PPID of ziekte van Cushing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

PPID of ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-22 18:51

Levende Have
Algemeen

Afbeelding
Paard met Cushing. Foto: Ellepel

PPID betekent Pituitary Pars Intermedia Dysfunction. ‘Pituitary gland’ is de Engelse naam voor hypofyse oftewel hersenaanhangsel. Dit is een kleine klier die onder aan de hersenen hangt. Bij PPID is een gedeelte van de hypofyse -de pars intermedia- ontregeld.
PPID is de correcte naam voor ‘de ziekte van Cushing’ bij het paard.

PPID kan zich uiten in hoefbevangenheid. Onderzoek heeft aangetoond dat 69% van de hoefbevangen paarden PPID onder de leden heeft.
Hoefbevangenheid (laminitis) is een ernstige, veel voorkomende en pijnlijke aandoening die vaak bij PPID voorkomt. Dikwijls zijn groeiringen op de hoeven te zien die wijzen op meerdere perioden van hoefbevangenheid. Hoefbevangenheid kan zich als volgt uiten:

• 'Trippelen' of zeer voorzichtig lopen ('op eieren').
  • Gewicht verplaatsen naar hun achterbenen.
  • Veel liggen.
  • Warme hoeven en een duidelijk voelbaar kloppend bloedvat in de kootholte.
  • Op röntgenfoto's zien we nog wel eens het 'zakken' en 'kantelen' van het hoefbeen.
  • Permanente pijn, waarbij in veel gevallen euthanasie de enige oplossing is.

Ander symptoom is een verandering van de vacht. Vachtveranderingen kunnen variëren van milde veranderingen van het verharen tot een te volle, lange en krullerige vacht (hirsutisme). Sommige experts zijn van mening dat hirsutisme het meest betrouwbare ziekteverschijnsel is dat op de aanwezigheid van PPID duidt, terwijl niet ieder paard dit beeld laat zien (vooral niet in een vroeg stadium). In het vroege stadium zien we vaker lokaal plukjes van langere haren.

Ook de lichaamsbouw van het paard verandert als gevolg van PPID. Zo kan op afwijkende plaatsen vet stapeling optreden. Een kenmerkende plek is boven de ogen. Ook ziet men vaak spierverlies waarbij vaak de bespiering van de bovenlijn zichtbaar is afgenomen Wanneer de buikspieren afnemen, dan kan men een 'hangbuik' waarnemen.

Overige ziekteverschijnselen
Over het algemeen zijn de eerste verschijnselen van PPID lusteloosheid en verminderd presteren. Abnormaal zweten is vaak te zien rond de nek en de schouders. Mogelijk speelt de dikke vacht hierbij een rol. Veel drinken en veel plassen. Men kan dit vaak zien aan de aanwezigheid van een natte box Gedaalde weerstand. Dit uit zich in herhaalde infecties en vertraagde wondgenezing. Een voorbeeld van zo’n infectie is een bijholte ontsteking. Moeilijk drachtig worden. Spontane melkgift. Epilepsie en blindheid worden in zeldzame gevallen waargenomen.

Behandeling van PPID
PPID is een aandoening die te behandelen is en de prognose is in de meeste gevallen goed. Dat is dus goed nieuws! Het vroegtijdig diagnostiseren van PPID bij uw paard zal helpen om allerlei bijkomende ziekteverschijnselen te voorkomen. Hoewel een paard met PPID niet echt te genezen is, zorgt een goede behandeling en verzorging er meestal voor dat uw paard vrolijk, fit en in goede conditie blijft.

Sinds kort is er een middel voor de behandeling van PPID bij paarden geregistreerd, onder de naam Prascend. Prascend hoeft slechts eenmaal daags gegeven worden. De meeste paarden verdragen dit middel goed. IHet duurt vaak een tijdje voordat het effect van de behandeling zichtbaar is en het paard weer terugkeert naar zijn normale uiterlijk en gedrag. Bij de meeste paarden treedt verbetering op tussen 6 -12 weken na het starten van de behandeling.

