Paardenweides in België moeten voortaan geregistreerd worden

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Paardenweides in België moeten voortaan geregistreerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 16:37

Vilt.be
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie.


Hou je paarden op stal of grazen er op je weide? Dan moet je dit vanaf dit jaar registreren, zo schrijft de nieuwe Europese diergezondheidswet voor. Ook voor de verplaatsing van paarden tussen Frankrijk en België zijn er veranderingen op til.

Vorig jaar kreeg de paardensector nog te maken met een uitbraak van het uiterst besmettelijke en dodelijke Rhinovirus. Om dit soort dierziektes beter te kunnen bestrijden, werden de normen verstrengd in het kader van de nieuwe Europese diergezondheidswet. Deze “Animal Health Law” maakt deel uit van een reeks maatregelen van de Europese Unie om de gezondheids- en veiligheidsnormen voor de hele landbouwsector en voedselketen te versterken.

Zo wordt onder meer de traceerbaarheid verhoogd. Daarom zijn exploitanten, die verantwoordelijk zijn voor de plaats waar paarden gehouden worden, sinds februari verplicht om hun stallen, boxen en/of weides te registreren. Dit kan online via HorseID, deadline hiervoor is 31 juli 2022. "Deze verplichte registratie maakt het mogelijk om alle paardachtigen op te sporen die in contact zijn geweest met een paard of een ezel met een gereglementeerde ziekte", legt Amelie Grammen van SBB uit.

Ze wijst erop dat er een overgangsperiode van zes maanden komt, met als deadline 31 juli 2022. Iedere exploitant zal zich tegen die datum in regel moeten stellen. Doet hij dit niet, dan is hij in overtreding en hangen er sancties boven zijn hoofd en zal het niet mogelijk zijn om paarden te verkopen of te slachten, is te horen bij de FOD Volksgezondheid.

De stalverantwoordelijke moet bovendien een register bijhouden van alle paarden die vertrekken of toekomen. Voorbeelden van zo’n register en meer info vind je op de website van de Belgische Confederatie Paard.

Vervoer naar Frankrijk
De nieuwe diergezondheidswetgeving voorziet verder nog in een wijziging omtrent de verplaatsing van paardachtigen naar Frankrijk. Zo moet je voor ieder dier vanaf 28 maart verplicht een gezondheidscertificaat kunnen voorleggen, dat afgeleverd wordt door het federaal Voedselagentschap FAVV. Deze regel geldt niet voor de grensdepartementen Aisne, Ardennen, Maas, Meurthe-et-Moselle, Nauw van Calais en Noorderdepartement.

Ook voor de verplaatsing tussen België, Nederland en het Groothertogdom Luxemburg wordt er gewerkt aan een nieuw memorandum, geeft FAVV nog mee. Maar tot de publicatie ervan blijven de huidige regels van kracht en worden dus geen extra verplichtingen opgelegd.

Meer info op de website van FAVV.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37855
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:52

Pittige extra regels. En veel papierwerk ook voor iedereen daar. Benieuwd wat de gevolgen zijn bij niet aanmelden. En wat ze gaan doen bij bv een uitbraak van iets -O-

Poekkie

Berichten: 7400
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paardenweides in België moeten voortaan geregistreerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:07

Pfff, wat een administratie en extra kosten om een paard paardjes te houden. Ben benieuwd naar de sancties bij niet-conformiteit want hier is die registratie niet te doen.

Pareltjes
Berichten: 2277
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:15

Ze zijn knettergek geworden.
Ik wens ze veel succes met het afstropen van ieder klein perceeltje in belgie. Ingeklemd tussen huizen waar niemand komt.

Ik vind het een zeer slechte ontwikkeling. Paarden niet meer mogen verkopen? Hoezo dierenleed in de hand werken? Dus maar stilletjes laten wegkwijnen op weitjes die niemand ziet. Europa vliegt uit de bocht met administratie drang. Er komt meer leed doordat dieren onder de radar verdwijnen dan dat Rhino zal aanrichten...

Liezel1
Berichten: 14963
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Paardenweides in België moeten voortaan geregistreerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:28

De regeldrang van Brussel loopt echt helemaal uit de hand.....

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:35

karuna schreef:
Pittige extra regels. En veel papierwerk ook voor iedereen daar. Benieuwd wat de gevolgen zijn bij niet aanmelden. En wat ze gaan doen bij bv een uitbraak van iets -O-

Dát is wat mij zorgen baart, krijgen we een preventief ruimen beleid zoals met gevogelte en varkens bij een uitbraak?
nee, ik vind dit geen goede ontwikkeling.

Pandora2
Berichten: 19991
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:38

Citaat:
...zo schrijft de nieuwe Europese diergezondheidswet voor.


