Haras de Malleret en Helen Langehanenberg: een mooie samenwerking

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 27371
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Haras de Malleret en Helen Langehanenberg: een mooie samenwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 22:32

Eurodressage.com
Sport

Afbeelding
Helen Langehanenberg, hier met Annabelle bij de wereldbekerwedstrijd in Salzburg
in 2021, en stoeterij Heras de Malleret vormen een mooie samenwerking.
Foto: Łukasz Kowalski/ FEI/ Flickr


Van de bekende Franse dressuurpaardenfokkerij Haras de Malleret is de zevenjarige Oldenburger hengst Golden Romance Malleret PS in training gegaan bij Helen Langehanenberg.

Golden Romance Malleret PS is van Governor uit de merrie Gesina (Sir Donnerhall x Don Schufro). Hij werd gefokt door Paul Schockemöhle en is een halfbroer van de goedgekeurde hengsten For Romance I en II, Despacito, Feinrich, Don Romance en Furst Donnerhall.

Bronzen medaille
Gérald Martinez, de eigenaar van Haras de Malleret, ontdekte de voshengst toen hij 2,5 jaar oud was en werd voor de helft eigenaar van hem.

“Dit jonge paard is één al benen en valt op door zijn grote passen,” zegt Martinez. Zijn draf is bijzonder elastisch, hij heeft een prachtige schoudervrijheid en een grote galop. Zijn prachtige karakter en knappe uiterlijk pakken je gelijk.”

Golden Romance Malleret PS werd eerst getraind bij Heras de Malleret, in Le Pian Médoc nabij Bordeaux. In 2019 ging hij naar de Franse olympische amazone Jessica Michel. Michel reed de jonge hengst naar de vierde plaats bij de Franse kampioenschappen voor jonge paarden in 2019. In 2020 pakten ze daar een bronzen medaille. Ze waren ook eerste reserves voor de wereldkampioenschappen voor jonge paarden in 2020, maar deze werden helaas gecanceld vanwege COVID.

In 2021 nam Dorothee Schneider de teugels van Golden Romance over en haar assistente Hannah Rother begon de talentvolle hengst in Duitsland uit te brengen. Rother en Golden Romance kwalificeerden zich voor de Bundeschampionate in Wolfskehlen en namen ook deel aan de finale in Warendorf.

Helen Langehanenberg
Voor Golden Romance begon in het vroege voorjaar van 2022 een nieuw hoofdstuk. Hij is nu in training gegaan bij Helen Langehanenberg.

“Na de Bundeschampionate bracht ik Golden Romance weer terug naar huis. Daar kreeg hij een poosje vakantie voordat we hem weer voorzichtig aan het werk zetten met Pauline Guillem,” legt Martinez uit. “Pauline bracht het beste in hem naar boven, maar helaas is zij wat te lang voor hem. Ik heb dit besproken met Paul Schockemühle, met wie ik de eigenaar ben van Golden Romance, en we waren het er snel over eens om hem aan Helen toe te vertrouwen.”

Martinez bevestigt ook dat Langehanenberg erg blij is met de nieuwe toevoeging aan het stallen.

“Na de eerste sessies met Helen stuurde ze al een berichtje met de tekst: “Ik houd van Golden, hij is geweldig!”,” zegt Martinez. “Toen ontving ik een video, deze combinatie is gewoon schitterend. Voor dit jaar is het plan om geselecteerd te worden voor de rubriek voor zevenjarigen tijdens de wereldkampioenschappen voor jonge paarden in Ermelo. Hij verdient het echt.”

Dubbele samenwerking: Zaeta en Golden Romance
Martinez is extreem gelukkig met zijn samenwerking met de Duitse olympiër. Vorig jaar mei vertrouwde al Zaeta de Malleret aan haar toe, een Oldenburger merrie uit 2014 van Zonik x Sir Donnerhall.

De eigenaar en trainer zijn enthousiast over de ontwikkeling en de resultaten uit de wedstrijdring. Helen heeft de merrie zelf uitgebracht in een aantal proeven op S* niveau. Dit zette Martinez aan om een tweede Malleret-paard aan Helen toe te wijzen.

“Ik had ooit een beeld van de perfecte combinatie van Helen en Zaeta, in de zin van harmonie. En haar ontwikkeling is ook precies waar ik van droomde, het stelt me niet teleur,” verklaart Gérald. “Helen is een vechter, extreem professioneel en werkt hard. Ik heb haar gematcht met Zaeta omdat de merrie niet de grootste is. Ze past perfect bij Helen. Zaeta’s geringe hoogte wordt gecompenseerd door haar vechtersmentaliteit en haar geweldige bewegingen.”

Hij vervolgt: “Ik had vorig jaar de mogelijkheid om wat tijd met Helen door te brengen. Ik was positief verrast door haar discretie en haar nederigheid. Ze is een geweldige amazone, die weet hoe ze het eenvoudig moet houden. Ik heb al deze eigenschappen nodig om mij comfortabel en zelfverzekerd te voelen als ik met iemand samenwerk, maar ook als ik deze grote stap zet om een van mijn paarden aan iemand toe te vertrouwen. Dat is nooit makkelijk!”

Een grote toekomst voor zich
Martinez is bijzonder trots op Zaeta, waarvoor hij een grote toekomst voor zich ziet.

“Zij vervult mij met trots, zij was een van eerste groep veulens die bij Malleret werd geboren,” zegt hij. “Haar moeder is de fantastische Sadira, die alleen maar uitmuntende paarden heeft gegeven. De beslissing om haar uit de sport te halen om haar in te zetten als fokmerrie was niet gemakkelijk, ik dacht namelijk dat zij een belangrijke grand prix merrie had kunnen worden. Dit jaar willen we proberen om Zaeta te kwalificeren voor de Nürnberger Burgpokal 2022. Ik geeft toe dat we nog niet weten of we haar in 2024 nog hebben of dat Zaeta in de tussentijd verkocht wordt. Maar ik denk dat ze zeker wel het talent zal hebben voor de Olympische Spelen in 2024!”

Marinez is selectief in het kiezen van nieuwe ruiters en eigenaren voor zijn Malleret-paarden.

“Ik wil niet verkopen om het verkopen, het is een kwestie van de perfecte match tussen ruiter en paard,” legt hij uit. “Aan alle voorwaarden moet worden voldaan. Kijk maar naar Barcelona en Fenella, of naar Forsazza en Jessica, dat zijn prachtige combinaties en iedereen zit op dezelfde golflengte. Het is mij een genoegen en het geeft het complete Malleret-team een grote voldoening als we de evolutie zien van de paarden die we al meerdere jaren zagen ontwikkelen. Zij dragen voor altijd de afdruk, het DNA van Malleret!”

Afbeelding