Art_Ificious

Re: PPID of ziekte van Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:52

Klopt het dat laten testen het beste is in het najaar? Of kan het ook in de lente bv? Ik wil er 1 laten testen namelijk.

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Cielo Stellato Z - (kleinzoon van Cassini I)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:55

Testen kan altijd. In het najaar kun je ook een tijdelijk verhoogde waarde krijgen, een soort vals positief.

Tikje misleidend dat Prascend pas sinds kort op de markt zou zijn; het patent is er juist sinds kort pas af, waardoor er nu goedkopere alternatieven op de markt komen.
Er zijn ook paarden die helemaal niet goed reageren op Prascend, maar waarvoor je ook andere medicatie kunt inzetten, bijvoorbeeld bromocriptine (Parlodel). Veel dierenartsen kennen dat middel echter niet, helaas.

Oy with the poodles, already

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:01

Bedoelen ze niet Pergoquin, die is er nog niet zo lang en een goedkoper ( nou ja, nog steeds duur) alternatief voor Prascent

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:05

OK merci dan kan ik hem toch volgende maand laten testen

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Cielo Stellato Z - (kleinzoon van Cassini I)

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:50

Er zijn meerdere geneesmiddelen voor. Prascend had alleen op een gegeven moment een soort van ‘alleenrecht’. De Pergolide, die ik daarvoor gaf en een stuk voordeliger was, kon ik toen niet meer kopen. Fijn dat er nu weer betaalbare alternatieven op de markt komen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:58

Ehm, PPID is niet te genezen en de prognose is dus in principe altijd slecht!

Ja, medicijnen hebben nut, in de zin dat je het paard nog een poos een waardig en vaak zelfs bruikbaar leven kunt geven maar je paard komt er nooit meer vanaf en het is niet zelden de aanleiding om ze toch te euthanaseren, omdat ze op enig moment slecht of niet meer reageren op de medicatie.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:01

Interessant topic, ik volg even.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

SVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:20

Mijn haflinger van bijna 26jaar reageerde vorig jaar slecht op prascend, haar eetlust werd slechter en ze werd humeuriger/depressief. Op een gegeven ogenblik had ze door, dat ik het met een beetje voer gaf, toen wilde ze tabletje niet meer hebben. Ik ben er mee gestopt. Eetlust kwam terug en een vrolijke pony terug. Gaat nog steeds goed met haar. Wel lichte symptomen van cushing, zoals slecht uit vacht komen, maar dan scheer ik haar gewoon. Kwaliteit gaat voor op deze leeftijd. Ik hou haar gewoon in de gaten. Ik snap dat, dat bij elk paard anders kan liggen en eigenaar, maar geen prascend meer voor mijn pony

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:35

SVlugt schreef:
Mijn haflinger van bijna 26jaar reageerde vorig jaar slecht op prascend, haar eetlust werd slechter en ze werd humeuriger/depressief. Op een gegeven ogenblik had ze door, dat ik het met een beetje voer gaf, toen wilde ze tabletje niet meer hebben. Ik ben er mee gestopt. Eetlust kwam terug en een vrolijke pony terug. Gaat nog steeds goed met haar. Wel lichte symptomen van cushing, zoals slecht uit vacht komen, maar dan scheer ik haar gewoon. Kwaliteit gaat voor op deze leeftijd. Ik hou haar gewoon in de gaten. Ik snap dat, dat bij elk paard anders kan liggen en eigenaar, maar geen prascend meer voor mijn pony

Dan zou je dus kunnen vragen naar bromocriptine; mijn pony deed hetzelfde als die van jou toen ze Prascend kreeg. Na de switch naar de bromocriptine at ze weer prima en sloeg ze ook haar kuddegenoten niet meer in elkaar (al hebben die nog een tijdje wat voorzichtig om haar heen gemanoeuvreerd, voor de zekerheid).
Bromocriptine moet we 2x per dag gegeven worden.

