Hoe draag jij bij aan een positief beeld van de sector?

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Hoe draag jij bij aan een positief beeld van de sector?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 17:18

LTO Nederland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie.

De verdeeldheid in de paardensector is nog nooit zo groot geweest als nu. En dat terwijl we eigenlijk allemaal hetzelfde willen en nastreven: een mentaal en fysiek gezond paard. Over de uitvoering hiervan bestaan verschillende meningen. Toch is het belangrijker dan ooit, om als paardenliefhebbers één front te vormen om onze geliefde sport te behouden.

Als paardenliefhebbers hebben we allemaal dezelfde intentie, al doen we dit net allemaal even anders. Anders hoeft niet altijd verkeerd te zijn, maar feit is dat de sector in ontwikkeling is. Paarden en pony’s in Nederland hebben het nog nooit zo goed gehad als nu. Ze worden niet meer opgejaagd als prooi en opgegeten, ook zijn ze geen vervoersmiddel meer in de oorlog en hoeven ze niet meer dag in en dag uit hard te werken op het land.

Inspireren
Bovendien komen we door onderzoeken steeds meer te weten over onze geliefde viervoeters en kunnen we steeds beter voor ze zorgen. En hoewel er algemene feiten zijn, is ieder individueel paard weer anders en heeft dus ook zijn eigen behoeftes. Iedereen kent het spreekwoord: de wereld veranderen begint bij jezelf. Anderen kun je niet veranderen als ze dat niet willen. Wel kun je ze inspireren door gegronde en bewezen informatie te delen, en hoe jij dit in de praktijk brengt. Op deze manier kun je andere paardenliefhebbers meer leren. Wil je een bijdrage leveren aan paardenwelzijn en een positief beeld van de sector? Wees een voorloper, gebruik je kennis op een slimme manier.

Leren van een voorbeeld
Mensen die bij een instructie of trainer komen, staan open om nieuwe dingen te leren en zichzelf te ontwikkelen. Maar ook als manegebedrijf of pensionstalhouder word je gezien als een voorbeeld, iemand met veel kennis. Natuurlijk is niemand ooit uitgeleerd, en het is ook aan jou de taak om je constant te blijven ontwikkelen en nieuwe kennis te vergaren, om deze vervolgens op een positieve manier met je klanten te delen. Hetzij door het geven van instructie, advies of het organiseren van informatiebijeenkomsten, waarbij je eventueel een deskundige uitnodigt. Probeer hierbij altijd een adviserende rol te behouden en nooit iets op te dringen waar iemand nog niet klaar voor is. In deze adviserende rol versterk je de gegeven informatie door deze goed te onderbouwen met onderzoeken en deskundige bronnen.

Digitale doelgroep
Naast de directe groep mensen met wie we bedrijfsmatig omgaan is ons bereik digitaal nog vele malen groter. Laat daarom ook aan de buitenwereld zien wat we zo goed doen, waarom we dat doen en dat wij paardenmensen constant bezig zijn om nog beter voor onze paarden te zorgen. Uit de enquête waarin het imago van de paardensector werd onderzocht bleek dat we er lang zo slecht niet voor staan, maar onder de mensen die onze sector niet van binnen en buiten kennen bestaat veel onwetendheid hierover. Het is aan ons om deze onwetendheid om te zetten in onderbouwde kennis. In plaats van ongegronde informatie van de enkeling die negatief over de paardensector spreekt. Houden wij als sector ons stil dan kunnen we erop wachten tot de onwetenden worden omgepraat door de negatievelingen. Dat is de taak van ons allemaal. Niet alleen de machtige partijen moeten hun stem laten spreken, maar dat moeten we allemaal als we onze mooie sector willen behouden.

Anoniem

Re: Hoe draag jij bij aan een positief beeld van de sector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:26

Om deze reden heb ik een eigen bedrijf met mijn ponys waarbij ik mensen laat ervaren dat er veel meer met een pony te doen is dan rijden. En dat een pony niet op stal hoeft etc.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:32

"Toch is het belangrijker dan ooit, om als paardenliefhebbers één front te vormen om onze geliefde sport te behouden."

Wat een bullshit. Er zijn grote delen van "de sector" waar ik me absoluut niet mee wil associëren.
Laat stáán er één front mee vormen :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:36

Kuggur schreef:
"Toch is het belangrijker dan ooit, om als paardenliefhebbers één front te vormen om onze geliefde sport te behouden."

