Toeristen nemen wild veulen mee

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49085
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Toeristen nemen wild veulen mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 09:01

Bokt
Algemeen

Afbeelding
Het veulen dat door toeristen werd meegenomen met de boot.
Foto: National Park Service Photo/Prinscreen The News & Observer.


Een pasgeboren wild veulen volgde op 26 maart twee uur lang een groep toeristen op Shackleford Banks, North Carolina, USA, zonder dat er andere paarden in de buurt waren. Toen de toeristen hun boot verplaatsten om het eiland te verlaten, probeerde het veulen hen te volgen. Het nationale park verklaarde dat de groep bezoekers bang was dat het pasgeboren dier zou verdrinken, daarom tilden ze het in hun boot en voeren weg.

De betrokken personen zijn aangeklaagd voor het verwijderen van een wild paard uit een nationaal park. Als ze veroordeeld worden, kunnen ze tot zes maanden gevangenisstraf krijgen en/of een boete van 5.000 dollar.

Onderzoekers zeggen dat het voorval begon toen de toeristen "een pasgeboren veulen tegenkwamen" dat hen ongeveer twee uur lang over het eiland volgde.

Ze waren bezorgd toen ze gedurende die tijd geen volwassen paarden zagen. Ambtenaren van het park verklaren dat dat niet ongewoon is binnen de kudde. "Een hengst kan, wanneer hij zijn groep merries probeert te beschermen, hen wegjagen van de plaats waar een veulen slaapt, en een merrie er zo van weerhouden terug te gaan om haar veulen te halen, omdat hij haar niet wil verliezen. In dit geval zou het veulen het contact met zijn kudde kunnen verliezen", aldus een van de parkwachters. "Toen de bezoekers naar hun boot gingen om het eiland te verlaten, probeerde het veulen hen te volgen. Met de beste bedoelingen, denkend dat het veulen zou verdrinken, tilden ze het veulen in de boot en vertrokken, waarmee ze het paard verwijderden van zijn natuurlijke habitat, zijn moeder en de kudde."

De Foundation for Shackleford Horses, een non-profitorganisatie die opkomt voor de wilde paarden die in Cape Lookout National Seashore leven, zal zich nu om het veulen bekommeren.

DDDara
Berichten: 1062
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Toeristen nemen wild veulen mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:27

Ja goed bedoelt..... net als alle mensen die hertjes en egeltjes mee nemen en ze onnodig naar de opvang brengen.....

Wat ik interessanter vind is of het veulen weer met de kudde is herenigt???

Ilse_123

Berichten: 3809
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:30

Paarden zijn geen liggers maar volgers toch? Klinkt mij een beetje als een raar statement in de oren dat een veulen de merrie niet volgt maar blijft liggen... Ik vind de actie van de toeristen dan ook niet zo heel raar en hoop dat er voor hen niet teveel narigheid van komt. Hopelijk vinden ze voor het veulen ook een passende oplossing.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Toeristen nemen wild veulen mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 09:50

Het veulen probeerde hij het water in te volgen? Dat lijkt me zeker geen veilige situatie en snap dat de mensen toen actie hebben moeten ondernemen.

Ik zou eerder denken dat er een nummer te bellen valt in het geval dat je een dier in nood ziet. Dan kan een parkwachter komen.

Wat hebben deze mensen ook met het veulen gedaan toen ze aan land kwamen? Zijn ze bijvoorbeeld meteen met hun verhaal naar een opvang gereden.

Ik je hier alleen maar goede bedoelingen die misschien niet zo handig hebben uitgepakt maar zeker geen kwade bedoelingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:02

Ilse_123 schreef:
Paarden zijn geen liggers maar volgers toch? Klinkt mij een beetje als een raar statement in de oren dat een veulen de merrie niet volgt maar blijft liggen... Ik vind de actie van de toeristen dan ook niet zo heel raar en hoop dat er voor hen niet teveel narigheid van komt. Hopelijk vinden ze voor het veulen ook een passende oplossing.

Paarden zijn volgers idd, herten zijn liggers.
Ik snap de toeristen ook wel.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Toeristen nemen wild veulen mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:15

Ik snap ze ook wel, handig misschien niet maar wel met de beste intenties. En wat als er geen telefoonnummer van een opzichter te vinden was? Dan had ik het veulen ook meegenomen en dan aan land contact opnemen met de opzichter/beheerder. Maar alleen achter laten had ik ook niet gekund denk ik. Ook al weet ik dat er genoeg redenen zijn waarom een veulen alleen word achter gelaten toch zou ik het hulpeloze dier willen helpen. :j

Neon

Berichten: 5005
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Toeristen nemen wild veulen mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:23

Nou ja zeg... normaliter zal een merrie haar veulen toch echt niet alleen laten... het is geen hert... Ze horen elkaar ook echt over grote afstanden...dus 2 uur lang geen moeder vinden betekend naar mijn idee dat het veulen ten dode opgeschreven zou zijn als ze het daar achter gelaten hadden...

Apart hoor...

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Toeristen nemen wild veulen mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:26

Wat ook gek is: hoe krijg je een 'wild' veulen uberhaupt te pakken en in een boot getild? En hoe voorkom je dat zo'n dier niet in paniek raakt op een boot?

Een verhaal vol raadsels...

Dier op de foto lijkt me trouwens niet 'pasgeboren'.

_kimm

Berichten: 1794
Geregistreerd: 27-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:37

Oeps...
Verkeerd
Laatst bijgewerkt door _kimm op 10-04-22 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sosha

Berichten: 3125
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 12:39

De actie was niet slim, maar kan me toch niet voorstellen dat ze daadwerkelijk veroordeeld worden.
De intenties waren goed en ze hebben het veulen blijkbaar ergens afgegeven, dus van 'stelen' is geen sprake.

Bravura
Berichten: 5948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 21:28


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 49085
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Toeristen nemen wild veulen mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 21:36

Bravura: als wij meerdere bronnen hebben voor hetzelfde artikel, dan mogen we er zelf een artikel van maken, en dan is Bokt de bron :)

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:25

Ik snap die toeristen ook. Een jong veulen dat helemaal alleen rondzwerft gaat dat niet overleven.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Toeristen nemen wild veulen mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 14:40

Wat die 'rangers' in feite zeggen: je had het veulen aan z'n lot moeten overlaten, en verdrinken was eigenlijk nog de snelste dood voor het dier geweest.

En dan wordt er aan het einde van (een van de originele) het artikel verwijtend gezegd: het dier moet nu z'n leven als gedomesticeerd dier leiden (ach gut, hoe sneu is de ondertoon) ipv in het wild leven. Nee, sukkels, in plaats van in het wild in een paar dagen (hooguit) op een rotmanier doodgaan.