Nieuw onderzoek: gemiddeld 8 maanden nodig om goede groom te vinden

Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek

Nieuwsredactie

Nieuw onderzoek: gemiddeld 8 maanden nodig om goede groom te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-22 09:08

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Nanna Skodborg Merrald, Atterupgaards Orthilia en hun grooms.
Foto: © FEI/Christophe Taniére.

Zowel in de gewone wereld, als in de paardensport blijft het vinden van goede werkkrachten een probleem. Uit een nieuw onderzoek blijkt echter dat een essentiële schakel in de sport schaarser en schaarser wordt, namelijk de groom. Of het nu thuis is of op wedstrijd, steeds meer professionele ruiters kampen met de zoektocht naar een goede groom, want het besef groeit dat de groom een essentiële schakel voor de degelijke werking van een professionele stal.

In een onderzoek van equjob wordt duidelijk dat het probleem prominenter aanwezig wordt sinds het laatste decennium. De verschillende maatregelen van federaties en organisaties, waarbij de groom ook een prominente aandacht krijgt in prijsuitreikingen blijken minimaal effect te hebben.

Hoewel heel wat grooms zich aanbieden, is de vraag naar ervaren grooms groter dan het aanbod. Gelukkig is in de laatste jaren het besef gekomen dat ook de groom - ondanks de onregelmatigheid van de sector - recht heeft op zijn vakantiedagen en een competitief loon. (klik hier).

Opmerkelijk blijkt uit het onderzoek dat een professionele stal gemiddeld 6 tot 8 maand zoekt tot de juiste match is gevonden. Nog meer opmerkelijk is dat de meeste grooms (76%) slechts 1,5 tot 2,6 jaar op één zelfde stal actief blijven.
Laatst bijgewerkt door Banjer op 27-03-22 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Autumnn

Re: Nieuw onderzoek: gemiddeld 8 maanden nodig om goede groom te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:23

Jammer dat als je op klik hier klikt er niks gebeurt _O-

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:27

Autumnn schreef:

Wel typisch, klik hier voor competitief loon: *niets* :+

Ik snap dat het moeilijk is om iemand te vinden, ik zou het ook niet willen doen.

Wat rijdt op een zwart paard en heeft spijt?
Spoiler:
Zorry

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:31

tja, denk dat een normaal loon en goede arbeidsvoorwaarden wonderen zouden doen :)

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:21

Ik ben 10 jaar met hart en ziel ( thuis en nationale wedstrijden) groom geweest. Bij 2 stallen. En heel eerlijk. Nu ik kinderen heb mis ik het werk vreselijk, maar de onregelmatigheid, de slechte lonen ( en ik was 1 van de gelukkigen die alles netjes wit op papier had en gewoon goed verzekerd was en pensioen opbouwde) en de toch wel redelijke risico's die aan het zware werk kleven, zijn gewoon niet te combineren met een gezin. Ik kan beter bij de AH achter de kassa gaan zitten of gaan schoonmaken inplaats van dat doen waar mijn hart ligt. Daarnaast realiseren ontzettend veel jongeren zich niet dat je de meeste tijd aan het schoonmaken, uitmesten, wassen en erf en vrachtwagen bijhouden bent. En denken stagaires nogsteeds vaak dat ze lekker de hele dag een beetje kunnen paardje poetsen, rijden en gezellig kletsen. Ik hoop van harte dat dit ooit nog weer veranderd en het ook kwa loon en uren en andere arbeidsvoorwaarden gewoon gelijkgetrokken word met andere banen. Dan zou ik met alle plezier weer terug keren in mijn oude beroep. Maar zolang de meeste stallen grooms en vooral stagaires als goedkope sloofjes behandelen ( en voor jou 10 anderen want jonge meiden zat die dat werk graag willen doen, al is het maar een jaartje) en daar mee weg blijven komen, zie ik dat helaas nog niet zo snel gebeuren....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:29

Ik zat net te denken..betere loon, betere arbeidsvoorwaarden en omstandigheden en prettiger behandeld worden zou waarschijnlijk een hoop schelen bij het vinden van goed personeel...maar inderdaad, de sector wil zelf meestal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en goedkope sloofjes hebben.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:42

Wat ik ervan gehoord heb is dat het inderdaad slecht betaald wordt maar meestal mag je wel je eigen paard kostenloos stallen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:45

Kiwiaa schreef:
Autumnn schreef:

Wel typisch, klik hier voor competitief loon: *niets* :+

Ik snap dat het moeilijk is om iemand te vinden, ik zou het ook niet willen doen.

Ik kom gewoon op een site uit?

Tsja, waardeloze uren, waardeloos betaald en je moet ook nog maar een ruiter vinden die een beetje respect heeft voor zijn of haar groom. Ik snap best dat sommige ruiters lang moeten zoeken en er kort plezier van hebben.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[HAW] Yoyeux Coeur Lestzous ( v. Cassanova du bois)
[VVDD] SuperSam zijn superzelf wezen!
[HAW] Rêve D'or en Yoyeux Coeur aan het werk. Moeder en zoon!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:46

Dat lijkt me niet helemaal juist Anjali, (stal)ruiters mogen vaak niet eens een eigen paard meenemen, laat staan grooms.

Bijzonder artikel, dit is geloof ik algemeen bekend, probleem zit van binnen. Dan voegt een (niet werkende) link uit het buitenland, in mijn optiek weinig toe.

Never follow everyone else their path. Unless you are in the woods and you are lost, and see a path. Then, by all means, follow that path.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 14:22

Elisa2 schreef:
Ik zat net te denken..betere loon, betere arbeidsvoorwaarden en omstandigheden en prettiger behandeld worden zou waarschijnlijk een hoop schelen bij het vinden van goed personeel...maar inderdaad, de sector wil zelf meestal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en goedkope sloofjes hebben.
Dat, maar ook doorgroeimogelijkheden helpen om goed personeel te vinden. Mensen die weinig ambitie hebben en ook weinig zin om te werken, heb je zo gevonden, maar dat zijn niet de mensen waar de gemiddelde werkgever op zit te wachten. Om iemand die een beetje bij de pinken, ambitieus en gemotiveerd is aan boord te houden, kun je niet aankomen met "je mag twee paarden poetsen, verder ben je bezig met uitmesten, aanvegen en de wagen schoonmaken, en dat tot je pensioen voor een hongerloon." := Die mensen gaan dan toch op een gegeven moment verder kijken, ofwel bij een ander, ofwel buiten de sport.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 14:34

Ik heb een poosje voor een internationale ruiter gewerkt als thuisgroom. Hier werkte ik van 7.30-17/18/19 reed ik vaak minimaal 5 paarden op een dag. Maar deed ook mesten etc.

Dat voor €4,97 per uur. (Ik was 18) Ik doe het echt nooit meer.. Ze willen zoveel van je maar je krijgt er zo weinig voor terug..

❥ Esprit
❥ Red Bull JK

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:30

anjali schreef:
Wat ik ervan gehoord heb is dat het inderdaad slecht betaald wordt maar meestal mag je wel je eigen paard kostenloos stallen.

Nee hoor, vaak als je je paard mag stallen wordt dat gewoon verrekend met je loon.

Doorgroeimogelijkheden helpen inderdaad ook, nu ben ik nooit echt groom geweest maar wel een heel aantal jaartjes werkzaam in de paarden. Misschien had ik geluk maar bij de meeste werkgevers waren er zeker wel doorgroei mogelijkheden. Alleen de arbeidsomstandigheden/ voorwaarden/ gebrek aan CAO in combinatie met hard werken, weinig loon en mentaliteit zijn gewoon echt niet leuk. Het is een keiharde wereld om in te werken. Ik was gewoon verbaasd hoe ik behandeld werd daarna bij andere banen en mijn huidige baan..zo aardig dat ze tegen me zijn. _O-

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:15

En je paard verzorgen en rijden mag enkel in je eigen tijd. En die tijd heb je dus haast niet :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:19

Popstra schreef:
En je paard verzorgen en rijden mag enkel in je eigen tijd. En die tijd heb je dus haast niet :D

Dat wel...
Maar bij ons op stal krijgt het personeel gewoon 1 stal voor je paard "gratis". Dat is bij ons toch bijna 500 wat je bij je loon op moet tellen.
(En dan nog verdienen ze weinig hoor... zeker als je kijkt naar de uren en hoe kneiter hard je moet werken).

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:57

Het is hard werken en er veel tijd instoppen!

Ooit heb ik dat ook gedaan bij de mensen die dravers hadden. Echter wel op vrijwillige basis, niet in dienst!

