Buren uiten zorgen over ezels in Haren: “Ze zijn doorweekt en ijskoud"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Buren uiten zorgen over ezels in Haren: “Ze zijn doorweekt en ijskoud"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 10:57

Sikkom
Algemeen
Ingezonden door Veldbloem

Afbeelding
Dit is niet één van de ezels waar het om gaat in het artikel. Foto: Tim Strater/Flickr

Ezels kunnen niet goed tegen regen en sneeuw. Zeker niet als ze op de tocht staan. Dat is erg slecht voor de gezondheid, melden experts. Maar de eigenaar van twee ezels in Haren heeft daar poep aan. De beesten staan samen met vijf pony’s al dagen buiten op een veldje aan de Hertenlaan vol in de sneeuw, hagel, regen en kille wind zonder een ordentelijke stal. Dat is wettelijk wel verplicht, zegt de voorzitter van de Ezelvereniging.

Klik hier om het hele artikel te lezen.

elnienjo

Re: Buren uiten zorgen over ezels in Haren: “Ze zijn doorweekt en ijskoud"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:02

Er staat een trailer in het weiland waar ze in kunnen schuilen, maar daar gaan ze niet in. Als ze echt zo'n last zouden hebben van de regen zouden ze daar wel in gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:03

Triest weer, en hoezo wordt een veekar goed gekeurd. Het is om te janken.
De regels voor het welzijn van dieren zijn zo een enorme slappe hap, zoveel dieren staan er erbarmelijk bij en worden door de regels niet geholpen.
Bezem door de regels en veel strenger maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:04

elnienjo schreef:
Er staat een trailer in het weiland waar ze in kunnen schuilen, maar daar gaan ze niet in. Als ze echt zo'n last zouden hebben van de regen zouden ze daar wel in gaan.

Angst voor kleine ruimtes is soms te eng.Ding is ook echt te klein om als schuilstal te dienen.
Zonde een reactie als dit.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:09

Beschutting in de vorm van struiken of een simpele schuilstal met droge bodem zou al voldoende kunnen zijn. Waarom heb je in vredesnaam dieren wanneer je ze de meest elementaire zorg onthoudt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:12

Knikmops57 schreef:
Beschutting in de vorm van struiken of een simpele schuilstal met droge bodem zou al voldoende kunnen zijn. Waarom heb je in vredesnaam dieren wanneer je ze de meest elementaire zorg onthoudt?

Struiken zijn niet voldoende voor ezels want i.t.t. paarden hebben zij geen waterdichte vacht. Ook logisch als je bedenkt dat ze oorspronkelijk uit hele droge warme gebieden komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:14

Dit verhaal speelt al maanden.. Een buurtbewoner ofzo heeft het toen op nextdoor gezet waarop ik het voor haar had gedeeld op een grote groep hier in de regio. Toen heb ik een vriend van de eigenaar getroffen wiens telefoonnummer ik aan die meid heb gegeven die het bericht op nextdoor had geplaatst. Wat er daarna verder gebeurd is weet ik niet hoor maar ik vermoed dat er dus wel contact geweest is met die eigenaren ook. Maar die hebben er dan dus blijkbaar niks aan gedaan..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:22

elnienjo schreef:

Wij hebben ook2ezels en met regen enz gaan ze echt niet onder hun afdak staan .. En de als de shetlanders op dat stuk wei lopen staan ze er wel dus afdak is prima.. Tja zeg het maar ze kunnen er droog staan

Misschien de trailer iets meer met frame op stenen/ blokken hout zetten tegen eventueel wiebelen kan niet zien of dat gebeurt is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:26

Ezels willen kennelijk liever bij de rest van de kudde blijven. Ik weet er hier in de buurt 2 te lopen die hebben bij dit soort weer een regendeken op. Schuil is er (maar dat mag niet altijd van de gemeente), maar daar staan ze eigenlijk nooit, willen bij de rest blijven.
Regendeken is vrijwel altijd betere optie als dieren echt droog moeten blijven, zeker als de rest niet gaat schuilen (of ze er niet in laat).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 11:46

Het lijkt mij heel bijzonder dat twee ezels zichzelf naast elkaar inladen in een trailer.
En idd gaan ze in kudde verband niet zo makkelijk apart staan.
Een deken is toch een prima oplossing.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:16

Pfff wat triest.. Waarom neem je dan dieren vraag ik me altijd af..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 12:48

Paar weken ervoor al een Shetlander die niet meer op 1 been kon staan en alleen maar lag. Hij schikderde het af als spelen in de wei en kwam wel weer goed....Politie is uiteindelijk heen gegaan. Vlg dag was shet weg. Ach, die l*l is een handelaar en we zijn al jaren bezig met zijn dieren. Heeft overal in de omgeving wat staan. En alles staat er beroerd bij.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 13:22

elnienjo schreef:

Niet alles wat een dak heeft, is geschikt als schuilstal.
In tegenstelling tot belastingen betalen is dieren houden geen verplichting. Je hoeft het niet te doen. Doe het goed of doe het niet, iets daartussenin heeft niemand wat aan.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 14:29

Een schuilstal waar ze minimaal normaal kunnen keren is toch wel een vereiste als je dieren houdt op een weiland. Een trailer is een leuke oplossing als je 2 shetlanders hebt, niet een kudde van 7.
Ik denk als er een goede schuur was, dat ze met regen allemaal daarin zouden staan en zo niet, dat hebben ze in ieder geval een keuze.
Jammer dat de dieren zo gehouden worden, slechts een dekentje omdoen is blijkbaar al te veel werk voor de mensen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:00

elnienjo schreef:

Tuurlijk joh, echt uitnodigend zo'n trailertje. Een fatsoenlijk schuilstal is wel wat groter en hoeven ze geen laadklep op te lopen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:08

quintusgl schreef:
Paar weken ervoor al een Shetlander die niet meer op 1 been kon staan en alleen maar lag. Hij schikderde het af als spelen in de wei en kwam wel weer goed....Politie is uiteindelijk heen gegaan. Vlg dag was shet weg. Ach, die l*l is een handelaar en we zijn al jaren bezig met zijn dieren. Heeft overal in de omgeving wat staan. En alles staat er beroerd bij.

Zijn jonge dieren aan de Rijkstraatweg, vlakbij Glimmen, ook van hem?

Instanties doen helaas niets. Bij ons in de buurt breekt steeds een jaarling uit. Eigenaar weigert wat aan de omheining te doen of door de dieren te zorgen. In de elf jaar dat ik daar mijn paarden in de buurt heb is het al ellende en verwaarlozing. En de instanties doen hélemaal niks.. Ja toen er eentje echt lag te creperen is hij op last van de politie afgemaakt. Nou. -O-

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:29

Ezels zijn ook wel koppige dieren hoor.
Onze ene ezel staat liever in de regen en gaat echt niet schuilen en als je m binnen wilt zetten gaat ie in z’n ankers }>
De andere ezel die staat bij elk drupje het liefst al binnen of gaat ergens schuilen net zoals 1 pony.
Elk dier is verschillend :D en als ezeltjes niet willen heb je niks te vertellen :+ }>

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 19:45

Nu zal ik heel Bokt wel op mij krijgen, maar tjonge sommige kunnen mooi praten (of beter typen).
Niet iedere gemeente laat een schuilstal toe, ook al staat het in de wet.

Wel moeten de ezels in dit geval dan een deken op.
Dieren moeten goed verzorgd worden, dat is een feit.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:03

Berdien schreef:
quintusgl schreef:

Zijn jonge dieren aan de Rijkstraatweg, vlakbij Glimmen, ook van hem?

Instanties doen helaas niets. Bij ons in de buurt breekt steeds een jaarling uit. Eigenaar weigert wat aan de omheining te doen of door de dieren te zorgen. In de elf jaar dat ik daar mijn paarden in de buurt heb is het al ellende en verwaarlozing. En de instanties doen hélemaal niks.. Ja toen er eentje echt lag te creperen is hij op last van de politie afgemaakt. Nou. -O-

Inderdaad diezelfde handelaar… Zag vanmiddag dat de ezeltjes er iig niet meer stonden. Alle dieren van deze handelaar staan er, al zeker 20 jaar, verschrikkelijk bij :( Vroeger had hij altijd een grote groep achter mijn huis staan. Hoe vaak daar de dierenbescherming en politie wel niet stond…

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:08

windsor14 schreef:
Nu zal ik heel Bokt wel op mij krijgen, maar tjonge sommige kunnen mooi praten (of beter typen).

Dat lijkt mij wat te simpel. Als je gemeente geen schuilstal toestaat, moet je er geen dieren houden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:20

Heb al meermaals gezien dat men een (oude) veewagen op 't land had gezet als schuil/voederstal. Oók juist om makkelijk te laden paarden te krijgen doordat ze die veewagen gingen associëren met voedsel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:21

Bonita_Bon schreef:
windsor14 schreef:

Dat lijkt mij wat te simpel. Als je gemeente geen schuilstal toestaat, moet je er geen dieren houden.

En daar krijg ik dan jeuk van. Je mag er dieren houden, je moet er goed voor zorgen en wat daar bij hoort wordt je vervolgens verboden. En dat wordt dan hier weer eens afgedaan met de dooddoener dan moet je er maar geen dieren houden. Nee, dan zou in dit geval Bokt maar eens in de pen moeten klimmen naar de gemeente en ze duidelijk maken dat er ook aan de kant van de gemeente verplichtingen zitten aan het ondersteunen van burgers zodat die naar eer en geweten de wet kunnen volgen ipv ze laten klem zitten uit gemakszucht of hebzucht door mega kosten op vergunningen ontheffingen te leggen. Gemeente zit er voor de burger, niet andersom.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:40

Klinkt idd hetzelfde zoals pro wolf lieden over boeren praten. Moeten ze hun vee maar ophokken 8)7

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:59

Maar je weet momenteel dat een schuilhok bijna nergens mag.
Dan kun je boos worden op de gemeente of wie dan ook, maar je weet dat het niet mag.
Waarom dan dieren aanschaffen waar je weet dat ze niet goed gaan staan?

Dus eerst een dier kopen en dan klagen op de gemeente (of op wie het wel in orde heeft) is wel de omgekeerde wereld.

Dat de wet daarin soepeler mag worden... misschien.....
Per schuilstal mogen dan wel strenge regels komen.
1 hoe groot en hoe ze eruit zien.
Maar ook hoeveel m2 grond er minimaal bij moet zitten. Per schuilstal maar ook per paard.
Niet dat je dadelijk overal op elke 1000m2 stallen ziet staan, met hooibalen enz
Want dan is het buitengebied ook zo een grote bende.
En dat is wel hoe veel paarden eigenaren zijn, teveel paarden op te weinig grond. Klapperende omheiningen, blubber door teveel dieren enz.
Maar anders is het te duur en dat ligt ook weer aan iedereen...niet aan de eigenaren die bij voorbaat een dier niet verplicht hoeven te kopen....

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 23:59

windsor14 schreef:

En ze worden dus niet goed verzorgd want ze hebben geen schuilstal.

Ik neem geen hond omdat ik daar te weinig tijd voor heb en een hond niet kan bieden wat hij nodig heeft. Ik zou een olifant in de tuin ook wel leuk vinden maarja ik kan zo'n dier niet houden en niet goed verzorgen. En als ik dus een weiland bezit waar geen schuilstal op mag, koop ik geen dieren (ezels) die dat wel nodig zijn.