Je zou toch denken dat het voor meerdere landen geldt als een nieuwe Europese wet zoiets voorschrijft :+

Controles komen er vast niet. Of ze moeten nog een paar blikken controleurs opentrekken :')

Doet mij denken aan het verhaal van de groene dop op de mazouttanken jaren geleden.

henshem
Berichten: 1153
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:45

In Nederland heeft iedereen die paarden houdt dat toch ook onlangs moeten doen, door aanmelding/registratie via een UBN nummer?

Volgens mij moet de kop boven het artikel zijn dat paarden moeten worden geregistreerd i.p.v. paardenweides.
Laatst bijgewerkt door henshem op 26-03-22 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 39126
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:45

Gezondheidsverklaring heb je in Nederland toch al jaren nodig wanneer je een paard naar het buitenland verkoopt? Sta er van te kijken dat het nog niet zo is in alle landen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:10

Zo moeilijk is dat registreren via horse id nu ook weer niet. En het kost niks behalve 10 minuutjes van je tijd.
Mijn weides hebben niet eens een huisnummer, maar via het plan/Google maps kan je een pin zetten waar de ingang van je weides zich bevindt.

Op 1 week tijd was mijn inrichting goedgekeurd. En dat register mag een papieren of digitale zijn. Voor mensen waar veel paarden inkomen en weer weggaan lijkt de digitale register wel een handigere, gewoon een documentje op Excel. :)

Pandora2
Berichten: 19991
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:22

henshem schreef:
Volgens mij moet de kop boven het artikel zijn dat paarden moeten worden geregistreerd i.p.v. paardenweides.


Het artikel lijkt wel een mix van 2 dingen. Ik herinnerde mij iets ivm paardenweides in Vlaanderen een paar maanden geleden.
Dit dus . Staat ook op diezelfde website.
Citaat:
Laten we de 70.000 hectare paardenweiden die Vlaanderen rijk is omvormen tot natuurgebieden in plaats van de groene paardenwoestijn die ze vandaag zijn. Dat opmerkelijk voorstel doet eco-ondernemer en landschapsarchitect Louis De Jaeger op de website van MO om de biodiversiteits- en klimaatcrisis in Vlaanderen aan te pakken.

Thioro

Berichten: 4023
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:22

Ayasha schreef:
karuna schreef:
Pittige extra regels. En veel papierwerk ook voor iedereen daar. Benieuwd wat de gevolgen zijn bij niet aanmelden. En wat ze gaan doen bij bv een uitbraak van iets -O-

Dát is wat mij zorgen baart, krijgen we een preventief ruimen beleid zoals met gevogelte en varkens bij een uitbraak?
nee, ik vind dit geen goede ontwikkeling.


Zolang die ziektes niet besmettelijk zijn voor mensen of de paarden ongeneeslijk zijn en altijd andere paarden zullen besmetten zal dat niet gebeuren.
Rhino, griep etc gaat vlot rond, richt schade aan voor een individuele paardeneigenaar en wat sportevenementen en dat is het dan wel. Er gaan geen duizenden paarden tegelijk aan dood, ze kunnen meestal behandeld worden en er is geen gevaar voor de mens.

Er zijn maar een paar ziektes bij paarden waarvoor ruimingsplicht geld (paardenpest, infectieuse anemie) en die komen hier voorlopig niet voor door, juist, gezondheidscontroles bij internationale transporten.

Wel denk ik dat het nationaal weer een papieren maatregel blijft. Duurt 10 jaar voor ze al die achterafgelegen weitjes gevonden hebben.

Pandora2
Berichten: 19991
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:34

Nu heb ik uit nieuwsgierigheid ook eens op die HorseID site gekeken.
Citaat:
Inrichtingen worden gedefinieerd als plaatsen van detentie van paardachtigen zoals dozen, stallen en weiden.
:')

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paardenweides in België moeten voortaan geregistreerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:50

Wanneer het onderwerp niet zo serieus was, zou ik denken aan een 1 april grap. }>

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:06

Pandora2 schreef:
Nu heb ik uit nieuwsgierigheid ook eens op die HorseID site gekeken.
Citaat:
Inrichtingen worden gedefinieerd als plaatsen van detentie van paardachtigen zoals dozen, stallen en weiden.
:')



:+ ?? Vreemde vertaling van boxen?

Poekkie

Berichten: 7400
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:08

Art_Ificious schreef:
Zo moeilijk is dat registreren via horse id nu ook weer niet. En het kost niks behalve 10 minuutjes van je tijd.
Mijn weides hebben niet eens een huisnummer, maar via het plan/Google maps kan je een pin zetten waar de ingang van je weides zich bevindt.