Als ik een keertje niet kan omdat ik met mijn ouders meeging om een puppy op te gaan halen, werden ze sjagerijnig en zeiden niet eens: oh, wat leuk! Veel plezier. Ik was er toen snel klaar mee en dat na 4 jaren elk weekend voor hun uitgesloofd en vaak tot laat savonds, want je komt laat terug op de stal van de drafkoersen. Ook vaak nog eens doordeweeks. En de grooms die er in vaste dienst waren, gingen er al heel snel weg! Bleven nooit zo lang….. zegt voldoende he.

Ik hoefde er niet uit te mesten, daar hebben ze altijd een man voor.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:00

Het lijkt leuk, maar inderdaad: lange dagen, heel hard werken en maar weinig verdienen. En dat was in de ogen van mijn dochter nog daaraan toe. Ze deed het graag. Wat ze niet leuk vond, was dat ze (bijv) in Oliva als groom zijnde als minderwaardig werd behandeld. Dat was voor haar reden om het niet meer te willen doen.

Gemma_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:06

Elisa2 schreef:
Ik zat net te denken. Betere loon, betere arbeidsvoorwaarden en omstandigheden en prettiger behandeld worden zou waarschijnlijk een hoop schelen bij het vinden van goed personeel...maar inderdaad, de sector wil zelf meestal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en goedkope sloofjes hebben.

Die eerste twee zeker inderdaad! Zo zonde, want het is mega leuk werk maar de druk die er achter zit (doordat je teveel paarden onder je hoede hebt), de overuren (die niet uitbetaald worden :') ) én het schamele loon maakt het niet echt heel aantrekkelijk om er weer in te gaan werken. Daarnaast is het ook gewoon veel achter je ruiter aan opruimen en schoonmaken. Natuurlijk heb je ook fijne werkgevers er tussen zitten maar het is toch lastig om die te vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:09

Ik heb ook wel op shows grooms als hond behandeld zien worden. Vaak door rijke ruiters...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:13

c_alsemgeest schreef:
Popstra schreef:

Dat wel...
Maar bij ons op stal krijgt het personeel gewoon 1 stal voor je paard "gratis". Dat is bij ons toch bijna 500 wat je bij je loon op moet tellen.
(En dan nog verdienen ze weinig hoor... zeker als je kijkt naar de uren en hoe kneiter hard je moet werken).

Voor jou wel, ik heb er daar twee voor staan.

Maar als er een stal is die bereid is 5000 per maand af te tikken, voor een normale werkweek, mogen ze bellen....

Hoeven m'n paarden niet mee.
CE heb ik ook; hoeven ze alleen code 95 te regelen.
Hoe je met paarden reist, teken ik voor ze uit, doe ik al meer dan 25 jaar.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:21

Het blijft bizar dat in dat miljoenen wereldje personeel uitgebuit wordt, terwijl ze de zorg hebben voor kapitale paarden. Heel tegenstrijdig, vandaar waarschijnlijk ook het grote verloop onder grooms. Ruiters/eigenaren moeten de hand in eigen boezem steken en de arbeidsvoorwaarden drastisch verbeteren.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:27

CharleyT schreef:
Het blijft bizar dat in dat miljoenen wereldje personeel uitgebuit wordt, terwijl ze de zorg hebben voor kapitale paarden. Heel tegenstrijdig, vandaar waarschijnlijk ook het grote verloop onder grooms. Ruiters/eigenaren moeten de hand in eigen boezem steken en de arbeidsvoorwaarden drastisch verbeteren.
En hun houding naar hun grooms toe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:37

CharleyT schreef:

Nee, men maakt eenvoudig misbruik van het hoge Penny-gehalte dat aan het werk kleeft.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 07:21

Klopt, zoveel jonge meiden die het als hun droom zien en romantiseren. Terwijl de realiteit heel anders is dan die droom..daarom hebben ze aanwas genoeg en blijft het in stand.

-Kurt Albrecht-

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 07:28

Grappig, ik ben jaren groom geweest en voor mij was het andersom.
Het duurde soms maanden om een nieuwe goede ruiter/stal te vinden om voor te werken aangezien ze je vaak voor een habekrats willen laten werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 07:36

Waarschijnlijk omdat je je niet voor een habbekrats liet gebruiken ;-), met een beetje ervaring daar in wordt je natuurlijk als werknemer ook wat kritischer.

-Kurt Albrecht-