Sport

Steve Guerdat (midden) viert zijn zege tijdens de FEI Jumping World Cup™ Final 2019.
Foto: FEI/Liz Gregg.
De Zwitserse titelverdediger, Steve Guerdat, heeft de Longines FEI Jumping World Cup™-titel drie keer gewonnen in zijn indrukwekkende carrière. Hij vertelt over zijn hoop voor de finale van 2022 in Leipzig, Duitsland, deze week.
Hoe is de aanloop naar de finale van dit jaar?
"Mijn paard (Victorio des Frotards) voelt zich goed. Sinds een paar weken lijkt hij op het juiste punt te zijn. Ik ben blij dat het begint, en dat ik mijn werk heb gedaan voor ik hier kwam en dat ik hem in topvorm heb gebracht.
Ik nam hem voor twee weken mee naar Arezzo (Italië), alleen maar om te trainen. Ik had daar vijftien paarden en ik was van plan om in de tweede week terug te gaan om hem thuis te rijden, maar ik vond het beter om hem mee te nemen. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want het was erg leuk om hem op het platteland te rijden en om daar te trainen. Ik heb hem gewoon een paar kleine sprongetjes laten maken om hem in vorm te houden. Vorige week kwam hij vrijdag thuis en ik heb hem maandag thuis een beetje laten springen, en nu zijn we hier."
Wat zijn de sterke punten van je paard?
"Hij is een heel ander paard dan ik dacht dat hij was toen ik hem kreeg. Hij was heel succesvol op 2*-niveau met een Franse ruiter en ik dacht dat hij een heel goed tweede paard kon zijn, een snelheidspaard, dus hij moest proberen om te winnen op 1.45m. Maar ik was verrast dat het niet zo makkelijk was om de sprongen te nemen als ik snel ging. Hij had veel meer vermogen dan ik had verwacht, dus het was andersom. Ik dacht dat hij zo voorzichtig was en niet makkelijk sprong, maar ik ontdekte dat hij soms niet zo voorzichtig was maar super makkelijk sprong. Het kostte ons een tijdje om op elkaar ingespeeld te raken en hij had meer ervaring nodig op de hogere sprongen, maar sindsdien is hij erg succesvol.
Maar ik vind het nog steeds moeilijk om hem "op de dag" te hebben. Hij wint een Grote Prijs waarvan ik niet had verwacht dat hij die zou winnen, hij springt geweldig, en dan de week erna springt hij niet zo goed en wint toch. En dan springt hij super, maar heeft vier fouten, acht fouten, ik kan niet op voorhand zeggen hoe het zal zijn. Daarom ben ik blij dat hij zich nu goed voelt, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik er deze week 100% vertrouwen in heb."
Dit is je veertiende World Cup Final. Wordt het niet saai?
"Nee, helemaal niet! Voor mij is de Wereldbekerfinale altijd iets geweest waar ik tegenop heb gekeken, al toen ik nog heel jong was en net begon. De World Cups waren het hele winterseizoen het hoogtepunt, en dan de Wereldbekerfinale. Toen ik een kind was, was het een droom om dit te doen, en nu ik er vandaag deel van uitmaak, voel ik me gezegend om te doen waar ik als kind al van droomde."
Je hebt drie titels gewonnen, met drie verschillende paarden. Hoe geweldig is dat?
"Ik kijk niet graag terug, maar als ik dat doe krijg ik meer spijt dat ik twee overwinningen heb gemist met mijn beste paard, Nino. Twee keer zat ik in de barrage voor de winst en eindigde ik met hem als tweede. Ik had ze allebei moeten winnen. Als ik terugkijk denk ik niet aan de drie (overwinningen), ik denk aan de twee die ik gemist heb!
Maar ik ben hier deze week en net zo opgewonden als ik was bij de eerste!"
Heeft je vaderschap (van Ella, die nu 1 jaar is) iets veranderd?
"Natuurlijk verandert het dingen, ik heb veel meer verantwoordelijkheden nu ik mijn dochter heb. Het leven met een kind is niet hetzelfde. Soms voel ik me slecht om het te zeggen maar ik geloof dat omdat ik zoveel geweldige paarden heb gehad waar ik zo'n sterke band mee had, dat het voelde alsof ik al eerder vader ben geweest! Het is anders, maar je moet naar ze opkijken, voor ze zorgen. Je denkt dag en nacht aan ze, zoals ik nu met mijn kind doe."
Wat heeft het rijden op Victorio je geleerd?
"Toen ik hem kreeg, had ik grote verwachtingen. Toen ik die hoop een beetje verloor, dacht ik "nee, ik moet een manier vinden om hem te begrijpen, om geduldiger met hem te zijn en ik moet niet boos zijn omdat hij een fout heeft gemaakt. Ik moet leren hoe ik een betere ruiter kan zijn en hem beter kan begrijpen.
Hij maakt geen fouten, ik begrijp hem gewoon niet op de juiste manier. Hij heeft me geleerd niet koppig te zijn, maar meer open-minded over hoe ik hem anders moet rijden en met hem om moet gaan zodat we elkaar beter begrijpen."
Wat is er zo speciaal aan weer starten in Leipzig?
"Het eerste bijzondere is dat ik, als ik aan Leipzig denk, mezelf mijn eerste grote proef zie winnen. Ik was 16 en won een auto, en ik kon er niet mee rijden! Ik versloeg Marcus Ehning, Hugo Simon, en Ludger Beerbaum in de barrage. Het is een geweldige herinnering. Dit concours heeft veel geschiedenis en natuurlijk denk ik aan Christian Ahlmann en Taloubet, winnaars in Leipzig in 2011."
Wat zijn je doelen voor de komende dagen?
"Ik moet eigenlijk leren omgaan met een nieuwe situatie. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik hier op het toppunt van mijn kunnen, en 100% zelfverzekerd aankwam. Ik heb momenteel een dieptepunt. Er komen fantastische paarden aan, maar ze zijn nog te jong, dus ik heb een beetje een achterstand.
Venard (de Cerisy) heeft vorig jaar veel voor me gedaan, dus ik moest hem deze winter pauze geven omdat hij dit jaar de grote outdoorwedstrijden is moet lopen. Maddox is moeilijk binnen, dus ik pakte Victorio en we zijn niet erg succesvol geweest de laatste paar maanden.
Ik had veel paarden in Spanje en Italië, om te proberen de volgende generatie paarden op te leiden. Ik geloof dat het veelbelovend is, maar als je mijn resultaten van de laatste vier tot zes maanden bekijkt, zijn ze niet geweldig geweest. Het is niet makkelijk, want hoe graag ik ook rijd, ik wil ook graag winnen. Er zijn dus veel korte zondag nachten geweest met weinig slaap, denken over hoe te verbeteren en te veranderen, het is een nieuwe situatie. Ik denk dat mijn geluk moet veranderen, maar ik ben klaar om te vechten en ik neem het dag per dag. Ik rijd zo goed als ik kan en zie wel wat het brengt."
Voel je veel druk?
"Nee, ik ben gewoon blij om hier te zijn en mee te doen. Het is echt spannend! De World Cup Finals zijn altijd iets geweldigs voor me geweest en dat zijn ze nog steeds. Het is geen kwestie van druk, meer een kwestie van zelfvertrouwen dat op dit moment niet 100% bij me is. Ik moet beter rijden dan ik de laatste maanden heb gedaan. Victorio heeft vijf vijfsterren Grand Prix-wedstrijden gewonnen, dus ik weet dat hij het kan, maar ik heb te veel fouten gemaakt en ik ze nu niet meer maak."
Wie denk jij dat favoriet voor de titel zijn dit jaar?
“Martin Fuchs (Zwitseland), Harrie Smolders (Nederland) en McLain Ward (USA).”
Je hebt vaak gezegd dat John Whitaker uit Groot-Brittannië (kampioen in 1990 en 1991) je idool is, wat bewonder je het meest aan hem?
"Zijn rijkunst. Hij houdt het zo simpel als het maar kan. Het is alsof ik denk dat John niet weet wat hij doet, hij zit daar gewoon en zorgt dat het werkt. Hij spreekt dezelfde taal als het paard en dat is het mooiste wat je in onze sport kunt krijgen. Het is zelfs beter dan winnen."
Hoe zou je je band met Victorio omschrijven?
"Het is een beetje ingewikkeld voor mij, misschien is het makkelijker voor iemand anders. Daarom verveelt het nooit, want je blijft leren en elke dag bij elke wedstrijd leert hij me iets nieuws. Het is net als met mensen, soms kom je gewoon overeen in het begin en soms kom je nooit overeen. En soms kom je 70% of 80% overeen. Ik denk niet dat ik ooit 100% met hem zal overeenkomen, maar we komen goed genoeg overeen om succesvol te zijn. Niet veel paarden hebben in hun carrière vijf Grote Prijzen met vijf sterren gewonnen, maar hij heeft dat voor mij gedaan. Hij heeft me dus al veel gegeven."
Wat kan een paard verwachten, als Steve Guerdat op hem rijdt?
"Concentratie. Mijn belangrijkste ding als ik iemand train is, zodra je op het paard zit moet je 110% gefocust en geconcentreerd op hem zijn. Omdat je besloten hebt hem uit de wei te halen en een zadel op te doen en hem te gaan rijden, is het minste wat je kunt doen 100% bij hem zijn en geconcentreerd zijn, zodat we geen sprongen of oefeningen overdoen omdat je niet geconcentreerd was.
Ik hou er niet van om dingen te overdrijven, ik geloof niet dat ik mijn paarden te veel push, en ik probeer heel geconcentreerd te zijn als ik ze rijd, uit respect voor hen."