Op 1 week tijd was mijn inrichting goedgekeurd. En dat register mag een papieren of digitale zijn. Voor mensen waar veel paarden inkomen en weer weggaan lijkt de digitale register wel een handigere, gewoon een documentje op Excel. :)


Oh jawel hoor… mijn ene paard heeft een nederlands paspoort, dat overzetten is 1) miserie en 2) 75 euro.
De shet ook nu ik er aan denk.
En van enkele pensionpaarden hier is er niet eens een paspoort. Ja dat is verplicht, i know, maar die beesten zijn stokoud en gaan nergens heen. Ik ga de eigenaar dus ook niet verplichten dat aan te vragen.

En hoe hou je als kleinschalig pensioneigenaar zoiets bij of iedereen is geregistreerd? Ik wacht de controles wel af hoor, pfff.

Punz

Berichten: 8647
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paardenweides in België moeten voortaan geregistreerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:10

Maar dit is toch gewoon hetzelfde als de registratie plicht die nu al in tijdje in Nederland ook geld?

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:17

Punz schreef:
Maar dit is toch gewoon hetzelfde als de registratie plicht die nu al in tijdje in Nederland ook geld?

Dat denk ik ook.
Dat kregen wij vorig jaar.
Waren toen ook een paar topics over.
Elk paard moet aangemeld zijn.
Of hij nu aan huis, pension of ergens in een wei staat maakt niet uit.

Jet

Berichten: 12194
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 00:13

Inderdaad hetzelfde als in Nederland al eerder is ingegaan. Apart wel dat het dus per land een verschillende ingangsdatum heeft. Bij ons in de regio heeft het wel geleid tot het sluiten van verschillende kleinere pensionstallen, omdat die die rompslomp niet wilden. Of die eigen paarden hadden weet ik niet, want ook voor alleen eigen paarden op je eigen perceel geldt deze regelgeving.

Hier in Nederland wordt gevreesd voor een mestregelgeving, die is er voor ander vee wel al, maar voor paarden nog niet...

Grootschalige ruimingen als bij MKZ, vogelgriep en BSE geloof ik niet direct bij paardenziektes, behalve bij ziektes die hier nog ( bijna) niet voorkomen, maar hier wel kunnen gaan komen. Dan wel alleen op hetzelfde bedrijf, niet zoals bij MKZ in een straal van zoveel kilometers...

Ik heb ook wel het idee dat dit de "illegale" pensionstallen die dus geen BTW afdragen afschrikt en dat vind ik zelf dan wel weer positief. Het lijkt mij niet eerlijk dat de ene stal die geen BTW afdraagt de stalling een stuk goedkoper kan maken dan degene die alles legaal doet en dat wel moet doen.

En als jouw stal al schapen/runderen/geiten heeft, heeft het al een gebiedsnummer zeg maar, dan is het alleen een kwestie van de paarden daaraan toevoegen.

Zo weet je trouwens als klant van een nieuwe pensionstal gelijk of het goed zit, de oude stal moet je overzetten naar de nieuwe en als dat niet kan omdat die geen "gebiedsnummer" heeft, weet je dus dat die niet legaal bezig is.

Mestboekhouding: dit dus... [VN] Vijf Tips hoe om te gaan met mestboekhouding .

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 01:48

Jet schreef:
Inderdaad hetzelfde als in Nederland al eerder is ingegaan. Apart wel dat het dus per land een verschillende ingangsdatum heeft. Bij ons in de regio heeft het wel geleid tot het sluiten van verschillende kleinere pensionstallen, omdat die die rompslomp niet wilden. Of die eigen paarden hadden weet ik niet, want ook voor alleen eigen paarden op je eigen perceel geldt deze regelgeving.

Hier in Nederland wordt gevreesd voor een mestregelgeving, die is er voor ander vee wel al, maar voor paarden nog niet...

Grootschalige ruimingen als bij MKZ, vogelgriep en BSE geloof ik niet direct bij paardenziektes, behalve bij ziektes die hier nog ( bijna) niet voorkomen, maar hier wel kunnen gaan komen. Dan wel alleen op hetzelfde bedrijf, niet zoals bij MKZ in een straal van zoveel kilometers...

Ik heb ook wel het idee dat dit de "illegale" pensionstallen die dus geen BTW afdragen afschrikt en dat vind ik zelf dan wel weer positief. Het lijkt mij niet eerlijk dat de ene stal die geen BTW afdraagt de stalling een stuk goedkoper kan maken dan degene die alles legaal doet en dat wel moet doen.

En als jouw stal al schapen/runderen/geiten heeft, heeft het al een gebiedsnummer zeg maar, dan is het alleen een kwestie van de paarden daaraan toevoegen.