Oy with the poodles, already

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:50

Die van mij wilde de prascend inderdaad ook niet eten. Dat moest altijd in een krentenbol of in de appelmoes.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:16

19marjo90 schreef:
Die van mij wilde de prascend inderdaad ook niet eten. Dat moest altijd in een krentenbol of in de appelmoes.

Het zou kunnen zijn dat de pracend te hoog gedoseerd was.

Hier eentje gehad die het deed op een hele lage dosis. Alleen in het najaar, als het actiever werd, kreeg ze een hogere dosis. Ik weet niet meer de precieze waardes maar je had toen voor mensen twee doses, waarbij ons paard het deed op een halfje van de lage dosis.
De paarden-registratie was van na die tijd; wij deden het met de menselijke variant.

Volgens onze dierenarts kun je eigenlijk helemaal niks voorspellen hoe ze reageren maar als de reactie negatief is, zoals hierboven beschreven, is het vrijwel altijd een te hoge dosis.
Sommige paarden hebben echt minimaal iets nodig, waar andere maar net goed gaan op een 5x hogere dosis.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:51

Art_Ificious schreef:
Klopt het dat laten testen het beste is in het najaar? Of kan het ook in de lente bv? Ik wil er 1 laten testen namelijk.

In principe kan je het hele jaar door testen, maar er wordt door dierenartsen wel aangeraden om dit in het najaar te doen. Dan is de uitslag namelijk het betrouwbaarst.

PPID wordt voornamelijk gediagnosticeerd met een zogenaamde ACTH-stimulatietest. ACTH is bij PPID-paarden verhoogd. Er zijn bepaalde referntiewaarden bij welke bloedplasma-levels een paard wel of geen PPID heeft. Het blijkt dat de ACTH-waarden bij PPID'ers in het eind zomer / herfst enorm stijgt t.o.v. gezonde paarden. Op dat moment is er dus het makkelijkst en het meest betrouwbaar een uitspraak te doen over een verhoogde ACTH-waarde.

Afbeelding

~ Geloof niet alles wat je denkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:58

marinke182 schreef:
Art_Ificious schreef:

In principe kan je het hele jaar door testen, maar er wordt door dierenartsen wel aangeraden om dit in het najaar te doen. Dan is de uitslag namelijk het betrouwbaarst.

PPID wordt voornamelijk gediagnosticeerd met een zogenaamde ACTH-stimulatietest. ACTH is bij PPID-paarden verhoogd. Er zijn bepaalde referntiewaarden bij welke bloedplasma-levels een paard wel of geen PPID heeft. Het blijkt dat de ACTH-waarden bij PPID'ers in het eind zomer / herfst enorm stijgt t.o.v. gezonde paarden. Op dat moment is er dus het makkelijkst en het meest betrouwbaar een uitspraak te doen over een verhoogde ACTH-waarde.

[ [url=m/RnQ574.png]Afbeelding[/url] ]

Maar ook gezonde paarden hebben een hogere ACTH-waarde in het najaar. Dat is namelijk normaal.
Daarbij heb je gezonde paarden die toch een zodanige verhoging laten zien dat ze, onterecht, de diagnose PPID krijgen. Dat in combi met de hoge doses die geadviseerd werden, heeft dat bij best wat paarden tot problemen geleid.
De verschillen zijn niet altijd zo extreem als je grafiek suggereert.

Dus ja, in het najaar zijn de waardes hoger, maar bij twijfel laat je het in de zomer nog eens testen.
Ik ken intussen best wat voorbeelden die toen "opeens" negatief waren.
Intussen worden ook dierenartsen er kritischer op, zeker als ze een paar keer gezien hebben wat het doet maar als eigenaar moet je ook op je hoede blijven!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 00:03

Dat klopt niet helemaal ikke. Álle referentiewaardes zijn hoger in het najaar, dus ook die van een gezond paard. Bij een paard met PPID zijn de waardes alleen extreem verhoogd. Dus nog boven de verhoogde referentiewaardes.