Wat een bullshit. Er zijn grote delen van "de sector" waar ik me absoluut niet mee wil associëren.
Weer een heel duidelijk stukje waarin imago en reputatie boven paardenwelzijn staan. :r

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:45

Yep. Ik denk dat pas als paardenwelzijn op nummer 1 komt, we echt een front kunnen vormen. En dan is het niet meer nodig.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:49

Citaat:
En dat terwijl we eigenlijk allemaal hetzelfde willen en nastreven: een mentaal en fysiek gezond paard.

Als dat zo was, waren deze campagnes niet nodig.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:52

Kuggur schreef:

Precies dit, niets aan toe te voegen.. Het hele stuk uit de op laat zien dat imago duidelijk belangrijker is dan het welzijn van het paard.. Walgelijk..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:59

Ik ben op mijn manier absoluut bezig om het imago van de paardenhobby hoog te houden, ik weet niet of ik dat ook voor de sport doe, is niet direct mijn grootste intentie. Maar met mijn lessen en youtube kanaal werk ik wel actief aan welzijn verhoging en meer kennis, inzicht en inlevingsvermogen in de paardenwereld.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:36

Avalanche schreef:
Yep. Ik denk dat pas als paardenwelzijn op nummer 1 komt, we echt een front kunnen vormen. En dan is het niet meer nodig.

Maar wat is paardenwelzijn? En hoe meet je dat af? Wat voor jouw paard geldt, hoeft Op bepaalde gebieden niet voor de mijne te gelden.

Ik heb ooit een (voor die pony) te dikke amazone gruwelijk horen afgeven op "die dressuurruiters", want haar pony hoefde niet aan de teugel te lopen. Overigens liep haar dier met het hoofd hoog te compenseren en dusdanig weggedrukte rug, dat ik er plaatsvervangend rugpijn van kreeg. Maar zij was er heilig van overtuigd dat haar manier beter was.

Dus ik vind het lastig, wat is welzijn?
Is dat 24/7 buiten in wind en weer?
Of als je niet meer op een paard kruipt als je een bepaald gewicht hebt?
Enkel als je bitloos rijdt?
Zijn hooinetten wel welzijn, gemiddeld genomen niet de meest ideale manier van eten, maar het vertraagt de inname.
Of die dure paarden die kniedik in het stro staan, uitgebalanceerd eten, met IR lampen voor betere doorbloeding, 4x per dag een uur uit de stal komen (aan de hand grazen, in de molen, in de paddock en een uur rijden). Dat zijn zulke dure paarden, die MOETEN wel goed verzorgd worden.

Kunnen we in de sector ooit tot een consensus komen over welzijn?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 21:40

Dat geldt overal waar de ene voor de ander zorgt. Zoals er de moedermaffia is krijg je ook in de honden en katten wereld direct te horen wat je allemaal wel niet goed doet volgens een ander. Dat maakt het allemaal ook zo moeilijk. En toch zijn er dingen die meetbaar zijn. Denk aan hartslag en bloeddruk bij een paard. Maar ook pijn, maagzweren etc. Er is een boel kennis die maakt dat sommige dingen, zoals paarden te weinig ruwvoer voeren, echt niet meer kunnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:25

Kuggur schreef:

Herkenbaar :j

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:31

Ik wilde een heel verhaal typen, maar eigenlijk heeft Rocamor het allemaal al gezegd, bedankt ;) .

Overigens wel 'grappig'. Binnen de paardenwereld lijkt alles in rep en roer. Maar als ik iemand búiten de paardenwereld spreek, dan hebben die helemaal geen flauw idee dat er zo'n strijd gaande is tegen/binnen de paardenwereld. Die kijken gewoon leuk paardje (of ze kijken überhaupt niet naar de paarden). Kort door de bocht gezegd: het zal hun worst wezen wat wij met onze paarden doen.

Liggen we dus echt wel zo onder vuur? Behalve dan wellicht door de Peta's en wakker dieren van de wereld? En is dat een meerderheid?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:34

Kuggur schreef:

Nou inderdaad.
Trouwens... het moet wel van twee kanten komen he. Luisteren naar elkaar, begrip tonen, dat zijn dingen die in de paardenwereld vaak ver te zoeken zijn.
Ik ontwijk in het gewone leven de meeste paarden"liefhebbers".

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:44

Rocamor schreef:
Avalanche schreef:

Maar wat is paardenwelzijn? En hoe meet je dat af? Wat voor jouw paard geldt, hoeft Op bepaalde gebieden niet voor de mijne te gelden.

