Peter van der Waaij: "De ambitie is teammedailles winnen"

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14555
Geregistreerd: 20-04-16

Peter van der Waaij: "De ambitie is teammedailles winnen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 16:44

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto:
Marlies Trap Fotografie


Recent werd bekend gemaakt dat het team rondom de Nederlandse springruiters compleet is. Met de aanstelling van Jos Lansink als nieuwe bondscoach is er ook een nieuwe functie in het leven geroepen, namelijk die van Team Assistent. Peter van der Waaij gaat deze taak op zich nemen en hoopt zijn steentje bij te kunnen dragen aan mooie resultaten voor de springequipe.

De 27-jarige Peter van der Waaij is geen onbekende in de sport. Hij volgt de sport nauwgezet, onder andere door zijn werk als commentator en presentator van ClipMyHorse. Daarnaast kent hij veel ruiters, heeft de springpaardenfokkerij weinig geheimen voor hem en runt hij met zijn vader, broer en vriendin een eigen handels-, trainings- en fokkerijstal. Zodoende kende hij Jos Lansink ook al geruime tijd. “Ik heb altijd al goed contact gehad met Jos vooral via mijn werk bij ClipMyHorse, daarnaast zit ik midden in de sport en heb ik daarin geen belangen.”

Vertel, hoe ziet deze nieuwe functie eruit? “Als team assistent neem ik taken van Jos uit handen, zodat hij zich kan richten op het laatste stukje sport, het technische gedeelte. Ik heb inmiddels een paar keer met Jos samengezeten. Hij heeft met alle ruiters goed overlegd over wat zij wel en niet willen of kunnen. Vervolgens hebben we dat samen uitgewerkt tot een planning voor het komende seizoen. Het is een leuk aspect om daar zo nauw bij betrokken te zijn. De bedoeling is dat ik met Jos naar alle 5*-landenwedstrijden ga, zowel de cyclus van FEI/Longines als die van Rolex, maar ook natuurlijk het WK in Herning en de Nations Cup Finale in Barcelona.”

Heb je voorafgaand aan de wedstrijden een rol, of is het vooral tijdens de concoursen dat jij van belang bent? “Mijn werkzaamheden zijn vooral op de wedstrijden zelf. Dat begint bij de vet check, als Jos op het voorterrein aan het helpen is, bekijk ik de verrichtingen in de piste. Ik ben in het geheel een extra paar ogen, en fungeer ook als aanspreekpunt, dat alles in het belang van het team en de teamprestatie. Daarnaast moet ik zorgen dat ik weet hoe het zit qua kwalificatie-eisen, waardoor Jos de juiste beslissingen kan maken. Uiteindelijk is Jos de bondscoach en heeft hij de eindverantwoording en zeggenschap. Maar het is een hele mooie uitdaging om met Jos te sparren en samen te werken.”

Over de ambitie is Peter van der Waaij duidelijk: “De ambitie is natuurlijk om met het Nederlandse team medailles te winnen. Ik ben gek van de sport, voorheen stond ik altijd aan de zijlijn, en met deze nieuwe functie sta ik er iets dichter bij. Ik hoop op een bepaalde manier een positieve bijdrage te kunnen leveren”, besluit Peter van der Waaij.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.