Stal Staal: “Deze formule werkt”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Stal Staal: “Deze formule werkt”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 15:56

LTO.nl
Algemeen

Afbeelding
Bij Stal Staal doe je alles zelf, dus ook mest opruimen.
Foto: Marlies Trap Fotografie

Volgens Gerard Staal begon de pensionstalling uit noodzaak toen in een ver verleden (1983), het melkquotum om de hoek kwam kijken. “Mijn vader was ernstig ziek en ik kwam net van school, waardoor we een klein melkveebedrijf hadden. Om de kost te verdienen moest er dus een tak bij komen en dat werden de paarden. Zelf hebben we altijd wel een paar paarden gehad en zo vroegen kennissen al regelmatig of we een stal over hadden. Op die manier is het bedrijf die kant op gegroeid.”

Die paar pensionpaarden werden er steeds meer, dus werden er extra stallen gebouwd, kwam er een binnenbak bij en werden er nog meer stallen gebouwd. Inmiddels staan er zeventig paarden op Stal Staal in Eemnes en zijn ze helemaal met de koeien gestopt. “In principe hebben we hier alleen pensionstalling, waarbij we gebruik maken van een doe-het-zelf-concept. De klant moet zelf uitmesten, voeren, binnen- en buitenzetten. Daardoor maken we de stalling zelf heel wat goedkoper. Mijn dochter, die net afgestudeerd is en in het bedrijf is gestapt, heeft wel een soort servicedienst opgezet, waardoor klanten tegen een bepaald tarief diensten kan inkopen zoals het mesten van je stal. Verder heeft iedereen zijn eigen hooi en stro naast zijn stal staan en dit wordt per baal bij het stalgeld berekend. Je ziet best veel verschillen in manieren van uitmesten en hoeveelheid ruwvoer aanbieden. Zo kan iedereen zijn eigen ding doen en zijn er nooit discussies over dat er te weinig stro in de stallen ligt. Bovendien kunnen ze op deze manier ook hun eigen brok, muesli en slobber kiezen.

Natuurlijke klantselectie
De trend wat het ontzorgen van klanten betreft hebben deze ondernemers heel bewust naast zich neergelegd. “Heel veel mensen vinden het toch wel fijn om het allemaal zelf te doen. Doordat bij mensen bekend is dat wij dit systeem hanteren, krijg je juist ook de klanten die dat willen. Dit zorgt voor een natuurlijke selectie in het soort klanten dat bij ons op stal staat. Hoewel het een heel gemêleerd gezelschap is qua paarden en mensen van jong tot oud zijn de klanten hier wel echt met hun paard bezig, dag in en dag uit. En die klant past ons goed.”

Alles zelf doen
Deze bedrijfsvoering zorgt dus al voor een bepaald type klant, maar neemt de familie ook werk uit handen. “Ik run de stal samen met mijn vrouw en dochter en op deze manier lukt dat, maar we moeten niet meer willen doen want dan komen we handen tekort. Natuurlijk kun je met externe krachten werken, maar dat moet je toch weer terugverdienen. Dan is het de vraag of je die zorg er wel bij wil hebben. Mijn dochter Paulien heeft de opleiding Equine Sports and Business gevolgd, een Engelstalige hbo-paardenstudie gevolgd en heeft zich vervolgens nog verdiept in bedrijfsovername. In de toekomst is het dan ook de bedoeling dat zij hier alles overneemt.”

Ook zelf verbouwen
De zorg die de ondernemers er wel graag bij willen hebben is die voor het verzorgen van hun eigen ruwvoer. “Zeker de laatste jaren is het moeilijk om elders ruwvoer naar de zin te vinden. Het grootste deel komt dus van eigen land. Dat hebben of pachten we toch al en zo kan je zelf werken aan de kwaliteit en weet je wat je voert. Vooral de bemesting van ruwvoer van paarden is anders ten opzichte van de koeien die we vroeger hadden. Dat deden we altijd door onze eigen mest zelf te verwerken en composteren. Dat zorgt voor een tragere groei dan bij bijvoorbeeld varkensmest en daardoor blijft het bodemleven beter. Maar door tijdsgebrek en te veel water op de mesthoop hebben we dat dit jaar iets anders aangepakt. We voeren nu champost aan en rundvee mest.”

Ontbrekende website
Wie op zoek gaat naar de website van Stal Staal, komt bedrogen uit. Die is er namelijk niet, een bewuste keuze volgens Gerard. “Wij zitten in de gelukkige situatie dat er het afgelopen jaar alleen al twintig nieuwe klanten op de wachtlijst stonden. Op websites staan altijd hele mooie verhalen die de verkeerde impressie kunnen geven. Daarom heb ik altijd het liefste direct contact met nieuwe klanten. Als mensen informatie over ons willen hebben, dan nodig ik ze hier graag uit en laat alles zien. Ik maak het niet mooier dan het is en als het na de regen van afgelopen tijd nat is in een aantal paddocks dan is dat gewoon zo. Daarnaast informeren wij altijd naar waarom mensen weggaan als ze dat doen. Soms klikt het niet of ze willen iets anders, maar wij willen wel weten wat er speelt. Op dit moment zijn er nog geen redenen om onze formule te veranderen en werkt mond-tot-mondreclame het beste, er komt voorlopig dus geen website.”