Vito, van Britt Dekker, overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Vito, van Britt Dekker, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 21:34

*Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Britt Dekker en Vito. Foto: still uit video op de Instagram van Britt Dekker.

Vito, de Fries van Britt Dekker, is overleden. Dit maakte Britt zelf bekend op social media.

Een aantal jaar geleden merkte Britt dat Vito niet goed liep. Hij bleek rotstraal te hebben, iets dat goed te behandelen was. "Toen de rotstraal opgelost was, werd het niet beter, hij voelde in stap al anders. Als het in stap al anders voelt, moet je nooit doorrijden", aldus Britt in een video op PaardenpraatTv.
Britt haalde haar eigen veearts erbij, die een echo maakte van Vito's sprong en achterbeen. De uitkomst was een slijmbeursontsteking, ook goed te behandelen. Na twee maanden op rust in de wei was het nog steeds niet beter. Uit verder onderzoek bleek dat er een pees in het spronggewricht dikker was. Zo dik, dat die tegen het bot aan zat. "Pees en bot drukten tegen elkaar aan, en dat doet pijn. De veearts zegt dat het een proces van jaren is, en nu heb je de pech dat het uit is gekomen", verklaart Britt.

Horse Event
Britt reed Vito in 2017 op Horse Event. Hij was toen nog niet van haar, maar stond bij haar op stal. "Dat was zo gaaf! Hij reed zo lekker, ik ben toen helemaal verliefd op hem geworden. Ik heb tegen de eigenaar gezegd "als hij ooit te koop komt, dan moet je het zeggen, dan wil ik hem kopen. Binnen een week belde ze dat ik hem kon kopen."

In de jaren dat Vito bij Britt op stal stond, heeft hij nooit iets gehad, daarom heeft ze hem niet laten keuren. "Als ik had laten keuren, had ik het volgens de veearts misschien al gezien en dan had ik hem natuurlijk nooit gekocht. Ik heb in ieder geval twee jaar lang de meest gave dingen met hem gedaan."

Vito ging op rust en na een controle was het nog niet beter. Omdat de stal waar Vito stond geen mogelijkheid had om Vito overdag ook in de wei te zetten, wel een paar uur in de paddock, besloot Britt een plekje voor hem te zoeken waar hij hele dagen in de wei kon. Dat plekje vond ze op de stal waar ook de moeder en zus van Eve stonden. Vito kwam bij hen in de wei en Britt had de zekerheid dat ze altijd naar hem toe kon. De verhuizing naar deze stal vond in 2019 plaats.

Afscheid
Helaas herstelde Vito niet voldoende, daardoor heeft Britt toch afscheid van hem moeten nemen. Op Instagram schrijft ze: "Koning Vito, bedankt voor alles. Helaas konden we niks meer voor je betekenen.. Wat zul je gemist worden door iedereen. Never forget you grote knuffelbeer, alle mooie momenten die je gegeven hebt zal ik nooit vergeten en had gehoopt er nog veel meer te kunnen maken samen maar helaas mocht het niet zo zijn #friesianhorse #kingvito #goodbye"

Lalahorse

Re: Vito, van Britt Dekker, overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:42

Jammer het was een mooi paard

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:57

Altijd verdrietig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:11

Sneu voor britt en deze jonge fries Y;(

Maar heb al lang niks meer van Vito gehoord, dacht eigenlijk al dat hij weg was :o

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 00:46

Kabayo schreef:

Maar heb al lang niks meer van Vito gehoord, dacht eigenlijk al dat hij weg was :o

Dit dus

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 01:16

Kabayo schreef:

Vito stond op een stal waar haar andere paard (Jack) ook staat.
Hij stond daar op rust/in de wei vanwege een blessure.

Sterkte gewenst voor iedereen die hem lief had, volgens mij had ie veel fans Y;(

charlotteehx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:56

Wat super sneu zeg!