Paardenhaar: goed nestmateriaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Paardenhaar: goed nestmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-22 19:09

*Bokt
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Scott Heavin/Flickr.

"In mei leggen alle vogels een ei", zo luidt een bekend Nederlands gezegde. Nu hoeft het niet perse mei te zijn voor vogels, om hun eitjes te leggen, sommige vogels leggen nu al. Het belangrijkste dat nodig is om een ei te leggen, is de plaats waar het ei gelegd wordt: een nest. Een vogelnest kan uit verschillende materialen bestaan, van takjes tot blaadjes, van klei tot stro, tot mos, maar ook wat meer bijzondere materialen, zoals tie-wraps, de tape van een cassettebandje en haar.

Geen zorgen, je kan gerust nog zonder hoofdbescherming in de natuur lopen, vogels geven namelijk de voorkeur aan dierenhaar. Niet alleen hondenhaar wordt gebruikt, ook paardenhaar is favoriet bij de diertjes. Het belangrijkste voor de vogels is dat het nestmateriaal zacht is, en wat is er nu zachter dan de wintervacht van een paard dat aan het verharen is?

Boswachter Frans Kapteijns vertelt: "In het buitengebied zie je nu in de lente nogal wat kauwtjes op de rug van een pony zitten. Ze verlossen dan de pony van zijn jeukende wintervacht en gebruiken dat voor hun nest." Het achterlaten van flinke hoeveelheden haar in de natuur vindt hij geen goed idee: "In de lente komen daar wel vogels op af, maar buiten het broedseizoen blijft dat liggen. Dat haar verteert niet en dat is niet goed voor het wild."

Er zijn vogels die hun nest recyclen. Kapteijns heeft nog een tip voor ons. "Het koolmeesje zal in principe zijn nestje één keer heel goed bekleden met zacht materiaal, bij een tweede legsel 'schudden ze het bed' gewoon op. Je hond borstelen in de tuin (of je paard op het erf) is dus een goeie tip."

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 07:10

Hier zitten we in de bossen maar bij het borstelen ruimden we het haar zo goed als op. De restjes werden opgeruimd door de vogels. Manen- en staart haar is al helemaal niet fijn voor nesten. Daar hangen de jonge vogels zich in op. Helaas hier vroeger de ervaring gehad met zwaluwen in de stal. Alle manen en staart haren werden dus tot op de laatste haar zorgvuldig opgeruimd sindsdien.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 07:55

Klopt, lange haren zijn juist niet de bedoeling. Hier in de vogelopvang komen ze ook binnen, dieren helemaal vertrikt in lang hoofdhaar, pootjes of teentjes soms al helemaal afgekneld, opgezwollen en pijnlijk. Ongetwijfeld is het met de beste bedoelingen buiten neergelegd, maar beter gewoon niet nee... En bij ons komen natuurlijk ook alleen de vogels die zichtbaar zijn, en op de grond in de tuin terecht zijn gekomen waar mensen ze makkelijk hebben kunnen vangen. De dieren die stilletjes in hun nest, op het dak, boom of waar dan ook langzaam sterven die zie of hoor je niet.

Dus bij deze, graag alleen de veel kortere vacht haartjes, niet de manen en staartharen, ook niet je eigen haren :D

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
Popcorn smiley: http://www.migaria.com/popcorn.gif

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:04

Goh, dat wist mijn vader zaliger al.

Paardenhaar helpt ook voor minder ongedierte in het nest en de meeste vogels weten dat.
In de tijd dat mijn vader nog een volière had, haalde hij paardenhaar bij mijn oom of bij kennissen met paarden. Dan had je minder ongedierte in de nesten, meer jongen die het overleven en dus minder risico op andere ellende vanwege dode kuikentjes.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Popstra

Re: Paardenhaar: goed nestmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:37

Paarden vacht is geen probleem. Haar uit de manen en staart wel. Dat snijd als een vogel er in klem komt te zitten

HOOISTOMER TE KOOP. DE ORGINELE. 5X GEBRUIKT. VOOR INFO STUUR GERUST EEN PB

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 09:55

Hier waren de vogels al heel vroeg met het mooie weer bezig in maart, alleen toen liet het haar nog niet goed genoeg los op alle plekken bij onze Fries, hij is meestal vrij laat met het haar los laten. Iets verder op in de maand ging het beter, toen zag ik ze met snavels vol weg vliegen van zijn rug af.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:54

Als ik hier thuis m'n sjabrak uitborstel stop ik vanaf ongeveer februari de haren in een kokertje van kippengaas. Dat hang ik dan in een grote laurierkers in de tuin. Er steken altijd wel wat plukjes uit waar de vogels er aan hebben zitten trekken. Maar dan omstreeks maart-april (paar weken geleden dus) roven ze hem in een keer leeg. Veel dankbare kuikentjes hier. :D

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 21:59

axel_1997 schreef:
Als ik hier thuis m'n sjabrak uitborstel stop ik vanaf ongeveer februari de haren in een kokertje van kippengaas. Dat hang ik dan in een grote laurierkers in de tuin. Er steken altijd wel wat plukjes uit waar de vogels er aan hebben zitten trekken. Maar dan omstreeks maart-april (paar weken geleden dus) roven ze hem in een keer leeg. Veel dankbare kuikentjes hier. :D

Oh wat een leuk idee!

Zijn vogeltjes nog erg kieskeurig of mag het ook geschoren vacht haar zijn?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 22:02

Geschoren heb ik nog niet geprobeerd maar ik hoor geen klachten.
Wel een keer gehad dat het fjorden-haar werd meegenomen terwijl ze het tinker-haar niet moesten. HAHA!
Een schuin plankje als afdakje op het kokertje is wel handig zodat het niet te veel verregent.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 22:09

Ik doe ook elk jaar vachtharen in netjes waar vetbollen in hebben gezeten voor de tuinvogels. Zo leuk om te zien hoe dankbaar ze gebruik maken ervan :D

Misschien moet je jezelf eerst tegenkomen, voordat je het kunt zijn.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 12:31

vroeger verzamelde ik in het voorjaar altijd het uitgeborstelde paardenhaar van mijn pony voor mijn vroegere buurjongen die parkietjes fokte.

"If you climb in the saddle, be ready for the ride!"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie