Sport Elite-predicaat voor Bonito C van de Wijdewormer (Dries 421)

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Sport Elite-predicaat voor Bonito C van de Wijdewormer (Dries 421)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 17:24

Phryso.com
Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


Ze zijn nog maar ruim drie jaar een combinatie: Romy Diemeer en Bonito C van de Wijdewormer (Dries 421 x Jillis 301). Het duo gaat als een speer: begonnen in de L kan ‘Bo’, zoals de veertienjarige ruin genoemd wordt, nu al het predicaat Sport Elite op zijn papier laten bijschrijven.

Vorig jaar juni maakte Romy haar subtop-debuut met Bo. “Het is best bijzonder dat we zo snel op dit niveau zijn beland; Bo had nog weinig wedstrijdervaring toen ik hem ging rijden, en hij was niet héél jong. Mede dankzij de lessen en het enthousiasme van Anouk Hansen van het Jeugd Stimuleringsplan is onze ontwikkeling vorig jaar in sneltreinvaart gegaan.”

Luisteren naar je paard
Omdat de tips van deze Grand Prix-amazone hun vruchten afwierpen, wilde Romy heel graag ook in 2022 deel uitmaken van het JSP. “En dat lukte! Anouk ziet de potentie bij ons, mede omdat we zoveel progressie hebben geboekt vorig jaar. Bij haar heb ik geleerd om heel goed te luisteren naar wat je paard aangeeft. Bij Friese paarden is dat moeilijker dan bij bijvoorbeeld een KWPN’er; ze geven minder snel aan wanneer het genoeg geweest is.”

Opleider
“Anouk vindt het ook belangrijk dat ik begrijp waar ik mee bezig ben, en waarom”, vervolgt Romy, die dit jaar havo-examen doet en daarna de opleiding HBO Bouwmanagement & Vastgoed wil gaan doen, zodat ze bij het bedrijf van haar vader kan gaan werken. “Ik moet niet alleen de aanwijzingen van Anouk opvolgen. Zij maakt mij een betere ruiter, maar óók een opleider.”

Happy en blij
Haar moeder helpt haar met het wedstrijdmanagement rondom Bo, van voer tot en met afwisseling in het werk, en wedstrijdplanning, met vooral als doel om de ruin happy en blij te houden. “Ik moet zorgen dat hij lol heeft en houdt tijdens het werk. We trainen maar drie keer in de week dressuurmatig; de overige dagen gaan we bijvoorbeeld naar buiten, of stappen op het harde. Hij komt ook veel in de paddock of in de wei.” Een puntje bij Bo – en bij alle Friese paarden – is dat hij aanleg heeft om dik te worden. Vandaar dat hij suikervrij voer krijgt. “Ik ben heel zuinig op Bo, je kunt niet vijf, zes dagen in de week 100% of nog meer vragen van een paard.’

Uitslover
Voornaamste eigenschap bij Bo is misschien wel zijn werklust. Romy: “Hij is zó ijverig en biedt zoveel aan! Hij zou zichzelf voorbij lopen als ik elke dag volop zou trainen, met blessures tot gevolg. Voor mij gaat hij door het vuur. Mijn moeder rijdt hem ook wel eens, maar voor haar slooft hij zich niet zo uit als voor mij, dat is leuk om te merken. Bo is míjn maatje!”

Puntjes op de i
Romy werkt er samen met Anouk en haar vaste instructeur Dirk Jan Dekker hard aan om de puntjes op de i te zetten. Dat resulteerde de afgelopen weken vier keer in minimaal 60% en zaterdag jl. was er 63% in de Intermediaire I. “We hebben nog altijd de stijgende lijn te pakken; de piaffe en passage doet hij heel goed. Aan de eners moeten we nog meer werken; hij maakt er al een hele rij, maar die kunnen beter.”

Op naar de Grand Prix
Vorig jaar zomer liet Romy weten dat ze vóór haar twintigste de Grand Prix wilde bereiken. ‘Maar maak daar maar “voor m’n negentiende” van’, lacht ze. ‘Je weet het natuurlijk nooit, je kunt niks afdwingen. Maar zoals het er nu naar uitziet, durf ik mijn doel best een beetje bij te stellen!’

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.