Paardentherapie kan mensen met autisme of trauma’s helpen binden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Paardentherapie kan mensen met autisme of trauma’s helpen binden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-22 21:27

Bokt
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie.

“Een paard oordeelt niet”, zegt Margarita de Bourbon de Parme bij WNL Op Zondag op NPO 1. De prinses was te gast in het programma om aandacht te vragen voor het effect dat paarden kunnen hebben op het welzijn van mensen met onder meer autisme of een posttraumatische stressstoornis (PTSS). De prinses deed dat in haar rol als bestuurslid van de stichting Paard Verbindt, een organisatie die zich inzet voor projecten waarbij paarden van invloed kunnen zijn op de mentale en psychische gezondheid van mensen.

“Een paard leeft ook in het nu”, zegt de prinses. “In de ogen van een paard doe je nooit iets fout, maar ook nooit iets goed. Het paard leeft in het nu en daardoor word je als vanzelf zelf ook weer even in het moment gezet”

Paardentherapie is succesvol omdat de mensen een band met het paard opbouwen. Omdat ze met paarden werken, krijgen ze de rust en ruimte om een band te creëren, wat ze weer het vertrouwen kan geven in een band te kunnen hebben met iemand. Voor mensen met autisme is het dan gemakkelijker te binden met een paard, voordat zij ook proberen te binden met mensen.

Prinses Margarita geeft aan dat ze de vaardigheden die ze heeft geleerd bij paarden, ook in haar dagelijkse leven gebruikt. “Je leert bij paarden vertrouwen op te bouwen, maar ook verantwoordelijkheid te krijgen en te nemen. Je moet gedisciplineerd zijn, want of het nu mooi weer is of koud, je moet erheen. En je leert plannen en organiseren, want als je jong bent moet je ook je huiswerk maken, maar je wilt ook naar je paard. Kortom, een hele lijst.”

De prinses gaf aan dat ze die ochtend, voordat ze naar de studio vertrok, haar zes paarden had gevoerd en hun stallen had uitgemest.

ikkedus

Re: Paardentherapie kan mensen met autisme of trauma’s helpen binden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 22:05

Ik heb ooit een tweetal fantastische ervaringen bij paardentherapie mee mogen maken. Het kan echt heel waardevol zijn. Voor mij in ieder geval zeker.

[o]

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 00:10

Zelf autistisch en PTSS.
Zonder mijn paarden had ik niet meer geleefd. De beste therapeuten die er bestaan!

Tevens bezig met mijn tweede boek, waarin autisme en de combinatie met dieren wel een groot deel is van mijn boek!

Dit was in mijn eerste boek een stuk minder, maar nu is het de tijd om dat nog meer bespreekbaar te maken.
Autisme is niet enkel maar een beperking.

The best therapist never said a word to me...
They look into my soul and he knows everything.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:32

EarthFocus schreef:
Zelf autistisch en PTSS.
Zonder mijn paarden had ik niet meer geleefd. De beste therapeuten die er bestaan!

Tevens bezig met mijn tweede boek, waarin autisme en de combinatie met dieren wel een groot deel is van mijn boek!

Dit was in mijn eerste boek een stuk minder, maar nu is het de tijd om dat nog meer bespreekbaar te maken.

Honden werken ook goed.

En helemaal met je eens wat betreft dat autisme meer is dan enkel een beperking, jammer dat het door velen echter nog steeds zo gezien wordt. Autisten worden veelal ook als 'dom' behandeld. Zo onterecht.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 08:50

EarthFocus schreef:
Zelf autistisch en PTSS.

Er is ook een enorm verband tussen PTSS en Autisme. Het een lijkt bijna niet te bestaan zonder de ander. Zeker bij "hoog functionerend" autisme.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 09:06

Peelie schreef:
EarthFocus schreef:
Zelf autistisch en PTSS.

Er is ook een enorm verband tussen PTSS en Autisme. Het een lijkt bijna niet te bestaan zonder de ander. Zeker bij "hoog functionerend" autisme.

Inderdaad, daarbij ook dwangstoornis en angststoornis en nog een hoop erbij, maar het gaat erom dat de dieren mij op de been houden! En bij veel mensen gebeurt dat.

Ik heb ook vier honden, dus ik heb eigenlijk alles wat het leven leefbaaf moet maken.
Maar ondanks dat ik dat allemaal heb en een geweldige moeder, struggle ik elke dag.

En ook voor vele anderen zal dit gelden!

The best therapist never said a word to me...
They look into my soul and he knows everything.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:59

Sommige mensen komen te weinig buiten, vitamine D tekort. Volgens diverse (recente) reclamespotjes kun je "de zon en het buiten zijn" in vitaminevorm in een potje kopen....

Dan zeg ik; "heb ik niet nodig, ik heb vitamine Equus / Equestrian in overvloed".

Nee mooi artikel hoor, maar eigenlijk is dit iets wat, vooral hier op Bokt, mensen al lang weten en hebben mogen ervaren.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 14:23

Wauw wat gaaf om dit te lezen op de Bokt voorpagina. Ik ben in het proces om de diagnose voor PTSS te krijgen, ben hoogsensitief en zit ook op het autistisch spectrum. Ik ben me net aan het orienteren op paardentherapie, heb er nu echt zin in!

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 16:45

(Autisme & ADHD) Ik noem mijn roan merrietje altijd mijn therapie paardje. Ik ben door haar zeker een stuk socialer geworden. Ze spiegelt, en op wandelingen altijd een aanspreekpunt waardoor ik meer met vreemde mensen ging praten.

Structuur heb ik overigens niet geleerd door paarden te hebben, dat hebben we thuis ook nooit aangehouden. Ik kan nog steeds niets plannen :')

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie