Verandering vaccinatiebeleid influenza bij paarden

Moderators: Essie73, Ladybird, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja, ynskek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Verandering vaccinatiebeleid influenza bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-22 17:41

LTO Nederland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: prugelpiet.

Daar waar de internationale paardensportbond FEI al enige tijd drie basisentingen verplichtte in het paspoort van paarden en pony’s, neemt nu ook de KNHS deze regels over. De onderzoeken zeggen eigenlijk al langer dat drie entingen betere bescherming bieden tegen de paardengriep influenza. Iets waar nu ook daadwerkelijk stappen in worden gezet.

Wanneer een drachtige merrie op het juiste moment wordt gevaccineerd tijdens de dracht – welteverstaan enkele weken voor het veulenen – krijgt het veulen al iets van antistoffen mee via de biest. Als deze zes maanden oud is volgt de eerste vaccinatie, met een tweede basisenting na vier tot zes weken. Dit was hoe het er bij de meeste paarden en pony’s in Nederland aan toe ging. Hier wordt nu een (verplichte) derde basisvaccinatie aan toegevoegd die enkele maanden na de tweede volgt.

Waarom een derde basisenting?
Vanuit onderzoeken is het eigenlijk al een tijdje bekend dat er een dip optreedt in het immuunsysteem van jonge opgroeiende paarden, ongeveer vier tot zes maanden na de eerste twee entingen. In deze periode zijn ze extra vatbaar voor virussen, zo ook voor het influenzavirus mochten ze daar op dat moment mee in aanraking komen. De eerste twee entingen bieden in deze situatie vaak onvoldoende bescherming om te zorgen dat het paard niet ziek wordt en het virus verder verspreidt. Door een derde enting te geven tijdens dit dipje, zorg je ervoor dat het immuunsysteem beter voorbereid is op een dergelijke besmetting waardoor het jonge paard beter en langduriger beschermd is.

Werking basisvaccinaties
Wanneer de eerste enting tegen influenza wordt gegeven, maakt het immuunsysteem geheugencellen om het virus te herkennen en sneller te kunnen bestrijden met de juiste afweercellen. Bij het tweede vaccin worden sneller de juiste antistoffen aangemaakt, die klaarstaan om de strijd met het virus aan te gaan. Deze zakken echter weer vrij snel naar een aantal antistoffen dat onvoldoende bescherming biedt. Pas na een derde enting worden de antistoffen in grote getallen aangemaakt, die voldoende bescherming bieden voor een jaarlijkse hervaccinatie.

Nieuwe regelgeving
Om dit te stimuleren en te gaan voor een betere bescherming van sportpaarden en pony’s heeft de KNHS het vaccinatiebeleid vanaf 1 januari 2022 veranderd. Ze geven daarmee invulling aan het advies van de Sectorraad Paarden. Het aangepaste vaccinatiebeleid gaat uitsluitend gelden voor alle paarden die vanaf 2022 geboren worden. Deze dienen drie basisentingen te krijgen. Voor paarden die voor deze periode geboren zijn verandert er op dit moment nog niks en volstaan de twee basisentingen. In Nederland is het bij de wet niet verplicht om je paarden te vaccineren, al zijn er wel veel stallen die de enting tegen tetanus en influenza verplicht stellen. De KNHS stelt nu dus als voorbeeld de derde basisenting verplicht om mee te kunnen doen aan wedstrijden. De kans is groot dat stallen hierin zullen volgen en daarmee het advies van de Sectorraad Paarden ook overnemen.

Wil je meer weten over entingen? Lees dan ook ons eerdere artikel ‘Inenten: hoe zit dat nu?’.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

StalNollie

Re: Verandering vaccinatiebeleid influenza bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:02

Dus tussen de 4 en 6 maand na 2de vaccinatie word de 3de gezet? Want dit was nog nergens echt duidelijk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 18:18

En als je je paarden in het voorjaar ent, en als je veulen in het voorjaar geboren wordt, dan wordt die 3e enting heel vaak dus gewoon al gezet.

Reken even mee: april is jaarlijkse entmaand voor de merries - mei geboortemaand veulens. 5-6 maanden na geboorte eerste enting = oktober-november. Tweede enting december.
En hé, in april is de hele stal sowieso weer aan de beurt voor de jaarlijkse enting. Guess what, dat is bijna altijd 4-6 maanden na de tweede basisenting.

Worden je veulens eerder geboren, is de jaarcyclus voor je merries ook eerder. Principe blijft gelijk. Je basisentingscyclus eindigde bijna altijd halverwege de jaarcyclus van de volwassen fokmerries.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:24

Vraag me af hoe die wilde paarden dat hier doen zo zonder enting. En welk onderzoek dat dan heeft bevestigd. Mijn dierenarts, geen wetenschapper, zei dat de stammen sowieso snel veranderen, en dat tegen de tijd dat de vaccinatie uitkomt die allang veranderd is.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:46

Het is wel zo dat 1 keer per jaar enten( bij volwassen paarden) onvoldoende kan zijn. Ik heb een volwassen paard gehad die in het voorjaar normaal geent was maar in november toch flinke griep kreeg.Hij had tussendoor een verhuizing achter de rug wat stressvol kan zijn waardoor het immuunsysteem een klap kan hebben gekregen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:14

Anjali hoe uitte zich die griep? Was hij verkouden en had hij koorts?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:30

Dinopino schreef:
Vraag me af hoe die wilde paarden dat hier doen zo zonder enting.

Die worden gewoon ziek en worden beter. Behalve als ze erg ziek worden. Dan gaan ze dood. Simpel.

Iedereen een Connemara!!

.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:33

Dinopino schreef:
Vraag me af hoe die wilde paarden dat hier doen zo zonder enting. En welk onderzoek dat dan heeft bevestigd. Mijn dierenarts, geen wetenschapper, zei dat de stammen sowieso snel veranderen, en dat tegen de tijd dat de vaccinatie uitkomt die allang veranderd is.

Ik hoop echt dat mensen niet ook wappie gaan doen om influenza bij paarden, want dat kan echt heel ernstig zijn:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... preventie/

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:37

Anjali enting wil niet zeggen dat ze niet meer ziek kunnen worden. Al was je paard eerder nogmaals geent wil niet zeggen dat deze het dan niet zou hebben gekregen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 17:35

Dinopino schreef:
Anjali hoe uitte zich die griep? Was hij verkouden en had hij koorts?

Verkouden niet maar had hoge koorts en at niet. De DA zei dat het influenza was.Hij heeft toen injecties gekregen .Is weer geheel genezen gelukkig.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:20

Shae wanneer je paard ziek wordt dan wil je toch graag weten wat er aan de hand is of niet? Schijnbaar niet. En nee de paarden in het wild sterven niet aan griep en in het algemeen al helemaal niet aan koorts in combinatie met niet eten. Wanneer het lichaam aan het vechten is met koorts, is het in het algemeen niet handig om te eten. Het verteringsstelsel kan even niet de aandacht krijgen. Verder een dierenarts een wappie te noemen die zegt dat de inentingsstof altijd de achter het actuele virus achterna loopt, vind ik ook apart.

En daarbij is er niets mis om na te denken waarom er zo gepusht wordt steeds meer te enten? Over je eigen lichaam kun je zelf beslissen,maar je spuit wel iets in een paard die geen keus heeft.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:18

Begrijpend lezen. Ik noem je dierenarts geen wappie.

Citaat:
En nee de paarden in het wild sterven niet aan griep en in het algemeen al helemaal niet aan koorts in combinatie met niet eten.

Bron? En vergeet niet dat onze paarden veel meer in aanraking komen met paarden van andere locaties. Dat is héel goed voor de verspreiding van ziektes.

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:41

Dino.... Juist blijven eten tijdens koorts is voor paarden zeer belangrijk. De darmen moeten blijven werken. Het lichaam moet zich warm kunnen houden anders sterft het aan onderkoeling van de vitale organen.

En het is wel zo dat een entings stof pas tot stand komt nadat er nieuw virus is. Je maakt niet een entings stof voordat er nieuw virus komt. Dat kan ook helemaal niet.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:22

StalNollie wanneer een mens of dier koorts heeft, is deze bezig het lichaam te ontdoen van negatieve dingen. Op dat moment gaat al de energie daarheen. Wanneer een paard op de vlucht gaat voor een wolf, stopt ie ook niet even om te eten. Maar dat is mijn mening en zo heb ik dat geleerd. Voor mij klinkt het ook vrij logisch. Daarom zou ik mijn dieren ook nooit een koortsremmer laten geven. Pas wanneer de gevaarlijke grens wordt overschreden. Ken intussen meerdere paarden die ondanks koorts en voor een korte periode niet eten, nog leven.

Bron dat de kudde wilde paarden niet sterven Shae, is de boswachter die daar rondleidingen geeft, en gemiddeld een paar bezoeken per jaar, waar nog nooit het woord griep bij een paard is aangetroffen.
En de hengsten die daar tussen gestopt worden, komen wel met andere paarden in kontakt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:45

Dino ik geef juist pijnstillers zodat ze blijven eten en ook geen dood? Dus dat wil allemaal niks zeggen. Darmen van een paard moeten werken dat is gewoon een vast staand feit

Je gaat in je eerste zin al de fout in door mens en paard samen te benoemen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie