Tolegro, 1e goedgekeurde Totilas-zoon, verkocht naar Canadream Farm

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 27371
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Tolegro, 1e goedgekeurde Totilas-zoon, verkocht naar Canadream Farm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 21:34

Eurodressage.com
Fokkerij

Afbeelding
Totilas, de vader van Tolegro.
Foto: Roland Hitze - Wikiportret/ Flickr


Tolegro, de eerste zoon van de legendarische Totilas die ooit goedgekeurd werd, is verkocht aan Marie Jose Proulx. Hij zal komen te staan bij Canadream Farm in Ontario, Canada. Hij zal in het dekseizoen 2022 ter beschikking staan voor de Noord-Amerikaanse fokkers middels vers sperma.

Tolegro is een elfjarige KWPN hengst van Totilas. Zijn moeder is Tewri (Krack C x Ferro x Variant).

Eerste goedgekeurde zoon van Totilas
Tolegro is een zeer opvallende hengst welke bij fokkers in Europa indruk maakte met zijn charisma, zijn schittende looks, correcte lichaamsbouw en basisgangen.

Als veulen werd hij ontdekt door Bernadette Brune, een internationale Duitse grand prix amazone. Hij werd de eerste zoon van Totilas die een volledige deklicentie kreeg werd en goed door de verrichtingsonderzoeken heen kwam. Hij werd goedgekeurd bij de Oldenburger hengstenkeuring 2013 in Vechta. In 2014 voltooide hij zijn 30 dagen durende hengstenverrichtingsonderzoek in Schlieckau.

Als jong paard werd hij in Duitsland uitgebracht door David Taylor. In 2016 werd hij als 5-jarige geklasseerd bij de Oldeburger kampioenschappen voor jonge paarden. Anja Engelbart reed hem naar lichte tour-niveau en vanaf 2020 werd hij uitgebracht door zijn eigenaresse Bernadette Brune, die hem intussen heeft opgeleid tot Grand Prix-niveau.

Schoonheid, genen, rijbaarheid
Als dekhengst in Tolegro intussen vader van nakomelingen over de hele wereld. Hij heeft in zijn balboekje onder andere dekkingen in Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, IJsland, Zweden, de USA en Australië.

Tolegro’s eerste veulens werden geboren in 2015 en maakten de hoge verwachtingen waar. Zijn veulens zijn mooie, langbenige types, haalden bij de keuringen in Vechta premium titels en werden daar ook verkocht, op de Elite veulenveiling.

In Zwitserland werd zijn zoon Te Quiero de Monfirak in 2016 vijfde bij het Zwitserse veulenkampioenschap. Een jaar eerder werd zijn volle broer Tolas de Monfirak vijfde bij de Zwitserse veulenkampioenschappen van 2015. Tiburon BMF (Tolegro x GB Don Calypso) werd in 2016 kampioen bij de regionale veulenkampioenschappen in Frauenveld, Zwitserland. Hij werd ook op een veiling verkocht, voor 12.000 Zwitserse Frank. In Frankrijk werd zijn zoon Feeling de Bonnaire in 2015 zesde tijdens de Franse veulenkampioenschappen. Bij de Beierse Elite veulenveiling was het derde duurste veulen een zwart hengstje van Tolegro x Florencio. Tolegro zijn zoon BB (Tolegro x Welt Hit VI) werd geselecteerd voor de Oldenburger zadelproef in 2019.

Een nieuw hoofdstuk in Canada
Tolegro is nu verkocht aan MJ Proulx van Canadream Farm. Hier zal hij zich voegen bij Zhivago, Wynton en Knock Out, welke gerenommeerde KWPN-hengsten zijn.
“Ik ben erg opgewonden dat de prachtige zwarte hengst Tolegro naar Canadream Farm komt,” verklaart MJ Proulx. “Hij is een prachtige homozygoot zwarte zoon van Totilas en komt uit de merrielijn waar ook Negro, de vader van Valegro. Hij zal aan de fokkers van het KWPN-bloed leveren van een van de meest succesvolle internationale grand prix paarden uit de recente geschiedenis. Tolegro is succesvol uitgebracht tot Prix St Georges en was in opleiding voor de Grand Prix, tot hij een blessure opliep die het einde van zijn carrière betekende. Tolegro zal in mei, na zijn quarantaineperiode, beschikbaar zijn voor merrie eigenaren in Noord-Amerika.”

Tolegro is goedgekeurd voor het Oldenburger fokverband (GOV), Hannoveraner, Westfaler, Rijnlander en alle Zuid-Duitse fokverenigingen. Zijn veulens komen ook in aanmerking voor registratie in het A register bij het KWPN-NA. Hij is WFFS negatief n/n.

Afbeelding

EllyC

Berichten: 8183
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Tolegro, 1e goedgekeurde Totilas-zoon, verkocht naar Canadream Farm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:05

Bij het zoeken naar wat filmpjes, hoor ik ineens mijn paard genoemd.
Grootmoeder van moederskant is moeder van mijn paard. Grappig om te horen dat hij bijgedragen heeft aan de promotie van deze hengt. :D

Neon

Berichten: 5005
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Tolegro, 1e goedgekeurde Totilas-zoon, verkocht naar Canadream Farm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:16

Huh dekkingen in IJsland? Ik dacht dat daar geen vreemd bloed binnen mocht komen...

BigOne
Berichten: 39128
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Tolegro, 1e goedgekeurde Totilas-zoon, verkocht naar Canadream Farm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 19:26

Zal vast geen IJslander mee gedekt zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16084
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 19:31

bigone schreef:
Zal vast geen IJslander mee gedekt zijn.

:D

mooney

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Tolegro, 1e goedgekeurde Totilas-zoon, verkocht naar Canadream Farm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 19:34

Ben benieuwd waar IJsland mee is verward in het originele artikel inderdaad. Want dat lijkt me heel erg sterk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:50

mooney schreef:
Ben benieuwd waar IJsland mee is verward in het originele artikel inderdaad. Want dat lijkt me heel erg sterk
Ierland lijkt mij de meest voor de hand liggende optie. :))

rien10
Berichten: 15242
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Tolegro, 1e goedgekeurde Totilas-zoon, verkocht naar Canadream Farm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:52

IJsland…. Diepvries sperma. Ik begrijp de verwarring wel. :D

_Snow_White

Berichten: 3202
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Tolegro, 1e goedgekeurde Totilas-zoon, verkocht naar Canadream Farm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:11

Geweldige aankoop voor MJ. Af en toe werken en voor de rest mag hij lekker genieten <3

Afbeelding