Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:Weer een heel duidelijk stukje waarin imago en reputatie boven paardenwelzijn staan."Toch is het belangrijker dan ooit, om als paardenliefhebbers één front te vormen om onze geliefde sport te behouden."
Wat een bullshit. Er zijn grote delen van "de sector" waar ik me absoluut niet mee wil associëren.
Laat stáán er één front mee vormen
Kuggur schreef:"Toch is het belangrijker dan ooit, om als paardenliefhebbers één front te vormen om onze geliefde sport te behouden."
Wat een bullshit. Er zijn grote delen van "de sector" waar ik me absoluut niet mee wil associëren.
Avalanche schreef:Yep. Ik denk dat pas als paardenwelzijn op nummer 1 komt, we echt een front kunnen vormen. En dan is het niet meer nodig.
Kuggur schreef:"Toch is het belangrijker dan ooit, om als paardenliefhebbers één front te vormen om onze geliefde sport te behouden."
Rocamor schreef:Avalanche schreef:Yep. Ik denk dat pas als paardenwelzijn op nummer 1 komt, we echt een front kunnen vormen. En dan is het niet meer nodig.
Maar wat is paardenwelzijn? En hoe meet je dat af? Wat voor jouw paard geldt, hoeft Op bepaalde gebieden niet voor de mijne te gelden.
Ik heb ooit een (voor die pony) te dikke amazone gruwelijk horen afgeven op "die dressuurruiters", want haar pony hoefde niet aan de teugel te lopen. Overigens liep haar dier met het hoofd hoog te compenseren en dusdanig weggedrukte rug, dat ik er plaatsvervangend rugpijn van kreeg. Maar zij was er heilig van overtuigd dat haar manier beter was.
Dus ik vind het lastig, wat is welzijn?
Is dat 24/7 buiten in wind en weer?
Of als je niet meer op een paard kruipt als je een bepaald gewicht hebt?
Enkel als je bitloos rijdt?
Zijn hooinetten wel welzijn, gemiddeld genomen niet de meest ideale manier van eten, maar het vertraagt de inname.
Of die dure paarden die kniedik in het stro staan, uitgebalanceerd eten, met IR lampen voor betere doorbloeding, 4x per dag een uur uit de stal komen (aan de hand grazen, in de molen, in de paddock en een uur rijden). Dat zijn zulke dure paarden, die MOETEN wel goed verzorgd worden.
Kunnen we in de sector ooit tot een consensus komen over welzijn?
assie schreef:Ik wilde een heel verhaal typen, maar eigenlijk heeft Rocamor het allemaal al gezegd, bedankt.
Overigens wel 'grappig'. Binnen de paardenwereld lijkt alles in rep en roer. Maar als ik iemand búiten de paardenwereld spreek, dan hebben die helemaal geen flauw idee dat er zo'n strijd gaande is tegen/binnen de paardenwereld. Die kijken gewoon leuk paardje (of ze kijken überhaupt niet naar de paarden). Kort door de bocht gezegd: het zal hun worst wezen wat wij met onze paarden doen.
Liggen we dus echt wel zo onder vuur? Behalve dan wellicht door de Peta's en wakker dieren van de wereld? En is dat een meerderheid?
Sunnda schreef:Zo waar dit.
Er is helemaal geen dreigende meerderheid waar we bang van moeten zijn.
Er zijn wat kleine (maar wel hele agressieve) linkse clubjes die het willen verbieden. Maar die willen alles verbieden, liefst ook ademen.
Ik zie ze meer als de 'krakershoek'. Bestaat al heel lang, blijft gelukkig een hele kleine club, maar schopt wel enthousiast tegen de maatschappij aan en gebruikt daar het liefst gemeentelijk geld voor. Zo hypocriet is het dan wel altijd weer.
En dan heb je de online paarden communitie die elkaar zoals hier op bokt flink in de mangel heeft.
Juist hier ook zie je altijd dezelfde bokkers er als de kippen bij zijn om bij alles te roepen: als het zo moet, moeten we misschien de sport afschaffen.
Ik vind dat echt verwerpelijk passief afressief gedrag waarmee je eigenlijk alleen maar jezelf veren in je reet steekt.
Alsof er een sector, een groep mensen, een weetikveel wat is op de wereld waar geen misstanden bestaan.
Dan toch ademhalen maar verbieden?
Verder ken ik op werk, in mijn familie, in mijn vriendenclub echt niemand die iets van paarden houden vind..boeit ze echt niet.
Gebruikers op dit forum: Pikeur en 9 bezoekers