ivermectine erin. Die had ze gekregen van de veearts, maar helaas werkt Ivermectine niet tegen spoelworm. Zelf vond ze het heel vervelend om tegen de veearts in te gaan, wat ook heel begrijpelijk is, maar in dit geval wel van levensbelang van de jonge merrie.
Mijn tip is dus: vergeet de Pyrantel niet!!

Een veulentje zoekt contact met iemand van de Doniahoeve.
Foto: Vulina
Op je site lees ik dat de veulens die bij jou geboren zijn ook bij jou in opfok kunnen, maar dat je geen veulens van buitenaf in de opfok neemt. Waarom heb je hier voor gekozen?
Eigenlijk vanwege 2 redenen; We zitten altijd vol, met veulens die hier geboren zijn. Ook verkochte veulens blijven vaak bij ons in de opfok. Daarbij kennen de veulens elkaar al, ook erg fijn. Vaak nemen we elk jaar wel een paar veulens van buitenaf aan, maar eigenlijk alleen van bekenden, of vaste klanten. Sowieso is het grootste deel van onze klantenkring een vaste klantenkring. Meerdere mensen brengen hun merrie/veulen jaarlijks, of kopen jaarlijks hengstenveulens van ons. Wij weten wat we aan hun hebben, en zij weten wat ze aan ons hebben. Erg prettig werken