Ik heb ooit een (voor die pony) te dikke amazone gruwelijk horen afgeven op "die dressuurruiters", want haar pony hoefde niet aan de teugel te lopen. Overigens liep haar dier met het hoofd hoog te compenseren en dusdanig weggedrukte rug, dat ik er plaatsvervangend rugpijn van kreeg. Maar zij was er heilig van overtuigd dat haar manier beter was.

Dus ik vind het lastig, wat is welzijn?
Is dat 24/7 buiten in wind en weer?
Of als je niet meer op een paard kruipt als je een bepaald gewicht hebt?
Enkel als je bitloos rijdt?
Zijn hooinetten wel welzijn, gemiddeld genomen niet de meest ideale manier van eten, maar het vertraagt de inname.
Of die dure paarden die kniedik in het stro staan, uitgebalanceerd eten, met IR lampen voor betere doorbloeding, 4x per dag een uur uit de stal komen (aan de hand grazen, in de molen, in de paddock en een uur rijden). Dat zijn zulke dure paarden, die MOETEN wel goed verzorgd worden.

Kunnen we in de sector ooit tot een consensus komen over welzijn?

Is dat niet het hele punt?

Maatwerk per paard. Wat werkt voor een Fries werkt niet voor mijn paarden, wat werkt voor de ene Fries werkt niet voor de andere. Maar voor ieder paard is het mogelijk om het best mogelijke scenario te creëren met de hoogste staat van welzijn imo :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 22:46

Welnee, dat is vooral een manier die "de sector" gebruikt om vooral geen minimale welzijnsregels af te hoeven spreken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:16

De vijandige houding binnen de paardenwereld jegens elkaar begrijp ik gewoon niet. Wat schiet je daar nu mee op?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:19

Zodra "de sector" werkelijk het paard voorop zet en niet het geld, is er geen nood meer voor dit soort zever.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:25

assie schreef:
Ik wilde een heel verhaal typen, maar eigenlijk heeft Rocamor het allemaal al gezegd, bedankt ;) .

Overigens wel 'grappig'. Binnen de paardenwereld lijkt alles in rep en roer. Maar als ik iemand búiten de paardenwereld spreek, dan hebben die helemaal geen flauw idee dat er zo'n strijd gaande is tegen/binnen de paardenwereld. Die kijken gewoon leuk paardje (of ze kijken überhaupt niet naar de paarden). Kort door de bocht gezegd: het zal hun worst wezen wat wij met onze paarden doen.

Liggen we dus echt wel zo onder vuur? Behalve dan wellicht door de Peta's en wakker dieren van de wereld? En is dat een meerderheid?

Zo waar dit.

Er is helemaal geen dreigende meerderheid waar we bang van moeten zijn.
Er zijn wat kleine (maar wel hele agressieve) linkse clubjes die het willen verbieden. Maar die willen alles verbieden, liefst ook ademen.

Ik zie ze meer als de 'krakershoek'. Bestaat al heel lang, blijft gelukkig een hele kleine club, maar schopt wel enthousiast tegen de maatschappij aan en gebruikt daar het liefst gemeentelijk geld voor. Zo hypocriet is het dan wel altijd weer.

En dan heb je de online paarden communitie die elkaar zoals hier op bokt flink in de mangel heeft.
Juist hier ook zie je altijd dezelfde bokkers er als de kippen bij zijn om bij alles te roepen: als het zo moet, moeten we misschien de sport afschaffen.

Ik vind dat echt verwerpelijk passief afressief gedrag waarmee je eigenlijk alleen maar jezelf veren in je reet steekt.
Alsof er een sector, een groep mensen, een weetikveel wat is op de wereld waar geen misstanden bestaan.
Dan toch ademhalen maar verbieden?

Verder ken ik op werk, in mijn familie, in mijn vriendenclub echt niemand die iets van paarden houden vind..boeit ze echt niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:29

Sunnda schreef:
Zo waar dit.

Er is helemaal geen dreigende meerderheid waar we bang van moeten zijn.
Er zijn wat kleine (maar wel hele agressieve) linkse clubjes die het willen verbieden. Maar die willen alles verbieden, liefst ook ademen.

Ik zie ze meer als de 'krakershoek'. Bestaat al heel lang, blijft gelukkig een hele kleine club, maar schopt wel enthousiast tegen de maatschappij aan en gebruikt daar het liefst gemeentelijk geld voor. Zo hypocriet is het dan wel altijd weer.

En dan heb je de online paarden communitie die elkaar zoals hier op bokt flink in de mangel heeft.
Juist hier ook zie je altijd dezelfde bokkers er als de kippen bij zijn om bij alles te roepen: als het zo moet, moeten we misschien de sport afschaffen.

