Algemeen

Juan Matute Guimon helemaal rechts op de foto. Foto:copyright FEI / Liz Gregg
De 24-jarige Spaanse ruiter Juan Matute Guimon neemt deel aan zijn eerste FEI Dressage World Cup™ Finale in Leipzig met zijn paard Quantico. Twee jaar geleden liep hij een hersenbloeding op waardoor hij bijna een maand in coma lag. Hij vertelt over de reis van daar naar waar hij nu is, en de dankbaarheid die hij voelt voor zijn geweldige herstel.....
Twee jaar geleden leek het erop dat je toekomst aan diggelen lag. Hoe voelt het om deze week hier te zijn bij de FEI Wereldbekerfinale?
Het is heel emotioneel om terug te komen op het internationale toneel. Dit is de grootste show die ik in mijn carrière heb gedaan, afgezien van de Wereldruiterspelen in 2018. Maar op persoonlijk vlak is dit de grootste show van allemaal, omdat het het bewijs is dat ik obstakels heb overwonnen en het bewijs dat als je hard werkt en je een droom hebt en die najaagt, dat het dan werkelijkheid kan worden.
Vertel over je ziekte, hoe het je beïnvloedde en hoe je herstelde.
Ik was volledig verzwakt. Ik kon de rechterkant van mijn lichaam niet bewegen en sinds ik na twee maanden in het ziekenhuis weer thuis ben, is het revalidatieproces heel zwaar geweest, veel werk, fysiotherapie, training en veel psychologisch werk. Het is een moeilijke reis geweest.
Verklaar het psychologische deel daarvan... verloor je het vertrouwen in je vermogen om dingen te doen?
De teleurstelling van het niet in staat zijn om dingen te herinneren, dat is moeilijk geweest, vooral voor mijn type persoonlijkheid. Ik ben altijd een perfectionist geweest en ik ben erg ambitieus, maar met deze uitdaging waar ik voor stond was het net een achtbaan, veel momenten van twijfel of ik zou herstellen en weer mezelf zou worden.
Is het eng om erover te praten?
Helemaal niet, ik ben een eerlijk en oprecht type en ik ben er trots op dat ik dit heb overwonnen. Het is een uitdaging geweest, maar ik voel me sterker en beter dan ooit.
Wat heb je gedaan om je aanvankelijke gevoel van hulpeloosheid te overwinnen?
Ik heb doelen gesteld, ik ben altijd gedreven geweest door doelen. Sinds ik uit het ziekenhuis kwam, heb ik gezegd dat ik het Olympische team van Tokio wilde halen, dat was mijn droom, het is altijd mijn droom geweest om een Olympiër te zijn zoals mijn vader. Ik wil de Olympische Spaanse vlag van mijn vader op zijn jas erven - dat is het doel en de motivatie geweest. Hoewel de eerste dag dat ik te horen kreeg dat ik niet in het team voor Tokio zou komen hartverscheurend was, heb ik de volgende ochtend mijn vader gebeld en gezegd: "Het kan me niet schelen, het volgende doel is Parijs 2024" en hier ben ik dan bij de wereldbekerfinale - weer een stapje op de ladder!
Kan je precies beschrijven wat er met je gebeurd is? Je had een hersenbloeding, zomaar uit het niets? Was je van tevoren gevallen of weet je wat de oorzaak kon zijn?
Ik had de week ervoor erge hoofdpijn, de dag voordat het gebeurde vertelde ik mijn moeder dat ik pijn had aan de voorkant van mijn linkeroog, ze was bezorgd dus belden we de huisarts. Het was in de pandemie en in Spanje, op 4 mei 2020 - hij zei neem wat paracetamol en zie wat er gebeurt in een paar dagen.
Het was de eerste week dat we onze huizen mochten verlaten en de paarden mochten gaan trainen, daarvoor mochten we alleen de paarden gaan voeren, we wonen niet op de manege waar we de paarden houden.
Het enige wat ik me kan herinneren is dat ik de volgende ochtend aan het paardrijden was en mijn paard een pauze gaf met wat stappen en ik voelde me echt duizelig. Gelukkig stond mijn vader aan de kant van de ring. Ik stapte van het paard, ging op de grond zitten en ik herinner me levendig dat ik mijn vader zag rondlopen met Quantico (zijn paard) en ik viel bewusteloos op de grond.
Mijn volgende herinnering was dat ik wakker werd in het ziekenhuis, 25 dagen later. Toen ik wakker werd kon ik niet stoppen met huilen, ik was zo bang. Al het lawaai, de mensen die rondliepen op de eerste hulp, ik was zo in de war, ik kon me niet herinneren wat er van dag tot dag gebeurde en ze moesten me blijven vertellen dat ik in orde was, dat ik een ernstige hersenbloeding had gehad. Ik vind het vreemd dat veel mensen nu hersenbloedingen hebben, je hoort er de hele tijd over. Maar de mijne werd veroorzaakt door een aangeboren misvorming. Iets waar ik mee geboren ben. Niet in mijn aderen, in mijn hersenen, het barstte gewoon en het had elk moment kunnen gebeuren.
