Sport
De Amerikaanse jonge Grand Prix-ruiter Hope Cooper heeft haar Don Diamond, het paard waarmee ze haar carrière startte, uit de sport gehaald. Don Diamond is een zeventienjarige Oldenburgse ruin van Don Gregory uit Reine Seide (v. Rohdiamant). Hij is gefokt door C. Crone Münzebrock.
Duitse start
De donkerbruine ruin werd in 2009 als vierjarige voor het eerst uitgebracht door Christine Struckmann in Duitsland. Ze reed hem tot M-niveau en showde hem op regionale evenementen tot 2012. Don Diamond werd aangekocht door Viola Abrahams voor de Amerikaanse Jane Karol uit Concord, Mass.
Amerikaans Jeugdruiters Paard
Karol wees het rijden op Don Diamond toe aan haar dochter Hope Cooper. Ze kwalificeerde hem meteen voor Regio acht op de North American Junior Riders Championships 2013, waar ze veertiende werden in de individuele proef en achtste in de Kür op Muziek. Ze werden zevendee op de 2013 U.S. Junior Riders Championships.
Een jaar later stapte de achttienjarige Cooper over naar young riders niveau met de achtjarige Don Diamond en namen deel aan de 2014 North American Young Riders Championships, waar ze teambrons scoorden, individueel proefbrons en vijftiendee werden in de kürfinale.
Sprong naar Grand Prix
Een stofwisselingsprobleem hield Don Diamond een tijdje uit de wedstrijdring, maar thuis werkte hij toe naar Grand Prix. In 2017 reden ze één medium tour niveau CDI in Saugerties en in 2019 maakten ze hun internationale debuut op Under 25 Grand Prix niveau.
Cooper en Don Diamond reden van 2019 tot en met 2021 in de U25-klassen op het Global Dressage Festival in Wellington. Hun laatste CDI start was in april 2021, toen ze de Inter II en korte Grand Prix wonnen met zeventig procent scores.
In de zomer van 2021 was Cooper in Europa bij Don Diamond om te trainen met Isabell Werth en Christoph Koschel.
Terugtrekking uit de sport
"Met een zwaar hart maar zo veel dankbaarheid heb ik de echt moeilijke beslissing genomen om mijn danspartner van tien jaar Don Diamond met pensioen te sturen," nam Cooper op Facebook. "Zoals velen van jullie weten hebben we veel hobbels op onze weg gehad, van stofwisselingsproblemen waardoor ik Diamond bijna op jonge leeftijd met pensioen moest sturen tot de normale hobbels op weg naar Grand Prix. We zijn echt van samen leren vliegen naar de GP gegaan. Ik ben supertrots op mijn team dat Diamond -die niet zo'n makkelijke aanhouder is- de afgelopen jaren zo goed heeft gemanaged dat hij nu als een uiterst gezond en energiek GP-paard met pensioen kan gaan."
Don Diamond is naar het erf van Melissa Cool in Tennessee gestuurd, waar hij met pensioen gaat voor hopelijk een lang gepensioneerd leven in de wei.