‘Britt was een geweldige promotor van het Friese paard door Vito’

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

‘Britt was een geweldige promotor van het Friese paard door Vito’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 16:25

Phryso.com
Algemeen

Afbeelding
Britt Dekker en Vito tijdens de Landbouwshow Opmeer 2018.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Vorige week liet Britt Dekker via Instagram weten dat haar Friese paard Vito (16) is overleden. Een chronische blessure werd hem fataal. Een verdrietige dag voor de amazone/media ster, die de Rindert 406-zoon sinds 2017 in haar bezit had. Vito (stamboeknaam Vito van de Terpen Ster Sport) was al een ervaren dressuurpaard toen ze hem onder het zadel kreeg. Het was Anita Chardon die hem naar het Z had gereden.

Anita beleeft – net als Britt – geweldige herinneringen aan Vito. ‘We kochten hem toen hij vijf of zes jaar was, met name omdat hij zo braaf was. Voor mij was hij een super paard om verder op te leiden. Hij had potentie, fijne bewegingen, een mooie uitstraling, en bovenal, een heel fijn karakter.’

Van de Terpen
Vito van de Terpen was echtgenoot Jelmer al opgevallen tijdens de HK in 2008, waar Vito als bijna driejarige niet werd doorverwezen, maar wel het Ster-predicaat kreeg toegekend. ‘Toen hij via een advertentie te koop werd aangeboden, kon ik hem me meteen weer herinneren’, vertelt hij. ‘Hij komt uit de best fokkende Afelien Model Pref Prest AA (Abel 344) van Rudi Rienstra in Wommels. Uit die stam zou later ook Willem 508 uit zou voortkomen. En ja, die naam (Mercedes) Vito is ook best opvallend .’

Eerste hengst
‘Hij was het eerste paard met wie ik de Z-dressuur bereikte’, weet Anita nog heel goed. ‘Nu ik er aan terug denk… hij was ook de eerste hengst met wie ik wedstrijden reed! Voordat ik hem mocht starten, moest ik eerst nog winstpunten behalen met een merrie. Vito gaf veel vertrouwen met het rijden; hij was hengst, maar hij was braver dan menige merrie.’

200% vertrouwen
De amazone vertelt dat ze helemaal niet zo’n held was, maar met Vito kon ze alles. ‘Ik reed hem zonder zadel en hoofdstel. Dan deden we zo een stel achtjes in galop en kon je hem op je zit laten omspringen. Met een ander paard had ik dat soort dingen absoluut niet gedurfd. Maar zo’n paard was hij dus, je kon hem 200% vertrouwen.’

Stapelgek
Na een jaar of zes werd Vito verkocht, waarna hij al vrij snel bij Britt belandde. ‘Omdat Britt natuurlijk zoveel doet op social media, hadden we door dat hij bij haar stond. Vito heeft haar veel geleerd, net zoals hij mij veel geleerd heeft. Ze heeft ook heel veel shows met hem gereden. Het is best wel stoer om te kunnen zeggen dat ‘jouw’ paard van zo’n bekende tv-persoonlijkheid is. En het was duidelijk dat ze stapelgek op hem was.’

Koning Vito
Met een reeks filmpjes bedankt Britt haar “koning Vito” voor alle mooie momenten samen. ‘Wat zul je gemist worden door iedereen’, schrijft ze. ‘Never forget you, grote knuffelbeer. Ik had gehoopt nog veel meer te mooie momenten met je te beleven, maar helaas mocht het niet zo zijn.’ Haar paard was sinds 2019 met pensioen vanwege een chronische blessure aan een achterknie. Zijn situatie verslechterde de afgelopen dagen, waardoor Vito veel pijn had en er niks meer voor hem kon worden gedaan.

Vrijheid
‘Het was elke rit genieten met hem’, liet de mediaster weten op dehoefslag.nl. Altijd als ik super gestrest was door werk was ik na een ritje op Vito helemaal ontspannen. Ik ken geen braver paard dan hem. Mijn mooiste herinnering aan Vito is dat ik hem zonder zadel en hoofdstel heb leren rijden, dat was het ultieme gevoel van vrijheid en vond ik zo bijzonder om te doen. Met hem zwemmen was ook zo gaaf! Dat kon hij heel goed en vond hij heerlijk. Vito was zo ongelofelijk lief en mooi, zo zijn er maar weinig. Ik vind het Friezen paard geweldig en ik vond het alleen al leuk om naar hem te kijken en te denken: Wauw, je bent gewoon van mij,’ sluit Britt af.

CH Rijs
Eén keer heeft Anita “haar” Vito teruggezien in de periode dat hij van Britt Dekker was. ‘Dat was tijdens een clinic op CH Rijs. Britt wist dat Vito van ons geweest was en toen ze daar onze vrachtwagen zag staan, kwam ze naar ons toe. Ik ben toen mee gegaan naar de stal waar Vito stond; hij was nog net zo imponerend als “vroeger”. Met Britt heb ik niet zo uitgebreid gesproken; je weet hoe dat gaat, ze was druk met fans en van alles en nog wat. Ik heb Vito wel altijd gevolgd.’

Reclame
Britt maakt nu vooral furore met haar nieuwe ster, de PRE-schimmelhengst George. Anita: ‘Ze heeft wel eens laten vallen dat ze ooit weer een Fries paard wil. Wie weet gebeurt dat in de toekomst nog eens. Hoe dan ook kunnen we wel zeggen dat ze het Friese paard met Vito op de kaart gezet heeft voor haar fans. En dat is geweldig; ons mooie ras moet toch ook bij jonge mensen aanslaan!’
Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 02-04-22 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto aangepast