In het eerste ziekenhuis zei de dokter dat hij niets voor me kon doen, dus werd ik overgebracht van het Hospital Universitario la Paz in Madrid naar Jiménez Díaz. Ik werd geopereerd via de aders in plaats van de slagaders - de operatie in het eerste ziekenhuis via de slagaders was mislukt. Bij de tweede operatie stopte het bloeden en werden de aders dichtgemaakt.
Zijn er nog nawerkingen? Is er nog iets waar je voorzichtig mee moet zijn?
Nee, na alle fysio en training heb ik geen naweeën, ik voel me beter dan ooit, ik ben nu sterker. Ik probeer fit te blijven, hard te lopen, met lichte gewichten te trainen, slank te blijven, voor mezelf te zorgen en de atletenlevensstijl te volgen.
Je hebt een zeer nauwe band met je vader die ook Juan Matute heet - is hij je mentor?
Ja, hij is de reden dat ik ben begonnen. Hij is een veeleisende trainer, een liefhebbende vader, een gulle paardeneigenaar, hij is mijn partner, mijn trainer, mijn vriend - hij is alles voor me! We werken heel goed samen. Hij nam deel aan de Olympische Spelen in Barcelona, Seoul en Atlanta en reserveerde voor Peking in 2008.
Je brengt veel tijd door op het circuit van Florida - is dat omdat het weer er in de winter zo veel beter is dan in Europa?
Nee, ik heb er van 2008 tot 2018 10 jaar gewoond met het hele gezin. Het is een tweede thuis voor me. Mijn belangrijkste basis is in Madrid waar we in totaal 10 paarden hebben, maar ik ga elk jaar terug naar het Winter Equestrian Festival in Florida. Ik ben altijd betrokken geweest bij het Wellington-seizoen, maar dit jaar was het twee jaar geleden dat ik er was vanwege mijn gezondheidsprobleem en de pandemie, en het was heel emotioneel om terug te gaan. De mensen daar zijn allemaal als mijn uitgebreide familie, ik ben om hen heen opgegroeid en ik had een zeer succesvolle start van het jaar deze keer, het winnen van de Grand Prix Freestyle op de 4-Star show met een van mijn hoogste scores ooit!
Hoe lang duurde het voordat je terug was in de topsport na je gezondheidsangst?
Ik deed de Spaanse kampioenschappen vijf maanden nadat het allemaal gebeurd was, maar ik was nog steeds erg zwak, nog steeds 50% zwakker aan de rechterkant, de overgangen waren er niet, ik bewoog te veel, maar ik wilde mezelf en de wereld bewijzen dat als je een doel stelt en de ambitie en de vastberadenheid hebt, je het kunt laten gebeuren!
Wat zijn je verwachtingen voor deze week tijdens de FEI Dressage World Cup™ Final?
Gewoon genieten en dat doe ik nu al - inademen en leren en rondkijken en naar alle ruiters kijken. Om het allemaal in me op te nemen.
Wie is je held in de sport op dit moment?
Ik bewonder Patrik Kittel (SWE) echt, hij is een hele goede ruiter, heel elegant, heel subtiel, heel meelevend ook met zijn paarden, heel liefdevol en altijd gelukkig. Ik deel dat met hem - het geluk, de dankbaarheid om te leven en voor de kansen die we hebben gekregen.
Het is bijna alsof je nu een tweede leven leidt - hoe voelt dat?
Ik ben vol dankbaarheid, maar nog steeds vol ambitie, hoewel ik het nu graag wat rustiger aan doe en besef dat ik al zo ver gekomen ben. Ik geniet er gewoon van. Als je alleen maar naar het einde van de weg kijkt, vergeet je om je heen te kijken en de reis te waarderen.
Wat is je doel op lange termijn in de sport?
Ik zou graag willen strijden voor een topplaats bij de wereldbekerfinale, de Olympische Spelen, de Europese kampioenschappen - bij alle grote kampioenschappen. Ik zou graag een van de topruiters in de wereld zijn. Maar zoals iedereen weet is dat natuurlijk heel moeilijk. Je moet constant bezig zijn met het ontwikkelen van je paarden, je moet paarden scouten, klanten scouten, sponsors en partnerschappen scouten en dit is iets wat ik nog aan het leren ben, dus ik moet nederig zijn en leren van mijn vader.
Het is nog een lange weg te gaan, maar ik ben onderweg.....