Te hoge doseringen zijn natuurlijk nooit goed inderdaad, maar een goede dierenarts zal het langzaam opbouwen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 07:27

Langzaam opbouwen is belangrijk maar door het jaar heen ook het bloed testen is belangrijk. Zo hebben wij er 1 op stal die nu naar 1.5 pil is gegaan, en 1 die juist op een halve al goede waardes had. Controle is net zo belangrijk
Dat ze het niet allemaal zo uit de hand eten is omdat het een beetje bitter smaakt. De 1 eet het zo uit de hand, de ander wil het alleen in een handje brok en 2 moet ik oplossen in water en in de mond spuiten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:53

De waardes zeggen weinig over het klinisch beeld en daar moet dan ook niet blind op gestaard worden.
Er zijn paarden met hele hoge waardes en weinig symptomen en omgekeerd.

Bij één van mijn merries is de waarde nooit meer lager dan 101pg/ml geraakt. Ze kwam 9 jaar geleden van 489pg/ml.
2 jaar geleden van 1 naar 1 1/2 pil gegaan en vorige maand was haar waarde 170pg/ml.

Dit zijn de enige 2 keer dat ik op al die jaren laten hertesten heb omdat het klinisch beeld gewoon goed is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:48

Kidde schreef:
Dat klopt niet helemaal ikke. Álle referentiewaardes zijn hoger in het najaar, dus ook die van een gezond paard. Bij een paard met PPID zijn de waardes alleen extreem verhoogd. Dus nog boven de verhoogde referentiewaardes.

Te hoge doseringen zijn natuurlijk nooit goed inderdaad, maar een goede dierenarts zal het langzaam opbouwen.

Nou, dat blijkt in de praktijk dus vies tegen te vallen. Heb er wel voorbeelden van gezien.

Er is de laatste jaren wel behoorlijk meer kennis beschikbaar gekomen, maar zelf blijven opletten wat je doet blijft heel belangrijk.
Hier is er op stal laatst eentje gegaan waarvan het zeer twijfelachtig is of die wel echt PPID had. Hij heeft nooit echt goed gereageerd op de medicijnen, ondanks vrij hoge ATCH-waardes en toen ze stopte, knapte hij zienderogen op.
Hij is ruim 30 geworden en zeer waarschijnlijk niet overleden aan PPID-gerelateerde dingen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 17:53

Mijn pony had ook PPID. Ze kreeg prascend, ze heeft het niet overleefd.
Ik heb nog 2 pony's, en mocht 1 van de 2 PPID krijgen. Prascend nooit meer.

Ik lees hier over Bromocriptine, helaas nooit van gehoord destijds.

Voor altijd in mijn hart.. ♡♡♡
https://www.vinted.nl/member/27278217-saina1983

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 06:13

Die van mij is juist heel erg opgeknapt van de prascend, kreeg gewoon mijn oude pony weer terug. Staat er inmiddels 5 jaar op en doet het beter dan ooit.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 06:43

Hier ook goede ervaringen met prascend. Een van mijn vorige paarden heeft het zo’n tien jaar gekregen tot hij op zijn bijna 30ste te veel last had van allerlei ouderdomskwalen. Mijn twee shetties krijgen nu allebei een kwartje per dag.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:19

Hoefbevangenheid is geen symptoom van ppid. Ppid veroorzaakt insulineresistentie. Wanneer het management niet proactief goed genoeg gemanaged wordt dan ontstaat er hoefbevangenheid. Een ppid-er is dus niet per definitie altijd en snel hoefbevangen..

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:43

Prascend is toch niet nieuw ?

Mijn merrie staat al 10 jaar op prascend.
Ze doet het er super op, maar ik moet de pil idd ook verstoppen in iets lekkers.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:53

Ik vind dit gewoon een verkapte reclame voor prascend.
Waarvan is deze tekst gekopieerd?
Het middel is pergolide, prijs 75 euro voor 200 pillen. Toen kwam prascend van boehringer, die heeft het geregistreerd als dierengeneesmiddel, is ook gewoon pergolide onder andere naam, en werd het 380 euro voor 160 pillen.
Gelukkig wordt nu ook pergoquin verkocht, ook gewoon pergolide ;)

Aaron
Elmar
Lucky

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie