Algemeen
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie.
De verdeeldheid in de paardensector is nog nooit zo groot geweest als nu. En dat terwijl we eigenlijk allemaal hetzelfde willen en nastreven: een mentaal en fysiek gezond paard. Over de uitvoering hiervan bestaan verschillende meningen. Toch is het belangrijker dan ooit, om als paardenliefhebbers één front te vormen om onze geliefde sport te behouden.
Als paardenliefhebbers hebben we allemaal dezelfde intentie, al doen we dit net allemaal even anders. Anders hoeft niet altijd verkeerd te zijn, maar feit is dat de sector in ontwikkeling is. Paarden en pony’s in Nederland hebben het nog nooit zo goed gehad als nu. Ze worden niet meer opgejaagd als prooi en opgegeten, ook zijn ze geen vervoersmiddel meer in de oorlog en hoeven ze niet meer dag in en dag uit hard te werken op het land.
Inspireren
Bovendien komen we door onderzoeken steeds meer te weten over onze geliefde viervoeters en kunnen we steeds beter voor ze zorgen. En hoewel er algemene feiten zijn, is ieder individueel paard weer anders en heeft dus ook zijn eigen behoeftes. Iedereen kent het spreekwoord: de wereld veranderen begint bij jezelf. Anderen kun je niet veranderen als ze dat niet willen. Wel kun je ze inspireren door gegronde en bewezen informatie te delen, en hoe jij dit in de praktijk brengt. Op deze manier kun je andere paardenliefhebbers meer leren. Wil je een bijdrage leveren aan paardenwelzijn en een positief beeld van de sector? Wees een voorloper, gebruik je kennis op een slimme manier.
Leren van een voorbeeld
Mensen die bij een instructie of trainer komen, staan open om nieuwe dingen te leren en zichzelf te ontwikkelen. Maar ook als manegebedrijf of pensionstalhouder word je gezien als een voorbeeld, iemand met veel kennis. Natuurlijk is niemand ooit uitgeleerd, en het is ook aan jou de taak om je constant te blijven ontwikkelen en nieuwe kennis te vergaren, om deze vervolgens op een positieve manier met je klanten te delen. Hetzij door het geven van instructie, advies of het organiseren van informatiebijeenkomsten, waarbij je eventueel een deskundige uitnodigt. Probeer hierbij altijd een adviserende rol te behouden en nooit iets op te dringen waar iemand nog niet klaar voor is. In deze adviserende rol versterk je de gegeven informatie door deze goed te onderbouwen met onderzoeken en deskundige bronnen.
Digitale doelgroep
Naast de directe groep mensen met wie we bedrijfsmatig omgaan is ons bereik digitaal nog vele malen groter. Laat daarom ook aan de buitenwereld zien wat we zo goed doen, waarom we dat doen en dat wij paardenmensen constant bezig zijn om nog beter voor onze paarden te zorgen. Uit de enquête waarin het imago van de paardensector werd onderzocht bleek dat we er lang zo slecht niet voor staan, maar onder de mensen die onze sector niet van binnen en buiten kennen bestaat veel onwetendheid hierover. Het is aan ons om deze onwetendheid om te zetten in onderbouwde kennis. In plaats van ongegronde informatie van de enkeling die negatief over de paardensector spreekt. Houden wij als sector ons stil dan kunnen we erop wachten tot de onwetenden worden omgepraat door de negatievelingen. Dat is de taak van ons allemaal. Niet alleen de machtige partijen moeten hun stem laten spreken, maar dat moeten we allemaal als we onze mooie sector willen behouden.