Eric Lamaze trekt zich terug uit springsport

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Eric Lamaze trekt zich terug uit springsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 17:14

Equnews.nl
Sport

Afbeelding
Eric Lamaze (midden) tijdens de OS in Beijing in 2008 waar hij de gouden medaille won.
Foto: FEI/ Flickr


Canadees Olympisch kampioen Eric Lamaze heeft met spijt en verdriet aangekondigd dat hij zich officieel heeft teruggetrokken uit de springcompetitie.

Lamaze, die sinds 2017 vecht tegen hersenkanker, nam voor het laatst deel aan het CSIO5* Spruce Meadows 'Masters' toernooi in Calgary, AB, waar hij het Canadese Show Jumping Team verankerde naar de overwinning in de $600.000 Bank of Montreal Nations' Cup op 11 september 2021. Daarna nam hij een stap terug uit de competitie om zich te concentreren op zijn gezondheid, niet wetende dat zijn laatste wedstrijdoptreden op eigen bodem zou zijn, op zijn favoriete locatie, Spruce Meadows, waar hij de grootste geldwinnaar aller tijden is met een carrière verdiensten van meer dan $ 6,7 miljoen.

In februari van dit jaar werd Lamaze door Equestrian Canada (EC), de nationale federatie voor de paardensport, benoemd tot Technisch Adviseur Springen, wat onder meer inhoudt dat hij chef d'equipe is voor het Canadese Show Jumping Team.

"Het is met grote droefheid dat ik deze beslissing neem," zei Lamaze, die gevestigd is in Wellington, FL, en Brussel, België. "Er is een deel van mij dat zich echt boos voelt omdat ik heb gevochten tegen kanker met de hoop om weer te rijden en ik ben verpletterd dat dat niet het geval zal zijn. Ik heb altijd gezegd dat ik op mijn eigen voorwaarden met pensioen zal gaan als de tijd rijp is. De situatie met mijn gezondheid heeft me gedwongen om de beslissing eerder te nemen dan ik me had voorgesteld, maar de positieve kant is dat ik nog steeds de wil heb om te winnen en kan bijdragen aan het Canadese team en de sport waar ik van hou door mijn nieuwe rol als chef d'equipe."

"Nu moet ik mijn aandacht richten op het teruggeven van mijn kennis aan mijn collega-ruiters," vervolgde Lamaze. "Ik heb er altijd van gehouden om paarden en ruiters les te geven en voor te bereiden op grote kampioenschappen. Ik zal deze ruiters alle kansen geven die ik zelf ooit heb gehad en ik heb geweldige ideeën voor de toekomst. Ik wil dat elke Canadese ruiter weet dat hun dromen ook mijn dromen zijn. Als zij winnen, win ik ook."

Sinds hij de functie van chef d'equipe overnam, heeft Lamaze het Canadese team naar tweede plaatsen geleid in zowel de CSIO4* Nations Cup in Wellington, FL, op 5 maart 2022, als de CSIO5* Longines FEI Jumping Nations Cup™ in Coapexpan, Mexico, op 20 maart 2022. Gezien zijn bewezen staat van dienst als Olympisch atleet en trainer, in combinatie met zijn persoonlijke populariteit, is er een enorme golf van opwinding en teamgeest ontstaan onder de Canadese topatleten en supporters in het algemeen.

"De nieuwe functie heeft veel meer tijd gekost dan ik aanvankelijk had gedacht, maar ik hou van de energie die we creëren en de weg die we zijn ingeslagen", aldus Lamaze. "De opwinding onder de Canadese ruiters en de steun die ze me hebben gegeven, hebben mijn beslissing veel gemakkelijker gemaakt. Wat ik persoonlijk opgeef door niet mee te doen, win ik tien keer meer door andere Canadezen te leiden op hun weg naar succes. Ja, het is bitterzoet, maar wetende dat ik nog steeds een enorme bijdrage kan leveren aan de sport in een andere rol, laat me vrede hebben met mijn beslissing."

Als Canada's meest gedecoreerde hippische atleet, is Lamaze's palmares zowel lang als indrukwekkend. Sinds hij in 1992 voor het eerst in het Canadese springteam werd opgenomen, heeft Lamaze in zijn 30-jarige carrière medailles gewonnen op alle grote wedstrijden. Zijn bekroning was het winnen van individueel goud en teamzilver in zijn Olympische debuut op de Olympische Spelen van 2008 in Peking met Hickstead, gevolgd door een individuele bronzen medaille op de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro, Brazilië, met Fine Lady 5.

Lamaze nam ook deel aan de laatste zeven opeenvolgende Wereldruiterspelen tussen de jaren 1994 en 2018, waarbij hij een individuele bronzen medaille won op de editie van 2010 in Lexington, KY, waar Hickstead werd geëerd met de titel van 'Beste Paard.' Hij vertegenwoordigde Canada ook in vijf opeenvolgende Pan American Games en leidde Canada naar de gouden teammedaille op eigen bodem in zijn laatste optreden in 2015 in Toronto, ON.

Na meerdere malen de nummer één ruiter van de wereld te zijn geweest, zes wereldbekerfinaletitels te hebben betwist, en elke grote grand prix titel over de hele wereld te hebben gewonnen, zijn Lamaze's bijdragen aan zijn land en zijn sport zowel nationaal als internationaal enorm. In 2021 werd Lamaze onderscheiden met de Orde van de Sport, de hoogste erkenning die een atleet van zijn land kan krijgen, en werden hij en Hickstead opgenomen in Canada's Sports Hall of Fame.

"Er zijn zoveel mensen te bedanken voor mijn carrière, vooral de eigenaren die ik persoonlijk zal bedanken voor het vertrouwen in mij met hun paarden," concludeerde Lamaze. "Ik ben zo verdrietig dat ik deze aankondiging moet doen, het is een van de moeilijkste dingen die ik ooit heb moeten doen, maar ik ben tegelijkertijd opgewonden dat ik nog steeds een rol kan spelen in de sport waar ik van hou."

"Namens Equestrian Canada wil ik Eric feliciteren met zijn pensioen als deelnemer en hem bedanken voor zijn niet aflatende toewijding en passie voor de paardensport in de afgelopen drie decennia," aldus Meg Krueger, Chief Executive Officer van EC. "Zijn vele ongeëvenaarde prestaties zijn een blijvende erfenis voor de Canadese springsportgeschiedenis. We zijn verdrietig dat we niet langer de vreugde en opwinding zullen ervaren van het kijken naar Eric als atleet, maar kijken uit naar zijn bijdragen en succes in het leiden van ons Canadese Show Jumping Team naar een mooie toekomst."