Ik vind dat echt verwerpelijk passief afressief gedrag waarmee je eigenlijk alleen maar jezelf veren in je reet steekt.
Alsof er een sector, een groep mensen, een weetikveel wat is op de wereld waar geen misstanden bestaan.
Dan toch ademhalen maar verbieden?

Verder ken ik op werk, in mijn familie, in mijn vriendenclub echt niemand die iets van paarden houden vind..boeit ze echt niet.

Het is een kleine minderheid waar we zeker wel bang voor moeten zijn. Een kleine minderheid met behoorlijk veel invloed die graag de meerderheid hun wil op willen opleggen en hier zeer georganiseerd te werk in gaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 06:54

Maar wat is nou belangrijker? Die lui van PETA en consorten te vriend houden of zorgen + bijdragen aan een beter leven voor onze paarden?

@Avalanche, daarom is het ook zo lastig om over welzijn te spreken. Mijn 1e paard heeft op een stal gestaan, paradijs voor paarden. 24/7 keuze binnen of buiten, bijna altijd ruwvoer op veel plekken verspreid (en mooi ruwvoer), binnen = groooote loopstal met dik opgestrooid stro, voldoende grote kudde dat er meerdere groepjes gevormd werden. Ieder paard zat wel in een eigen groepje.

En toch bleek achteraf dat dit niet de hemel voor mijn paard was. Die was zo beleefd, dat hij met elk paard rekening hield en niet genoeg kon eten. Hij was het enige paard dat slijtage plekken op zijn voortanden kreeg van de slowfeeders. Hij werd rustig (hèhè verstand komt met de jaren) en vermagerde de laatste winter sterk. Hij kreeg pas weer meer energie toen hij in een kleinere kudde met ouwetjes en zwakkere paarden werd geplaats. Die hij kon beschermen. En pas nadat ik van stal verhuisde en hij overdag met een maatje op de wei of paddock stond en in de nacht weer in een eigen (ruime) box mocht, was hij weer echt tevreden. Die box was echt even zijn schild, zijn rustplek.

En ik heb echt 9 jaar op die eerste stal gestaan. En ondanks dat ik er weg ben, vind ik het nog steeds een prachtige stal, met topeigenaar, destijds een heerlijke sfeer. Maar de ervaring leerde dat die setting voor mijn paard niet klopte.

Nou zijn wij hier met een heel aantal dat open staat voor opties. Die niet per definitie afschieten omdat, noem een reden. Maar al die verschillende keuzes en mogelijkheden, maakt het wel complex

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:10

Ik ben het helemaal met je eens rocamor.
Het is niet het een of het ander. Maar heel vaak tussenin.

Wel denk dat er bepaalde minimale eisen zouden moeten komen om de neuzen dezelfde kant op te hebben.
Bijvoorbeeld minimaal een dagdeel in een droge paddock buiten. Met een minimale afmeting van 20x20. Met er naast altijd een ander paard.
(ik noem maar even wat)
Persoonlijk vind ik dat veel te weinig. Maar denk voor veel paarden een hele verbetering.

En of dat nu de pensionstal is of de sportstal dat zou niet uit moeten maken.
Een paard blijft een paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:51

Ook eens met Rocamor, het is niet zwart-wit er is een heel groot grijs gebied.

Persoonlijk erger ik me het meeste aan de mensen in de paardenwereld zelf die hun manier als DE manier zien en ieder ander afschilderen als slecht. Dit zie je vooral veel juist op pensionstallen en bij een gebrek aan(rijtechnische) kennis valt me op.

Terwijl imo er meerdere manieren zijn die naar Rome leiden, meerdere goede manieren om een paard te trainen met behoudt van paardenwelzijn en meerdere uitrustingen of huisvestingen geschikt kunnen zijn.

Daarnaast denk ik dat het heel goed is om kritisch te zijn en blijven op jezelf en op wat je ziet en "normaal" is. Er is altijd ruimte voor verbetering, hoe "goed" je ook bent. Juist open blijven staan voor andere manieren en zienswijze is belangrijk.

Wat ik zelf doe is, kennis verspreiden, heb veel lesgegeven, ben benaderbaar voor als mensen advies willen over een specifieke situatie, en probeer het goede voorbeeld te geven in wat ik zelf doe en probeer daar ook weleens filmpjes van te maken etc. Bij de dierenwelzijns organisaties probeerde ik in gesprek te gaan. Helaas staan ze daar niet voor open.