Sport
Michael Klimke met Harmony's Sanrino RHP. Foto: ©FEI/Thierry Billet
Als de rest van het 2022 FEI Dressage Nations Cup™ competitie net zo spannend wordt als de openingswedstrijd belooft het een mooi seizoen te worden. Titelverdediger Duitsland wist thuisland USA in Wellington maar net 1% voor te blijven.
De resultaten van de eerste dag van Michael Klimke (Harmony's Sanrino RHP), Christoph Koschel (Dünensee), Lars Ligus (Soccer City) en Frederic Wandres (Dolciario) bezorgden het Duitse team de overwinning.
De proeven van Klimke en Wandres leverden een belangrijke bijdrage voor het Duitse team. Klimke won de Grand Prix met 72,652%. De Zware Tour combinaties kregen 1,5% extra, desondanks behaalde Lichte Tour combinatie Wandres met Dociario de beste dagscore met 73,176% bij het jurycorps bestaande uit Stephen Clarke (GBR), Carlos Lopes (POR), Michael Osinski (USA), Mariette Sanders - van Gansewinkel (NED) en Knut Danzberg (GER). "Het team kan alleen succes behalen als wij allemaal blijven vechten tot het einde en dat is wat we hebben gedaan", aldus Wandres. "Dolciario is pas acht jaar en dit is zijn eerste internationale wedstrijd van het seizoen. Ik was al heel blij maar vandaag was het pas zijn allereerste Intermediair I."
Tot het bittere einde
Terwijl de resultaten van donderdag een buffer voor de Duitsers opleverden kwam het US team na de Grand Prix Special heel dicht bij. De 22-jarige Ben Ebeling won the Grand Prix Special met 73.649%, een score die hij slechts een keer eerder behaalde dit jaar. Beatrice Berktold (Imperial) die de Prix St. Georges (72.441) won, voegde daar een score van 72.676% en een tweede plaats in de Intermediar I aan toe voor haar eerste Nations Cup bij de senioren.
"Ik denk dat m'n teamgenoten blij zijn met hun proeven. Ik ben het in ieder geval met de mijne", zegt Ebeling. "Ik rijd heel graag op Indeed. Maar ik denk dat ik ook veel te danken heb aan coach Christoph Koschel en aan mijn vader Jan Ebeling die dit paard traint. Ik ben alleen maar de gelukkige die haar uit mag brengen. Ze heeft veel power en dat kon je vandaag goed zien."
"Ik had me niet gerealiseerd hoe dicht bij elkaar de scores lagen", voegde Koschel toe, die zelf tweede werd achter zijn leerling in de Grand Prix Special. "Er was team spirit in het team en ik ben echt blij dat we gewonnen hebben. En dikke felicitaties voor Ben die de rubriek heeft gewonnen, echt top gedaan!"
Met slechts 3 deelnemende landen levert de wedstrijd in Wellington geen punten op voor de competite. De FEI Nations Cup dressuur gaat verder van 5 - 8 mei in Mariakalnok (HUN).
Bekijk de volledige uitslagen hier.