Zo weet je trouwens als klant van een nieuwe pensionstal gelijk of het goed zit, de oude stal moet je overzetten naar de nieuwe en als dat niet kan omdat die geen "gebiedsnummer" heeft, weet je dus dat die niet legaal bezig is.

Mestboekhouding: dit dus... [VN] Vijf Tips hoe om te gaan met mestboekhouding .

Misschien ligt het aan mijn Belg zijn. Maar dat de overheid zich bemoeit met een stalling zijn administratie zou me nu niet perse ‘meer rust’ geven. :+
Zou niet weten waarom: het zal mr een zorg zijn hoeveel ze afdragen als mijn paard maar goed staat. Ik hoef hun rekening niet te maken immers.

Pareltjes
Berichten: 2277
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 08:37

Jet schreef:
Grootschalige ruimingen als bij MKZ, vogelgriep en BSE geloof ik niet direct bij paardenziektes, behalve bij ziektes die hier nog ( bijna) niet voorkomen, maar hier wel kunnen gaan komen. Dan wel alleen op hetzelfde bedrijf, niet zoals bij MKZ in een straal van zoveel kilometers...

.


Beetje naif. Ruimingen komen er want zodra de overheid geen oplossing voor “ het probleem “ heeft gaan ze over tot ruimen.Ipv van de intensieve veehouderij eens te gaan afschaffen, dieren fatsoenlijk te gaan huisvesten en vlees stukken duurder te maken. Het exportproduct moet beschermd worden. Wat hebben wij als paardensector mee van doen? Er wordt geruimd bij ziekten waar wij als mens niet eens gevaar voor lopen of dieren zelfs maar hoeven dood te gaan. Uitsluitend omdat de export geen gevaccineerde dieren wil omdat ze dan het verschil tussen besmetting of gevaccineerd niet meer kunnen maken.

Wij houden geen tienduizenden, honderdduizenden dieren op een heel klein stukje grond. Beetje pensionstal heeft er tientallen. Een uit de kluiten gewassen fokkerij hooguit enkele honderden. Er is geen enkele vergelijking met de risico’s voor de volksgezondheid zoals bij de intensieve veehouderij.

Corona heeft de informatiedrang van de EU en landen zelf heerlijk in de kaart gespeeld. Ineens kan er van alles worden “ doorgedrukt “.

Ik denk eerder dat volksgezondheid een excuus en bijvangst is. De sector is in kaart gebracht! Wat wij als particulier daar mee van doen moeten hebben is mij een raadsel. Ik zie ellende voor ongeregistreerde dieren. Ik zie geen enkel nut voor de paardenhouder zelf en wees eerlijk hoeveel grootschalige paardenziekten hebben we?

koend
Berichten: 1280
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Paardenweides in België moeten voortaan geregistreerd worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 09:46

Ik pleit voor burgerlijke ongehoorzaamheid.
De overheid?
Hoe minder ze weten, hoe beter. Het is al big brother genoeg. Gaan we echt enthousiast meewerken aan ons eigen gevangenschap?

Thioro

Berichten: 4023
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:14

koend schreef:
Ik pleit voor burgerlijke ongehoorzaamheid.
De overheid?
Hoe minder ze weten, hoe beter. Het is al big brother genoeg. Gaan we echt enthousiast meewerken aan ons eigen gevangenschap?


Je bent al een paar decennia te laat met 'off the grid' willen blijven :') .

België kennende blijft dit een wassen neus. Ze zullen in den beginne hier en daar wat controleren en daarna is de kous af.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58325
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:41

Thioro schreef:
Je bent al een paar decennia te laat met 'off the grid' willen blijven :') .

België kennende blijft dit een wassen neus. Ze zullen in den beginne hier en daar wat controleren en daarna is de kous af.

en die controles zullen dan wsl ook nog pas op gang komen na een jaar ofzo. Als het even goed gaat lopen als contact tracing dan zit het wel goed. _O-

koend
Berichten: 1280
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 11:12

Thioro schreef:
koend schreef:
Ik pleit voor burgerlijke ongehoorzaamheid.
De overheid?
Hoe minder ze weten, hoe beter. Het is al big brother genoeg. Gaan we echt enthousiast meewerken aan ons eigen gevangenschap?


Je bent al een paar decennia te laat met 'off the grid' willen blijven :') .

België kennende blijft dit een wassen neus. Ze zullen in den beginne hier en daar wat controleren en daarna is de kous af.


In ben inderdaad in de periode na mei 68 opgegroeid. Toen was er vrijheid blijheid.
Daarom kan ik maar niet begrijpen dat de mensen regenwoordig zo braafjes in het steeds strakker gareel lopen.

Gelukkig woon ik nog in België waar wetjes overtreden sympathiek is en niet in regeltjesland Nederland.